Budapest is esélyes az EU fenntartható városi mobilitási díjára

Budapest központi elhelyezkedéséből adódóan fontos közlekedési csomópont is. A főváros 2014-ben elfogadott közlekedésfejlesztési stratégiája – a Balázs Mór-terv – fenntartható szemléletet alkalmaz mind a személyek, mind az áruk szállítására. A zsűri kiemelte, hogy Budapest átfogó mobilitási terve jól integrálja az áruszállítást, ami elsősorban Budapest teherforgalmi stratégiájának és a városi áruellátást új alapokra helyező city logisztikai koncepciónak köszönhető. A városi árufuvarozás állapotának részletes értékelését követően Budapest nagyra törő célokat tűzött ki, köztük a különböző alágazatok és szolgáltatók szempontjait együttesen figyelembe vevő integrált hálózatszervezés és az átjárható (interoperábilis) rendszerek fejlesztését, a környezetbarát technológiák és járművek támogatását, valamint a hatékonyabb irányítást. A budapesti áruszállítási intézkedések közül kiemelkedő a logisztikai központok és koncentrált rakodóhelyek kialakítása, a városi szállítások információtechnológiai alapú szervezése, valamint az áruszállítás területi és időbeli szabályozása.

Az európai mobilitási hét díjára 23 országból összesen 63 pályázat érkezett. A felkért szakértők 10 várost jelöltek az elismerésre; közülük Lisszabon, Malmö és Szkopje jutott esélyesként a döntőbe. A díj azokat az önkormányzati erőfeszítéseket hivatott elismerni, melyeknek célja a fenntartható városi mobilitás előmozdítása. A díjjelölt városokról elmondható, hogy hosszú távú elképzeléseikben kiemelkedő szerepet játszik a kommunikáció és a nagyközönség bevonása. Integrált megközelítéssel és stratégiával ösztönzik lakosaikat arra, hogy a fenntartható közlekedési módokat részesítsék előnyben. A tavaly szeptemberben 15. alkalommal megrendezett mobilitási héten 2427 település vett részt és szervezett rendezvényeket az intelligens és fenntartható mobilitással kapcsolatban.