A 400 Ft körüli benzinár az idén januárban tovább rontotta az autósok kedvét. A Magyar Ásványolaj-szövetség
legfrissebb adatai szerint a 2011. januári üzemanyag-fogyasztás mintegy 21%-os csökkenést mutatott 2009 hasonló
időszakához képest. Wilde György, a szövetség főtitkára szerint az év hátralévő részében az üzemanyag-fogyasztás
visszaesésére továbbra is számítani kell, ami még inkább csökkenti majd a hazai autósok által megtett átlagos
kilométerek számát.
Mindez kedvezően hat ugyanakkor a kötelező biztosítások káralakulására. A károk éves mértékét nagyban
meghatározó kár darabszám ugyanis egyenes arányban csökken a hazai autóhasználat csökkenésével.
Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezető igazgatója szerint még az üzemanyag-fogyasztás csökkenésénél is fontosabb
azonban, hogy egy év alatt hetedével csökkent a magyarországi utakon bekövetkezett halálesetszám. A súlyos
balesetek adják ugyanis a kötelező biztosítások éves kárainak több mint 30 százalékát(!).
A KSH által közölt javuló baleseti statisztika mögött a gyorshajtókkal szemben bevezetett zérótolerancia, illetve a
folyamatosan bővülő autópálya és elkerülő utak által lehetővé tett biztonságosabb közlekedés áll, ami az alkusz
szerint szintén számottevően csökkenti a biztosítók kártérítési ráfordításait. A kötelező díját lefelé módosító tényezőkkel szemben áll ugyanakkor a javítási költségek évek óta tartó emelkedése.
Az autók műszaki fejlődésével párhuzamosan növekvő – már kis sebességű ütközés esetén is cserére szoruló
légzsákok, szenzorok és fényszórók pótlása miatti – javítási költségek folyamatosan emelkednek. Nem könnyű tehát
megmondani, hogy az internet által gerjesztett versenyben a véglegesedni látszó bank- (és biztosítási) adó és az
emelkedő javítási költségek, vagy inkább a csökkenő üzemanyag-fogyasztás és javuló baleseti statisztika lesz-e az,
amely a kötelező biztosítások díjának alakulását a jövőben meghatározza.