Közismert betűszó-nevének (Mapei) eredetijét nem sokan tudnák idézni, megtesszük hát mi: Materiali Ausiliari Per l’Edilizia e l’Industria, azaz építőipari és ipari segédanyagok. Veronica Squinzi, a milánói „nagykövet asszony” élvezetes előadásban mutatta be a céget és eredményeit, különös tekintettel a folyamatos gyarapodás alapjául szolgáló kutatást és fejlesztést. Általában két évbe telik, mire egy-egy új fugázó, csemperagasztó, hézagkitöltő, falbevonat, burkolatfektető, műgyanta, felületkezelő, hő- és vízszigetelő, kötésgyorsító, habarcs és még sokféle termék megjelenhet a gyártásban.
A 2300 millió euró éves forgalmat generáló, több mint 7500 munkavállalót foglalkoztató Mapei az árbevételének huszadát fordítja kutatásra és fejlesztésre, minden nyolcadik munkatársa a világ számos pontján (Olasz-, Német-, Lengyel-, Franciaországban, Ausztriában, Svájcban, Norvégiában, Kínában, Szingapúrban, Kanadában, az Amerikai Egyesült Államokban, Malajziában, Dél-Koreában) működő kutatóhelyén dolgozik. Csak minőség-ellenőrző laboratóriumból hatvanhatot működtet a Mapei, amely küldetésének tartja a környezet körültekintő védelmét a termékei által is.
Az elsők között érzékelte a magyar Mapei az építőipari föllendülés első rezdüléseit – derült ki Markovich Béla ügyvezető mai, jubileumi tájékoztatójából. Ennek is köszönhető, hogy tavaly már jó ötödével nőtt az esztendővel azelőttihez mérten a társaság belföldi forgalma és elérte a 9,35 milliárd forintot. A 2013-i teljesítéshez képest jó ötvenszázalékos a gyarapodás. Egy látványos tény a múlt negyedszázadból: csaknem fél millió tonna terméket gyártott a hazai leányvállalat, eközben 85 ezer szakember (tovább)képzéséről is gondoskodott.
A csok-ot, azaz a családi otthonteremtési kedvezményt tekintve különösen derűlátó a magyar ügyvezető, aki egyúttal aggódik is, mivel a válság évei alatt a magyar építőipar legjobb szakembereinek jó része az itthoni munkanélküliség elől külföldre ment dolgozni. Ennél fogva ma szakemberhiány van a hazai építőipar valamennyi ágazatában – hangoztatta Markovich Béla. Az ágazatban páratlan módon a Mapei Kft. a napokban felmérést végzett a szakmában 200 burkoló részvételével. A megkérdezettek fele (53%) úgy érzi, hogy szakmailag nincs elég becsülete a munkájának. A többi a szakmunka megfizetését hiányolja, minden harmadik pedig az erkölcsi elismerést. Kiderült, hogy a szakember-vállalkozók kétharmadának nincs elég bevétele, emiatt fejlesztésekre egyáltalán nem tud költeni. Kétötöd viszont azért nem tud több munkát elvállalni, mert nem talál megfelelő szakembert…
Markovich mozgósításba kezdett a szakemberhiány megszüntetéséért. A többi között vállalkozási ismeretek megszerzésére buzdítja az érintetteket, és a magyar Mapei júniusban a megrendezi az első országos építőipari szakember-találkozót – fórumot és fejlődési lehetőséget, érdekképviseletet kínálva az érdekelteknek.
Az idei teendők között sorolta az ügyvezető a sóskuti Mapei-gyár bővítését (legalább egymilliárdot költenek rá). A nemzetközi nagyvállalat sóskúti gyárában szárazhabarcsot kevernek, hidegburkolati ragasztóanyagokat, aljzat-kiegyenlítőket, ragasztóhabarcsokat stb. készítenek; az országos hálózattal rendelkező cég központja Budaörsön működik.
Markovichék rövidesen megkezdik az internetes szakmai továbbképzéseket. Az ingyenes tudásmegosztás e legkorszerűbbnek tekinthető módja, a webinárium, a napra kész szakmai ismeretek továbbadását szolgálja A világhálónak, a digitális technikának köszönhetően akármekkorára bővíthető a szabadegyetemi előadóterem.
Ugyancsak a szakmai (tovább)képzést szolgálja a Mapei által alapított Mesterek Mestere Díj, amelyet tavaly adtak át első alkalommal – elismerendő a kőművesek és burkolók magas színvonalú szakmai tudását.