Az online, azaz az interneten működő kiskereskedelem forgalma négyszer olyan gyorsan növekszik, mint a hagyományosé – állapította meg a Nielsen friss kutatása, 2022-re pedig a vizsgált országok e-kereskedelem forgalma várhatóan 400 milliárd dollárra rúg majd. (Sokan még ma is szívesen vásárol(né)nak az emberközeli, békebeli boltokban, vegyeskereskedésekben. / Illusztráció: Badische Zeitung)
Századunk online vásárlási szokásai alapvetően átalakultak: a vevők már nem csupán értékelik és összehasonlítják a termékeket, de kapcsolódó élményeik alapján választják ki, melyik a legmegfelelőbb a számukra. A digitális világban az élmények mellett az időtényező is meghatározó. Ha a világhálón lebonyolítandó vásárlás lassú vagy körülményes, akkor csalódottságukban elfordulnak egy márkától. A kereskedelmi forgalom a vásárlói igények teljes körű kiszolgálásával növelhető, és ez alapvető előny az egyre kíméletlenebb versenyben.
Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője tudósítónknak elmondta, hogy az élményalapú, digitális felületeknek köszönhetően a hagyományos véleménykutatásnál könnyebben mérhető az ügyfél-elégedettség. Az ekként szerzett adatokból a rejtett összefüggéseken alapuló ügyféltérkép állítható össze, amelyből tervezhetővé válnak az egyébként gyorsan változó vásárlói szokások.
Ne feledjék a kereskedők: a vásárló gyorsan és szívfájdalom nélkül elpártol a márkától, ha rosszak a tapasztalatai – figyelmeztet a szakember, aztán elmondja: ha már a kezdetekkor digitálisan rögzítjük a vásárlói véleményt és magatartást, akkor könnyen azonosíthatók az igények. Példát is említ: egy webáruház felületén pillanatok alatt kideríthető, mely termékeket keresnek, melyeket vásárolnak meg. És ha ezen tényezők alapján ismertté válnak a versenytárs áruházának a jellemzői is, már egyszerűbbé válik a tervezés – a beszerzéstől az ármeghatározáson át az akciókig…
Mai ismereteink szerint nincs más út, mint a kiskereskedelem teljes körű digitális fejlesztése, ami egyaránt szolgálja a kereskedő és a vásárló érdekeit. Aki ezt nem veszi figyelembe, az lemarad és kisodródik a pályáról. Ne feledjük: a következő öt évben tíz vállalat közül legalább négy el fog tűnni a piacról, ha nem képes lépést tartani a digitalizációval.
A másfél évtizeddel ezelőtt bejegyzett, amerikai központú Liferay szoftvercég a digitális kereskedelem nemzetközileg elismert szakértője. Tizenöt országban működik, ekként, sok év óta nálunk is; partnerei negyven országban vannak jelen.