A Doxa nem csupán óramárka – robot a személyzetis helyett

A brit BBC munkatársai és az oxfordi egyetem kutatói közösen összeállítottak egy listát arról, hogy mely munkahelyeket fenyegeti az automatizálás. A lista elején 99 százalékos automatizálási valószínűséggel a telefonos értékesítő áll. A humánerőforrás-menedzsernek (azaz a személyzeti és munkaügyi munkatársnak) nincs különösebb félnivalója, tekintettel arra, hogy az ő esetében az arány 32,2 százalék, tehát kevésbé valószínű, hogy munkáját egy robot vagy mesterséges intelligencia fogja elvenni.

Egyes munkafázisokban azonban a gépi intelligencia a segítségére lehet. A HR-es munkájának jó néhány részlete automatizálható, sőt, ajánlott is. Bármennyire fura is, de a szoftver adja meg az emberi jellegét a HR-szakmának – mondja Otti Csaba, a HR-megoldásokat fejlesztő Login Autonom Kft. ügyvezető szakértője. Ezek a megoldások amellett, hogy a legjobb hatásfokúvá, ekként hatékonnyá teszik a vállalat működését, segítik a vezetők és beosztottak közötti párbeszédet, miáltal nyugodttá, kiszámíthatóvá, bizalmassá válik a munkahelyi légkör. A dolgozók érzik a törődést, megbecsülést, tapasztalják, hogy fontos véleményük – ez pedig a munkaerőhiánnyal és a gyakori munkatársi cserélődéssel küzdő vállalatoknál megfizethetetlen.

A személyzeti munka mely fázisait segítheti számítógép-program? A tengerentúlon népszerű Gild webes megoldás az egész munkaerő-keresési folyamatot automatizálja. Az alkalmazás a munkaadó által elvárt ismereteket, tudást a lehetséges jelölt nyilvánosan elérhető információival méri össze, legyen az akár közösségi oldalról származó adat. Az öntanuló algoritmus kiszámítja annak a valószínűségét, hogy az embert érdekli-e vagy sem az adott új munkalehetőség. Múltbéli karrierje alapján pedig időpontot is javasol a munkaadónak, amikor a leghatásosabb a kiszemelt jelöltet megkeresni.

Ha már sikerült megtalálni a megfelelő alkalmazottat, akkor érdemes azokat az ismereteit és készségeit felmérni, nyilvántartani, amelyek nem szorosan függnek össze munkakörével. Ebben a Login TTWA CSM webes kompetencia- és képzés-nyilvántartó megoldása segíthet. A tudásbéli kompetenciák mellett a soft skilleket (azaz: munkamorál, kommunikációs készség, érzelmi intelligencia stb.) is nyilvántartja a rendszer. Ha például spanyolul beszélő ügyfélszolgálati munkatársra van szükség, nem kell rögtön a munkaerőpiacon keresni. Célszerű mindenekelőtt házon belül, a saját alkalmazottak között körülnézni, és ha van, akkor „saját”, középfokú spanyol nyelvvizsgával rendelkező munkatársra bízni az új feladatot.

Előtte ugyanezen modul segítségével tervezhető számára pl. egyhetes, spanyoltudást frissítő képzés. A rendszer képes a dolgozók teljes körű értékelésének támogatására, a képzési terv összeállítására, miközben a költségek tervezésében is segít. A munkavállalók ezen a felületen adhatják meg, milyen képzésre lenne szükségük. Riasztási funkciót is beépítettek a fejlesztők: szól, ha a munkásvédelmi oktatás vagy az orvosi vizsgálat érvényessége lejárt.

Az ugyancsak Amerikában használt Doxa szolgáltatás egy automatizált jelöltkereső, egyben cégértékelő is. A jelenlegi alkalmazottaknak lehetőségük van cégük névtelen értékelésére, miközben eddig rejtett/ismeretlen dolgok is kiderülnek a munkahelyi szokásokból, mint például mennyi időt töltenek hetente értekezleten, mennyit kell este és hétvégén is dolgozni, melyik részlegen van a legkisebb különbség a két nem fizetése között, mekkora csapatokban dolgoznak, milyen gyors felfelé lépegetés a vállalati ranglétrán.