Drónok és csevegőrobotok – a technológia, ami összeköt

A műszaki fejlődés lesz a változás elsődleges motorja – derül ki a Futurum Research elemzéséből.

A márkatulajdonosoknak át kell alakítaniuk bevált vásárlói ökoszisztémájukat, ha tartani szeretnék a fejlődés ütemét. Ehhez alkalmazniuk kell az automatizációban rejlő lehetőségeket, a többi között okoseszközökkel kell felváltaniuk a dráguló emberi munkaerőt.

Az is emellett szól, hogy – a kutatás szerint – 2030-ra az ügyfél-interakciók kétharmada digitális eszközökkel jön létre majd.

„Az emberi és gépi kapcsolat a következő évtizedben gyors fejlődésen megy keresztül” – jelentette ki Daniel Newman, a Futurum Research vezető elemzője és társalapítója. – A technológia a híd: az adatok, az elemzések, a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia teremthetik meg ezt az egyensúlyt, javítva az ügyfél-elégedettséget és a vállalati hatékonyságot.”

A tanulmány szerint 2030-ra az emberek négyötöde elfogadja majd, hogy az általa rendelt terméket egy autonóm közlekedési eszköz (például egy drón) szállítja majd házhoz. Négyötödük a csevegőrobotokkal (chatbot) is együtt tud majd működni, és csaknem ugyanannyi alkalmazza a jövőben a kiterjesztett, virtuális és kevert valóság (mixed reality) lehetőségeit a megfelelő termékek kereséséhez (pl. napszemüveg, rúzs, ruha kiválasztása).

A kutatásban részt vevők véleménye (56%) alapján látszik, hogy már 2025-re általánossá válhat a kevert valóságot alkalmazó eszközök használata a távoli helyszínek – például nyaralás, üzleti út, városlátogatás – átéléséhez, felkereséséhez.

A vásárlások lebonyolításához és az okosotthonok vezérléséhez pedig tíz emberből nyolc valamilyen digitális asszisztenst (Google Home, Amazon Alexa stb.) fog alkalmazni.

Új lehetőségek nyílnak a márkatulajdonosok számára a vásárlói lojalitás kialakítására és javítására is. Ehhez azonban a cégeknek folyamatosan dolgozniuk kell a fogyasztói és a marketingtechnológia közötti rés bezárására. Hangalapú mesterségesintelligencia-segédek alkalmazásával például már a vállalatok mintegy kétharmada foglalkozik, a bolti reklámozás erejét növelő holografikus megjelenítésben pedig már 83 százalékuk gondolkozik.

Napjaink márkáinak 58 százaléka a magas minőséget tartja a márkahűség-kialakítás fő eszközének, miközben a vásárlók zöme az alacsony árakra vagy árengedményekre szavaz.

Tíz év múlva viszont a mobil alkalmazások, a nagysebességű hozzáférés és az okosotthonból vásárlás lesz a három vezető technológia a márkahűség formálásának területén. A fentieken túl a vállalatoknak a fogyasztói bizalom kialakításán és növelésén is dolgozniuk kell, de legfőképp személyes adataik védelmét kell garantálni.

A Futurum Research felmérése szerint jelenleg a vásárlók alig 54 százaléka hiszi, hogy személyes adatai biztonságban vannak az általa kedvelt márkák tulajdonosainak kezelésében.

A fogyasztók 73 százaléka véli úgy, hogy személyes információi felett elvesztette az ellenőrzést. Az, aki ennek ellenkezőjéről meg tudja győzni vevőit, nagy versenyelőnyre tehet szert.

A kutatás az idén májusban, 36 ország jó négyezer polgárának a közreműködésével zajlott le.

A szerk. megj.: Mint minden jövőkép, ez is bizonyára eltér majd egy kicsit a majdani valóságtól. És a kutatók is csak egy szeletét vizsgálták a kereskedelemnek.Folyamatosan alakulnak ki az új trendek: a márkamánia értelmiségi körökben kezd alábbhagyni, ugyanis sokan érzik magukat felelősnek Kínában (és még egy sor távol-keleti országban, Indiában, Afrikában) az ezer tonnaszám fölösen gyártott ruhaneműkért, amelyeket aztán elégetnek. A világmárkák „nagy dicsőségére” súlyos környezetszennyezést okoznak. A csomagolás forradalmi változásának már érezzük az előszelét, hiszen budapesti önkormányzatokban már kaphatók olyan zacskókat, amelyek a naponta milliószámra használt és utána  a szemétbe dobott polietilén tasakokat teszik fölöslegessé. A következő 10 év átalakítja majd a kereskedelmi hálózatot: máris népszerűbbek kezdenek lenni a lakáshoz közeli, közepes méretű szupermarketek, mint a hiperek, és a plázák száma sem nő olyan mértékben, mint mondjuk 10–15 éve. Az más kérdés, hogy mit vásárolunk majd bennük, milyen arányban kínálnak öko, bio vagy organikus az élelmiszert, és mondjuk, mit kap a gyerek karácsonyra. Lehet hogy olyan kütyüt, aminek a létezését még csak nem is sejtjük…