Égig érő rézcsicsergő „akciós áron” – termékbemutató ezentúl csak a törvény szerint

A fogyasztóvédelmi hatóság 2008 óta kiemelt területként ellenőrzi a termékbemutatókat, ahol – a hatósági tapasztalatok szerint – évről évre súlyosabb szabálysértéseket követnek el a vállalkozások.

Feltehetően nyugdíjasoknak kínált „akciós” áru edénykészlet potom 390 ezer forintért. A bolondnak is megéri. Persze, csak annak.

A szigorított ellenőrzést teszi lehetővé a tavaly óta hatályos előírás is, amely szerint a vállalkozásnak előzetesen be kell jelentenie a jegyzőnél, ha utazást vagy rendezvényt szervez azért, hogy ott terméket értékesítsen. Ezekben az esetekben a bejelentett helyszínről és időpontról a jegyző tájékoztatja az illetékes kormányhivatalt, amely ellenőrizhet a helyszínen.

Olyan esettel azonban még nem találkozott a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, amikor közvetlenül, magánemberként hívták volna meg a főigazgatót egy árubemutatóra.

A szervező telefonon kereste meg dr. Szente Istvánt, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatóját, és értesítette nyereményéről, amelyet a vállalkozás tájékoztatása szerint egy nyereménygála helyszínén vehetett át. Az eseményre a cég névre szóló meghívót is küldött.

A „meghívásnak” eleget téve az NFH főigazgatója, és a Budapest Főváros Kormányhivatala fogyasztóvédelmi osztályának egyik felügyelője is részt vett a termékbemutatón.

A főigazgató és a felügyelő végighallgatták a termékbemutatót, és nyereményjátékon is részt vettek, ahol nyertesként kisorsolták őket. Ezt követően szerződést is kötöttek, majd tájékoztatták a vállalkozást, hogy hatósági ellenőrzés történt.

A Budapest Főváros Kormányhivatala eljárásban vizsgálja majd többi között:

  •  az árubemutatón elhangzott állítások („kiváló német minőség”, „a konyhakiállítás aranyérmese”, „csak most, csak ennyiért!”) kijelentések valóságtartalmát,
  • a vásárolt termékre kötött adásvételi szerződésben található információk és tájékoztatások jogszerűségét,
  • továbbá a termékbemutatón részvételért felkínált tárgynyeremények (3 készletes kozmetikai krém és mágneses vesemelegítő) értékének valódiság tartalmát.

Az Országgyűlés 2015. december 1-jén elfogadta azt a javaslatot, amelynek köszönhetően 2016 januárjától szigorodnak az árubemutatókra vonatkozó szabályok.

Fontos változások:

  • Ügyfélszolgálat

Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítést végző kereskedő a továbbiakban a székhelyén / telephelyén, az árusítás helyszínén, utazások esetében az indulási helyszín megyeszékhelyén köteles ügyfélszolgálatot működtetni, személyes, írásbeli, telefonos és elektronikus elérhetőséggel.

A kereskedő köteles lesz az ügyfélszolgálati irodát a hét minden munkanapján legalább napi hatórás, összesen heti 36 órás nyitva tartással üzemeltetni, valamint a hét egy munkanapján este 8 óráig nyitva tartani. Lehetőséget kell biztosítaniuk az előzetes időpont-foglalásra is. Az értékesítés helyszínéről való visszaszállítást ugyanarra a kiindulási helyszínre, ugyanolyan feltételekkel lesz köteles biztosítani a vállalkozás, mint az odaszállítást.

  • Meghívó

A jövőben sem az NFH főigazgatója, sem a fogyasztók nem kaphatnak kézhez olyan meghívókat, amelyen nyeremény ígéretével csábítják az érdeklődőket, mivel a reklámozásra vonatkozó szabályok megváltozásával tilos lesz az árubemutatókat, árengedmény, kedvezmény, vagyoni előny, ajándéksorsolás hirdetésével népszerűsíteni.

  • Pénzügyi szolgáltatás

A szigorítás értelmében nem lehet majd az árubemutatókon pénzügyi szolgáltatást nyújtani, a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz (pl.: bankkártya) használatával összefüggésben nyújtott pénzügyi szolgáltatás kivételével. Senki sem kerülhet a továbbiakban olyan kényszerhelyzetbe, hogy a helyszínen évekre szóló, nagy fizetési kötelezettségvállalást tegyen, így mindenki megfontoltan, az otthonában dönthet a továbbiakban arról, hogy igényli-e, és milyen feltételekkel a termék megvásárlását.

A jogszabályi előírások megtartására a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelt figyelmet fog fordítani, és szigorúan ellenőrzi a vállalkozások tevékenységét.