Egykor balettintézet volt – ma a főváros legelőkelőbb szállodája

Amikor legutóbb a pesti Andrássy úton jártam, leültem az Operaházzal szemközti patinás épület teraszára. Ezt eddig sosem tehettem volna meg, hiszen a II. világháború óta nem működött ott vendéglátóhely, de főleg terasz nem. (Képek: W Hotel és Infovilág archív.)

Tíiz évvel ezelőtti felvétel az egykori Balettintézetről…)

Érdemes hát beljebb lépni és megmerítkezni ebben a – már az első pillanatban megállapítható! – szerfölött alapos munkával, esztétikusan és nagyvonalúan újrateremtett palotavilágban.

Miért lett a neve: W Budapest? Nos, a W-jelzés a Marriott szállodalánc kiemelkedően magas színvonalú márkájának a jele; a pesti Andrássy úti palota mostantól „besorolt” a világ nagy városaiban nyitott, egyedi hangulatú, luxusszállodák közé.

A Lechner Ödön és Pártos Gyula által tervezett, három év alatt (1883–86) elkészült, később Dreschlernek nevezett neoreneszánsz palota (jó ideje műemlék, a világörökség része!) históriája kalandos; jóformán követhetetlen, kik voltak és kik a mai tulajdonosok – eltekintve attól a korszaktól, amikor minden középület az állam tulajdonában volt Magyarországon.

…akkor ezt ígérte az épület előtt fölállított plakátfal:

Annyi biztos, hogy a londoni Bowler James Brindley, valamint a Bánáti + Hartvig belsőépítész cég, ahol kellett, gondosan restaurálta, vagy inkább újjáteremtette az épületet, amihez elsősorban a palota gazdag kultúratörténetéből merítettek ihletet. Itt minden apró belsőépítészeti részlet utal valamire, elsősorban a balettintézeti múltra, valamint az egykori kávéházi hangulatra, és még sok más, magyar vonatkozásra.

A 151 szobás-lakosztályos W Budapestnek a az Andrássy útba torkolló Hajós utcában van a főbejárata. Amikor belépünk és feltekintünk, aranyszínű fémhálók jelképezik a múltat, hangsúlyozva, a hajdani boltíveket. Innen érkezünk a tágas, világos társalgóba, amit – remény szerint – helybéliek ugyanannyian látogatnak majd, mint külföldiek.

A recepció egy halványan derengő helyiség, ahol elegáns fiatalemberek fogadnak. Ide aligha fognak érkezni turistacsoportok, fölösleges lenne ennél nagyobb tér.

Amikor először jártam a szállodában, egy kedves hölgy kalauzolt végig a szobákban, melyek mindegyike műalkotás. Mintha múzeumban lennénk, kortárs művek, dizájnremekek között sétálunk. A színvilágot ugyanúgy megkomponálták, mint a textíliákat, lámpatesteket.

Egyedi módon berendezett, negyvenöt lakosztálya van a szállodának, nyilvánvalóan az „elnöki” a legkülönlegesebb. Barokkos-tréfás megoldások teszik hangulatossá. A sarokban hollywoodi korallos-rózsaszínes kanapé idézi meg Gábor Zsazsának, a világ első celebjének az emlékét.

Amint arra már szaklapok is utaltak, a balerinák tütüjét, szoknyácskáját utánzó, hatalmas lámpatestek idézik meg a hajdan a házban működött balettintézetet. Egyes lakosztályokhoz a Hattyúk tava című balettből merítették a tervezők az ötleteket.

Több helyen felbukkan a sakkmotívum. Szellemes-okos megoldással, tükrökkel csökkentik a nagy belmagasságot, egyben csalókán növelik a teret. A folyosón néhol feltűnnek a régmúltból megőrzött falburkolatok és járólapok.

Az újraálmodott épület enteriőrjei áttételesen Budapest olyan nevezetességeit is fölvillantják, mint a Magyar Állami Operaház, a Széchenyi Gyógyfürdő és a szomszédos Andrássy út jellegzetes palotái.

Az ötödik emelet szálloda a szállodában! Mintha nem is itt lennénk. Más a kilátás, a stílus, a hangulat, a világítás – a középpontban itt a világos fa uralkodik.

Ha pedig valaki el akar valaki bújni, mondjuk édeskettesben a párjával, netán egy baráti társasággal iszogatna, akkor a föld alatti szinten megtalálja a speakeasy (=az egykori, amerikai alkoholtilalom idején működtetett, titkos alkoholkimérésre emlékeztető) bárt, a Society25-öt. A koktéllista a Drechsler-palota történelméből ihletett nyolcféle koktélt kínál.

Az egészségmegőrzést, hangulatjavítást szolgáló fürdőben, a spaban a híres magyar származású illuzionista, a Harry Houdini néven világhírűvé vált Weisz Erik álmai kelnek életre. A nagymedencét hagyományos csempével és sejtelmes aranyhálóval van burkolták. Az egyedi műalkotásokat az Adam Ellis Stúdió készíttette.

Ami a gasztronómiát illeti, szintén nemzetközi a választék – előtérben az ázsiai konyhával.

A szálloda személyzete kiemelkedően nemzetközi: harminc nemzet tagjai. A marketingigazgató, aki e sorok íróját fogadta, a hongkongi származású Patrick Luk.

Szakmai szempontból figyelemreméltó volt már a munkaerő-toborzás is, amit főképp a közösségi médián keresztül bonyolítottak le. Pár hónapja az épület előtt több mint 300-an álltak sorba, hogy bejussanak a meghallgatásra, ami marketing eszköznek is bevált.