A Civitas Intézet Gazdasági és Társadalomtudományi Kutató Zrt. és a Transparency International Magyarország Alapítvány közös kiadásában jelent meg a Korrupció Magyarországon 2010–2018 alcímet viselő Fekete könyv. A tanulmányt a Civitas Intézet megbízásából Martin József Péter, a Transparency International Magyarország Alapítvány ügyvezető igazgatója, Nagy Gabriella, a Transparency International közpénzügyi programvezetője és Ligeti Miklós, a Transparency International jogi vezetője készítette. A tanulmány második részében található esetleírások elkészítésében közreműködött a K-Monitor Közhasznú Egyesület, az esetleírások a K-Monitor Közhasznú Egyesület adatbázisán alapulnak. A dokumentumgyűjtemény itt olvasható, tessék kattintani!
Voldemort-ügy (alias Mengyi Roland)
Nyomozati iratok és lehallgatási jegyzőkönyvek alapján valószínűsíthető, hogy Mengyi Roland fideszes képviselő kenőpénzt kért szociális szövetkezeteket képviselő vállalkozóktól – írta meg a 168 óra 2016 augusztusában. Az iratok szerint a magát Voldemort nagyúrnak szólíttató Mengyi intézte el, hogy TÁMOP-finanszírozású EU-s pályázatot írjanak ki szociális szövetkezetekre, illetve, hogy ezek a szövetkezetek a pályázatot megnyerjék. „Alkotmányos költségként” kért előre 5 millió forintot, a pályázat megnyerése után további 5 milliót, majd pedig a teljes összeg 90 százalékának visszaosztását. Mengyi Roland tagadta, hogy részt vett volna bűncselekményben. A 168 óra cikke szerint az üggyel összefüggésben kényszerült távozásra posztjáról Köpeczi-Bócz Tamás uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkár, ám ezt az Emberi Erőforrások Minisztériuma cáfolta. A fiktív pályázati kiírás körülményeire adócsalás miatti nyomozás kapcsán derült fény. Egy telefon-beszélgetésről készült lehallgatási jegyzőkönyv szerint Mengyi Roland összekötő lehetett az EMMI és a pályázatot kitaláló Public Sector Consulting Kft. pályázatíró cég alkalmazottja között. Az érintett cég többségi tulajdonosa Holbok Sándor, az egyik Fidesz-alapító Szájer József korábbi kabinetfőnöke, aki jelenleg Habony Árpád kampánycsapatában dolgozik. A NAV nem hallgatta ki Mengyi Rolandot a nyomozás során mentelmi joga miatt.
A miniszterelnökség belső vizsgálatot indított, melynek első eredménye kimutatta, hogy a Public Sector Consulting Kft. 50–70 pályázatot nyert 2007 óta. Csepreghy Nándor teljes körű feltárást, elfogulatlanságot ígért, az EMMI pedig azt hangsúlyozta: nem történt szabálytalan közpénz-felhasználás, mert az érintett pályázatot visszavonták. Mengyi Roland mentelmi jogát a parlament 2016. szeptember 12-én ellenszavazat és tartózkodás nélkül felfüggesztette, kiadva a politikust az ügyészségnek. Az ügyben 2017 áprilisában megtörtént a vádemelés Mengyivel és hat társával szemben. Bárándy Gergely (MSZP) 2017 májusában a parlament ülésén megkérdőjelezte az ügyészség vizsgálatát, mivel a nyomozás minisztériumi szinten senki felelősségét sem vetette fel. Hiába tett Farkas Anikó, Balog Zoltán miniszter kabinetfőnöke és Köpeczi-Bócz Tamás egymásnak ellentmondó vallomásokat, nem szembesítették őket az eljárás során. Farkas elmondása szerint figyelmeztette Köpeczi-Bóczot arra, hogy csalók készülnek pályázni az EMMI kiírására, a volt államtitkár azonban tagadta, hogy erre vonatkozó információhoz jutott volna. 2017 júniusában Balog Zoltán egyértelműen kabinetfőnöke vallomását erősítette meg, ezzel kvázi hamis tanúzással vádolva meg Köpeczi-Bóczot, az ügyészség azonban nem törekedett az ellentmondás feloldására. Az ügy legutóbbi tárgyalását tavaly októberben tartották, ítélet még nincs.
http://24.hu/belfold/2017/04/25/vadat-emeltek-mengyi-roland-ellen/ http://index.hu/gazdasag/2017/06/06/valami_nagyon_nem_stimmel_a_voldemo rt-ugyben/ https://atlatszo.hu/2017/10/16/visszavont-vallomasok-nem-emlekezo-tanuk- folytatodott-a-targyalas-a-voldemort-ugyben/
Indokolatlan költések, túlárazás
2014-ben Hadházy Ákos (LMP) hívta fel a figyelmet az Öveges-program visszásságaira. A EU-s programban kémiatantermek kialakítására nyerhettek támogatást önkormányzati fenntartású oktatási intézmények. A TÁMOP-3.1.3- 11/1 – A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban megnevezésű, 14 milliárd forinttal támogatott projektben Hadházy Ákos szerint indokolatlan költésekre és túlárazásra is találni példát, de összeférhetetlenség gyanúja is felvetődött. Az ellenőrző hatóság 2014-ben minden kifizetést és támogatás felhasználást rendben lévőnek talált. A visszaélések miatt a miniszterelnökség kezdett vizsgálódni és az EMMI feljelentést tett, továbbá az OLAF is vizsgálatot indított. A korrupciós ügy miatt egy időre a teljes TÁMOP-programot leállította Brüsszel és a tisztázásig 780 millió eurót, vagyis 241 milliárd forintot visszatartottak. 2016-ban egy írásbeli kérdésre adott válaszból kiderült: a 12 problémás eljárásból 11 oktatási intézménynek összesen 390 milliót kell majd visszafizetnie.
2014-ben indult nyomozás, 2016-ban a Nemzeti Nyomozóiroda bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás gyanúját állapította meg. A nyomozást – áttételt követően – jelenleg a NAV Dél-dunántúli Bűnügyi Igazgatósága folytatja 62002- 30/2018. bűnügyi számon, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntettének gyanúja miatt. A nyomozás jelenlegi határideje 2018. július 18., gyanúsított felelősségre vonására az ügyben eddig nem került sor. Az Index szerint a program alatt az EMMI-ben az a Köpeczi-Bócz Tamás volt az EU-s fejlesztéspolitika felelőse, akit végül valószínűleg részben az Öveges-program, részben az Országos Roma Önkormányzat korrupciós botránya miatt távolítottak el a helyettes államtitkári pozíciójából, majd a TÁMOP monitoring bizottságának éléről. Neve a Mengyi Roland-féle Voldemort-ügyben is felvetődött. A korábbi, miniszterelnökségi vizsgálatból az is kiderült, hogy a Tender-Network Kft. számos olyan TÁMOP-finanszírozott projektben részt vett, amelyekben aztán a vizsgálat kivetnivalót talált. A Bánsági Zsófia vezette, Szekszárdon tevékenykedő Tender-Networkkel az is előfordult, hogy egyszerre adott tanácsot az Eliosnak és a pályázatot kiíró önkormányzatnak pl. Hódmezővásárhelyen.
http://www.parlament.hu/irom40/19638/19638-0001.pdf http://magyarnarancs.hu/kismagyarorszag/oveges-program-az-unio-fizeti- szabad-a-gazda-93516
https://index.hu/gazdasag/2018/02/14/oveges- program_korrupcio_tularazas_nav_nyomozas/
Kamutanulmányok uniós pénzekből
A 2013-as TÁMOP 7.2.1.-11 és a TIOP-4.2.1-11 programok kapcsán Hadházy Ákos (LMP) gyanús közbeszerzésekre hívta fel a figyelmet. Az EMMI háttérintézménye, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (EMET) jelentős mértékű támogatást osztott ki. A pályáztatást gyorsító és hatékonyabbá tevő uniós pénzek elköltése során azonban az EMET több közbeszerzésében mindössze „képzések beszerzése” szerepelt a megrendelés tárgyaként, valós tartalmuk a politikus szerint rejtély. Ezeknek a programoknak egy részét az EMET a Széchenyi Programirodától örökölte meg. Fennáll a gyanú, hogy ezek mögött tényleges oktatás nem is volt, így és pl. tanulmányok beszerzésével akarták elkölteni a fennmaradó uniós forrásokat tekintettel az elszámolási időszak végére. Így lehetséges, hogy 2015 decemberében az EMET 422 munkatársának 40 órás képzésére pályáztatott akkor, amikor már csak 13 munkanap maradt a 2013-i EU-s projekteket mentoráló feladataikból. Az EMET közbeszerzési tanácsadója ekkor dr. Kuczora Gergely az EMMI közigazgatási államtitkárának a fia. A TÁMOP-projekthez kapcsolódó képzéseket a DFT-Hungária kapta, két másik ajánlattevő a Pragmatica Sanctio és a Humán Aspektus volt – ezek a cégek egy céghálót alkottak. A TIOP projekthez kapcsolódó képzéseket az Agenda Projektház végezte, mely szintén kötődik a DFT-féle céghálóhoz.
A Széchenyi Programiroda NKft. által megvalósított projektekkel összefüggésben a Hadházy Ákos feljelentése alapján elrendelt nyomozást a BRFK Korrupciós és Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztálya folytatja 1443/2016. bűnügyi számon, különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntettének gyanúja miatt. A nyomozás jelenlegi határideje 2018. március 6. napja, ami meghosszabbítható. Gyanúsított felelősségre vonására eddig nem került sor.
http://magyarnarancs.hu/belpol/kamutanulmanyok-gyanus-cegek-rokoni- megbizas-hadhazy-akos-most-egy-emmi-s-szervezetet-talalt-meg-98736 https://chienenchaine.wordpress.com/2016/01/29/mire-koltod-a-penzemet/ http://www.parlament.hu/irom40/19638/19638-0001.pdf
Hírhedtté vált 3-as metróügy
A budapesti 3-as metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítására kiírt tenderre hét cég nyújtott be pályázatot, de a második forduló végére csak az orosz Metrowagonmash és ukrán leányvállalatán keresztül az észt Skinest Rail maradtak versenyben. A pályázat elbírálása során az észt cég kedvezőbb ajánlatát kizárták, emiatt a Skinest Rail jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, és panasszal élt az Európai Bizottság felé is. A BKV Zrt. ezért nem köthette meg tervezett időpontban a szerződést az orosz nyertessel, ám a Közbeszerzési Döntőbizottság végzése nyomán erre végül mégis lehetőség nyílt. Az eljárásban nyertes Metrowagonmash 219,1 millió euróért (69 milliárd forint) végzi el 2018 nyaráig a 37, egyenként hat kocsiból álló szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év. Az észt fél szerint a BKV úgy hirdette ki a pályázatot, hogy tisztában volt vele: a műszaki leírás félreérthető. Az oroszok melletti érv a gyors teljesítés és felújításba (minimális szereppel) bevont Dunakeszi Járműjavító volt, ugyanakkor az észt ajánlat kilencmilliárddal olcsóbb lett volna, és korszerűbb szerelvényeket ígértek, 5 évvel hosszabb garanciával.
A 2017-ben megérkezett első felújított metrovonatokkal gyakorta technikai problémák adódtak, amiért 800 millió forintos kötbért követel a BKV a Metrowagonmash-tól. A problémák miatt júniusban az összes már megérkezett felújított szerelvényt egy időre kivonták a forgalomból.
Az Index.hu szerint Vitézy Dávid távozása is a metrófelújításhoz köthető. A cikk szerint orosz befolyás miatt szabták a Metrowagonmashra a tendert, amit Vitézy ellenzett, ezért távoznia kellett. Az Index egy másik írása szerint a budapesti metrókocsiknál jóval kedvezőbben jutottak orosz városok új metrókocsikhoz.
http://mfor.hu/cikkek/vallalatok/BKV a_Metrowagonmash_megtalalta_es_kij avitotta_ a_feluj itott_metroszerelveny_hibaj at.html https://index.hu/belfold/2017/10/28/vitezy_david_oroszorszag_metrofeluj itas/
Átláthatatlan határvédelmi költések
Százmilliárdokat költött el a kormány a déli határ védelmére, azonban nem látni tisztán, hogy határvédelem címszó alatt pontosan mire és mennyi pénzt költenek, és azt sem, hogy ezek a beszerzések túlárazottak-e. 2017 nyarán Orbán Viktor miniszterelnök arra kérte az Európai Uniót, vállalja át az összesen 270 milliárd forintos magyar migrációs kiadások felét, ez azonban nem történt meg. A kiadások a migrációs válsághelyzetre hivatkozva nem átláthatóak: az illetékes honvédelmi és rendészeti bizottság még arról is zárt ülésen határoz, hogy a beszerzések esetében felmentést ad-e a közbeszerzési törvény hatálya alól. Miközben a menedékkérők ellátására alig 1,3 milliárdot, kommunikációra ennek sokszorosát költi a kormány, a határvédelmi feladatok költsége pedig ezt is jóval meghaladja. Kritika érte a Honvédelmi Minisztérium háttérintézményének konténerek beszerzésére kiírt tenderét is. Harangozó Tamás (MSZP) 19 állami intézményhez benyújtott adatigénylésének eredményei azt mutatták: az állami szervek az indokoltnál több beszerzésüket intézik a migrációs válsághelyzet örve alatt, a tranzitzónákra pedig irreálisan magas összegeket költöttek. Ráadásul: amíg a rendkívüli állapot fennáll, addig egy 2015-ben született kormányrendelet értelmében 16 nevesített állami intézménynek és szervezetnek nem kell közbeszerzést kiírnia olyan szolgáltatások vagy eszközök vásárlásakor, amelyekre a válsághelyzet (a „tömeges bevándorlás”) miatt van szükség, ez pedig jelentős korrupciós kockázatot jelent.
http://magyarnarancs.hu/belpol/a-keritesen-innen-108786
https://nepszava.hu/1149972_hatarvedelem-luxusaron