Harmadik évtizedét kezdi a magyar Spar – különadó, forgalomcsökkenés, olcsó termékek

Feiner Péter.A nehézségeket nem csapásként, hanem kihívásként kell megélni, és törekedni kell a legeredményesebb, leghatékonyabb gazdálkodásra – foglalta össze hivatása credóját Feiner ügyvezető igazgató, visszatekintvén a felelősségére bízott üzletlánc két évtizedére. A múlt húsz évben jó 150 milliárd forint beruházást valósított meg a cég országszerte, és kis híján 13 400 munkavállalónak ad „biztonságos és jogtiszta” munkahelyet; mindig, mindenki után befizeti a különféle adókat, járulékokat, mindig, mindenki idejében megkapja a fizetését, a munkatársak jogait kollektív szerződés rögzíti. „Nálunk senki sem károsodhat a személyi jövedelemadó átalakítása miatt – szögezte le. – Akinek csökkent a nettó jövedelme, annak emeltük a bérét, és többlet juttatásként étkezési utalványban részesítjük munkatársainkat. Hozzánk jöhet a bérkommandó vizsgálódni, nem fog hiányosságot találni.” 

Persze a Sparnál sem fenékig tejföl az élet, már csak azért sem, mert a cégalapítás óta most, a huszadik évhez közeledvén fordult elő először, hogy a társaság konszolidált forgalma 2010-ben (a 2009. évihez mérten) 4,04 százalékkal csökkent, 381,3 milliárd forint volt. A gazdasági és pénzügyi válságot, a kiskereskedelmi forgalom csökkenését tetéző, eredetileg nem kalkulált terhet, a visszamenőlegesen megállapotott különadót (tavaly hatmilliárd forintot!) ellensúlyozandó, a vállalat kénytelen volt 717 dolgozójától megválni. A Spar ennek ellenére megőrizte – miként az igazgatóság elnöke hangsúlyozta – erős piaci pozícióját és versenyképességét, miközben látványos hálózatkorszerűsítést is megvalósított. Azaz: három szupermarketet nyitott, átépített 57, egykori Plus-üzletet (emlékezetes: 2008 nyarán a Spar Magyarország Kft. megvásárolta a német Tengelmann vállalatcsoport 174, magyarországi Plus-boltját), felújította a tatabányai Interspart. Az átalakítások idejére egyszerre tíz-húsz bolt zár be, ami tetemes forgalomkieséssel jár. Ma az egy híján 400 üzlet, áruház kereken 400 ezer négyzetméter eladóteret foglal magába.Elhangzott a mai, születésnapi sajtóeseményen, hogy a Spar kiemelten nagy figyelmet szentel annak, hogy itthon gyártott, magyar alapanyagból készült termékeket kínáljon: az évi mintegy 250 milliárd forintra rúgó beszerzési forgalmának 85 százaléka ilyen. A boltokban, áruházakban kínált hús, zöldség, gyümölcs még nagyobb mértékben származik magyar termelőktől – ezernél több hazai beszállítóval áll a cég üzleti kapcsolatban, közvetve tehát további ezreknek ad munkát, elfoglaltságot, kenyérkereseti lehetőséget.

Saltzer Kornél.Természetesen a Spar is tisztában van azzal, hogy a magyar vásárló különösen árérzékeny, hogy anyagi megfontolásból keresi azokat a boltokat, ahol a lehető legolcsóbban jut a keresett termékekhez. Az üzletlánc rendszeres akciókkal, az árukínálat gazdagításával, saját márkás, valamint diszkontáron kínált (S-Budget) termékekkel (ma már mintegy 2000 cikkről van szó) igyekszik kiszolgálni a vásárlói igényeket. A vevők hűségétjutalmazandó, hűségpontakciókat rendez a vállalat; minden bizonnyal a legnagyobb, kétmillió (!) SuperShop-kártyatulajdonosi gárda jár a Sparba bevásárolni. Tavaly 75 millió alkalommal írtak jóvá pontokat vevőik kártyáján.  A különadó hatását firtató újságírói kérdésre válaszolva Feiner Péter és vezetőtársa, Saltzer Kornél ügyvezető igazgató elmondta: az évi 100 milliárd forintnál kisebb forgalmú vállalkozások 0,4 százalék körüli összeget, az ennél 
nagyobb forgalmúak 2,5 százalékot kötelesek befizetni az államkasszába. Számos versenytárs a franchise-rendszernek köszönhetően mentesülhet e tetetmes, már-már büntetésnek is fölfogható adóteher alól. Azt sem szabad elfelejteni, hogy bár a különadó a kiskereskedelmi vállalkozásokat sújtja, az igazi profit nem náluk, hanem a 
nagykereskedelmi vállalatoknál keletkezik.

A harmadik évtized első évéről óvatos derűlással nyilatkoztak a Spar vezetői, mondván: csak az első félév végén tisztul ki a közeli jövő képe. Mindazonáltal a cég folytatja az egykori Plus-üzletek „sparosítását” (felújtását, átalakítását), minden erővel arra törekszik, hogy megtartsa, lehetőség szerint bővítse is munkatársi gárdáját, 
egyelőre el nem árult akciókkal (éves szinten egy-két százalékkal) növelje a boltok forgalmát, erősítse vásárlóiban a meggyőződést, hogy a Spar a megfizethető áron kínált kiváló minőségű, legnagyobbrészt magyar termékek áruházlánca.

 
A mai, évfordulós sajtóeseményen Feiner igazgató 13 721 903 forintos csekket adott át Vécsei Miklósnak (a képer bal oldalt), a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnökének. A pénz egy forintonként gyűlt össze tavaly, miután a Spar által forgalmazott, minden egyes környezetbarát bevásárlótáska árából ennyi illeti a máltaiakat. A kereskedelmi lánc hosszú évek óta különféle akciókkal segíti a karitatív szervezetet; ugyancsak tavaly, kis híján 14 millió forint értékű 
adománykártyát vásároltak a társaság boltjaiban, áruházaiban, így is segítendő a szeretetszolgálatot, amely „máltai 
jótékonysági ponttal” ismerte el a szolidáris igyekezetet. (A részletekről itt olvashat bővebben.)