Harmincezer millió euró az EU regionális infrastruktúráinak összekapcsolására

Az Európai Parlament ma elfogadta a közlekedési, energetikai és távközlési hálózatok összekapcsolását támogató Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz következő hétéves programját és költségvetését. Ez évtől új források állnak rendelkezésre uniós közlekedési, energetikai és digitalizációs tervekhez. A pénzügyi keret 60 százaléka éghajlat-politikai célok megvalósítására szolgál. (A nyitó kép forrása: www.tagesschau.de)

A Parlament és a tagállami szakminisztereket tömörítő Tanács az idén márciusban állapodott meg az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz megújításáról. A program a 2021–27 közötti időszakban 30 milliárd euróból gazdálkodhat majd. Olyan közlekedési, energetikai és digitalizációs beruházásokhoz ad forrásokat, amelyek megvalósítása uniós szinten is hasznos. Ilyen például a Rail Baltica, amely vasúti folyosót hoz létre a három balti tagállam között, az alternatív üzemanyagok használatát segítő töltőállomás-hálózat kiépítése, vagy a fontos közlekedési útvonalak 5G-lefedettségének biztosítása. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz jóvoltából ezek az eredeti ütemezés szerint 2030-ra megvalósulhatnak.

A képviselőknek sikerült elérniük, hogy a költségvetés 60 százalékát uniós klímavédelmi célok teljesítését segítő tervek megvalósítására különítsék el, az energiaágazatot támogató források 15 százalékát pedig megújuló energiákkal kapcsolatos, határokon átívelő beruházások kapják majd.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz három területre összpontosít: a közlekedésre (23 000 millió euró), az energetikára (5000 millió euró) és a digitalizációra (2000 millió euró). Az unió 10 000 millió eurót különít el határokon átnyúló közlekedési beruházásokra azzal a céllal, hogy a tagállami közlekedésben kiépüljenek a hiányzó összeköttetések. Ebből 1400 millió euró a határkeresztező vasúti összeköttetések létrehozását hivatott felgyorsítani. A megversenyeztetett munkák közül a Bizottság választja ki a forráshoz jutókat.

Az eszköz a közlekedési és az energiahálózatok digitalizálása mellett olyan közös munkákat fog támogatni, amelyek rendkívül nagy kapacitású, biztonságos és védett digitális hálózatok és 5G-rendszerek kiépítését szolgálják. Az energetikában a cél az energiahálózatok kölcsönös átjárhatóságának javítása. Az is fontos szempont, hogy a célok egybevágjanak az uniós és a nemzeti energia- és klímatervekkel.

A Parlament és a Tanács a transzeurópai közlekedési hálózat új szabályaival kapcsolatban is megállapodásra jutott. Egyszerűbbé válik a nagy beruházások engedélyeztetési eljárása, így kevesebb lesz a csúszás. A tagállamoknak ki kell jelölniük egy kapcsolattartó pontot, amelyhez az egyes munkákért felelősök közvetlenül fordulhatnak.

A Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság jelentéstevője, Marian-Jean Marinescu (EPP, Románia) elmondta: „Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz az egész unióban segít összekapcsolni a közlekedési hálózatokat és megvalósítani az ágazat dekarbonizációs törekvéseit. Emellett az utazóközönség és az áruk mozgatása esetében hangsúlyosan a vasútra váltást támogatja.”

Dominique Riquet (Renew, Franciaország) társ-jelentéstevőként figyelmeztetett: „A zöldmegállapodás megvalósíthatatlan marad, ha a digitális és környezetvédelmi átmenet időszakában elmaradnak az infrastruktúra-fejlesztések. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz pont jókor jön a források biztosításához.”

Az Ipari, Kutatási és Energiaügyi Bizottság jelentéstevője, Henna Virkkunen (EPP, Finnország) hozzátette: „A hálózatfinanszírozási eszköz kulcsfontosságú határmenti kapcsolódási pontokat és tagállamok közötti megújulóenergia-beruházásokat finanszíroz, és segít abban, hogy Európa nagyot lépjen előre a digitális és éghajlatsemleges gazdaság felé. Ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a jövőben is versenyképesek maradjunk.”

Az elfogadott szövegek itt lesznek olvashatók (2021.7.7.); A vita felvételről (2021.7.6.); A név szerinti szavazások eredményei (2021.7.7.); Az eljárás lépései – Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (angolul); Az eljárás lépései – transzeurópai közlekedési hálózat (angolul); EP-kutatószolgálat: Összefoglaló az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközről (2020. június, angolul); Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Európai Bizottság, angolul); A transzeurópai közlekedési hálózat szabályainak egyszerűsítése – háttér és a jogalkotási folyamat (angolul); A hálózatfinanszírozási eszközzel határon átnyúló közlekedési, energetikai és digitális projektek támogathatók ©AdobeStock_den-belits