Humen-fesztivál: senki sem más, de mindenki különböző

Negyedik alkalommal szeptember 11–15. között rendezik meg Budapest LMBTQ kulturális eseményét, a Humen-fesztivált. A két évig filmhétként működött, majd a tavaly össz-művészeti fesztivállá alakult esemény az idén is LMBTQ-témájú filmekkel, színházi előadásokkal, tárlatvezetésekkel, valamint egy három az egyben kiállítással is jelentkezik. A fesztivált a Humen Media Hungary szervezi; az egyetlen, ingyenesen hozzáférhető LMBTQ-lapot, a Humen Magazint kiadó cégcsoport fontosnak tartja, hogy az LMBTQ-kultúra kiemelkedő minőségű alkotásait megmutassa a nyitott és érdeklődő hazai és nemzetközi közönségnek.

A vetítések sorát szeptember 12-én a „Beszorítva” című, többszörös közönségdíjas angol dráma nyitja a Művész moziban. Bájával és humorával egy idős drag queen életén át sajátos bepillantást nyújt a generációk közötti kapcsolatokba, a nemi identitás rejtelmeibe, és rávilágít a barátságok értékére. Hazánkban először a Humen-fesztivál alkalmával látható a „Portré a lángoló fiatal lányról” című romantikus történelmi dráma, ami az idei cannes-i filmfesztiválon elnyerte a legjobb LMBTQ-filmnek járó Queer-pálmát. Szintén díjnyertes darab Santiago Loza drámája, a „Rövid történet a zöld bolygóról”, amiben a rendező transznemű főhősével szó szerint a földöntúli elfogadás mellett tesz hitet. A 2019-i Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon ezzel az alkotásával Loza kiérdemelte a legjobb LMBTQ-témájú játékfilmnek járó Teddy-díjat. A felnőtté válásról szól Martin Deus romantikus drámája, „A legjobb barátom”. Deus első egész estés játékfilmje Cannes-ban is bemutatkozott, ahol a 13-15 éves korosztálynak szóló, kiemelkedően fontosnak tartott filmek díjazására szánt Cannes Écrans Juniors díját kapta. A dokumentumfilmes Jochen Hick szakterülete a közeli múlt német meleg történelme, számos filmet jegyez az egykori NSZK és az NDK queer-szubkultúráiról. A 67. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon debütált „Az én csodálatos Nyugat-Berlinem” című alkotása, amely archív képsorokkal és a meghatározó szereplők visszaemlékezéseivel eleveníti fel a múltat. Felvették az idei Humen-fesztivál programjába a közeli múlt legjobb LMBTQ-rövidfilmjeit is a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál közreműködésével.

A Queer Shorts blokkja különböző élethelyzetekben keresi ugyanarra az örök kérdésre a választ: hogyan érhető el a boldogság?

A filmeket magyar felirattal vetítik.

Szeptember 12-én a Spirit Színházban a „Sodrásban” című darab látható, az idén 80 éves, a melegségét nyíltan és büszkén vállaló Martin Sherman egyik legfrissebb műve. Sherman generációja abban a hiszemben nőtt fel, hogy nekik nem szabad szerelmesnek lenni – most pedig szembesülnek a fiatal nemzedékkel, akiben semmi kételkedés nincsen, hogy minden joguk megvan ehhez. Az Itt és Most Társulat szeptember 13-án „Az utca embere – Lehetsz más” című improvizációs előadással készül. Érezted már, hogy megbámultak, kirekesztettek, olyan furcsán néztek rád a megállóban, kinevettek, leüvöltöttek, nem hallgattak meg? Az impró-színészek a közönségtől gyűjtött történetekből inspirálódnak, de hogy mit hoz ki egy-egy sztori a játszókból, az csak itt és most derül ki. Szeptember 14-én a Jurányi Házban az Élet.történetek.hu… sorozat Pira – Bella című darabja kerül színre Ullmann Mónika és Borbély Alexandra előadásában. A szerző, Lengyel Nagy Anna egész életében mániákusan gyűjtötte kis emberek nagy történeteit. Jelen esetben ez két tévedés. Egy lány fiútestben születik és ezért megjárja a poklot, egy született prosti pedig – ahogy ő vall magáról – tanító néni testbe születik, de a mai magyar valóság közbeszól.

Szintén szeptember 14-én a KuglerArt Szalonban a FAQ és a Dollár Papa Gyermekeiből ismert Ördög Tamás személyes történetekből kiindulva hozza létre előadását, amelyben Bertolucci legendás filmje (nem) csak inspirációs forrás. Az Álmodozók a mai huszonévesek párkapcsolatait, álmait és egzisztenciális nehézségeit boncolgató előadás…

Először az idén a Humen-fesztivál saját szervezésű kiállítással is jelentkezik, rögtön hárommal is egyetlen helyszínen, és mindegyik szervesen kapcsolódik a másikhoz. Szeptember 11-től a hónap végéig az Art9 Galéria ad helyet az ingyenesen látogatható kiállításoknak.

A Senkit nem érdekel című fotókiállítás a hazai LMBTQ-közösség sokszínűségét mutatja meg Bielik István fényképezőgépén keresztül. A különböző nemű, korú, bőrszínű, vagy éppen eltérő élet- és társadalmi helyzetben lévő fotóalanyok a szivárvány ezernyi árnyalatát jelképezik. A képek megmutatják, hogy mindannyian elsősorban emberek vagyunk: bár egyes tulajdonságaink eltérhetnek egymástól, de egy civilizált és normális világban ez a különbözőség senkit sem érdekel – hiszen csak az ember számít.

A Közel/Múlt az elmúlt harminc év magyar LMBTQ-történetét idézi meg a Háttér Társaság és a Labrisz Leszbikus Egyesület fotóarchívumának segítségével.

A világ egyre veszélyesebb hely az LMTBQ közösség azon tagjai számára, akik olyan országokban élnek, ahol a közösséghez tartozni bűncselekménynek számít – tucatnyi országban pedig akár halálbüntetés is kiszabható rájuk. Az ezekből az országokból segítséget kérők száma folyamatosan növekszik. A Rainbow Railroad segélyszervezet ezeket az üldözötteket segíti, munkájukat és az egyedi sorsokat a kiállítás részeként kisfilmek mutatják be.

Szeptember 11-én egyedi tárlatvezetés részvevői kaphatnak képet Király Tamás több mint három évtizedes pályafutásáról a Ludwig Múzeumban. A művész rövid idő alatt az underground színtér emblematikus alakjává vált: nemcsak utcai „divatbemutatóival”, performatív sétáival, hanem New Art Stúdió nevű butikjával is, ahol ruhákat árult az érdeklődők számára. A „Király Tamás. Out of the Boksz” című kiállítás felidézi azt a vizuális atmoszférát, ami Király divatbemutatóira oly jellemző volt.

A filmvetítéseken, színházi előadásokon és kiállításokon kívül az érdeklődők ingyenes és anonim HIV-szűrésen is részt vehetnek.