Igazságszolgáltatás és történelemszemlélet

Először 2002-ben, már nem is emlékszem, milyen apropóból gondolatban végig vettem nemzetünk 1100 éves történetét és rájöttem – amit különben minden minimális élettapasztalattal rendelkező józan ember tud, tehát semmiképp sem újdonság –, hogy az éremnek legalább két, de lehet, hogy még több oldala van. Ugyanazon történéseknek – igenis – lehet többféle olvasata annak függvényében, hogy honnan nézzük. (Nyitó kép: országházi Honfoglalás; kép: Cultiris)

A történelem jellegzetesen ilyen eset: ugyanazon események különbözőképpen látszanak az egyik vagy másik szereplő nézőpontjából. Szembetűnő példa és számomra „aha-élmény” volt az isztambuli Topkapi Szeráj vitrinjében őrzött illusztráció a szigetvári csatáról. Mi sarkalatos nemzeti hőstettként tanultunk Zrínyiről és a kirohanásról. A vitrinben az oszmán olvasat látható ugyanerről: a korabeli rajz a török túlerőt ábrázolja egy maroknyi magyar lovassal szemben. Mekkora különbség, micsoda hangsúly-eltolódás!

Felbuzdultam tehát és gyors galoppban végig rohantam az iskolákban tanultakon, miközben megállapítottam: a történelemoktatás nemzedékek óta tele van szépítésekkel, amiket minden egymást követő nemzedék anélkül, hogy elemezné, mint kizárólagos és egyedüli igazságot készpénznek tekint.

Már az elejét problematikusnak érzem. Itt van, például, a honfoglalás. A szó azt jelenti, hogy magáévá tenni, elfoglalni, vagyis valakitől elvenni valamit, ami nem a miénk – elvenni a babaruhát, beleülni más székébe. A hon pedig egy homokozóformánál valamivel nagyobb térség. Az esemény morális vonatkozásának egyetlen történelemkönyv sem szentel figyelmet. Ezzel kapcsolatban és a gondolatot tovább fűzve Szvatopluk és a fehér ló mondája egy átverés története. Hasonló az Amerikában/Afrikában megjelenő fehérek színes üveggyöngyökkel való üzérkedéséhez – azzal a különbséggel, hogy a gyöngytrükköt újabban reflektáltabban kezelik a történetírók.

De ha keresztény példával akarok élni, megemlíthetem, mennyire meglepett a spanyol útikönyv a mórok kiűzetéséhez való hozzáállása, ami néhány száz évi harc után a legkeresztényibb királyok, Ferdinánd és Őrült Johanna idején teljesedett be: a kereszténység szempontjából az egyik legfényesebb történelmi győzelem, ami Spanyolország egyesüléséhez vezetett. Az ezután elhatalmasodott inkvizíció rendkívül káros volt és hosszú távon visszavetette az Ibériai-félszigetet társadalmilag, gazdaságilag egyaránt. A mórok és zsidók kiirtásának, maradékaik elűzésének a hanyatláshoz vezető hatását Spanyolország csak azért nem érzékelte azonnal, mert időben egybeesett Amerika felfedezésével és az Újvilágból beáramló javak (arany) idei-óráig ellensúlyozták a mór–zsidó gazdaság, tudomány és művészet hiányát.

Megjegyzem, mindez a már említett történelmi magyarázat nélkül szabad szemmel is látható: Alhambrában, és Sevillától Córdobáig a fizikai egymásmellettiségben szemet szúr a mór építészet kifinomult szépségéhez, szenzációs civilizációs csodáihoz képest barbárnak látszó reneszánsz architektúra – amely utóbbi szépségétől amúgy másutt, pl. Olaszországban, hanyatt vágódik minden látogató. Andalúziában feltűnő, hogy az idegenforgalmi vonzerő a mór építészet, amit már 700-800 éve kiirtottak ugyan a nagyon keresztény spanyolok, de ma éppen ezt, az inkvizíció által hevesen üldözött hagyományt rekonstruálják – főleg nosztalgikus okokból. És büszkék rá! Nos, ez a fajta objektív hozzáállás mintha teljességgel hiányoznék a mai magyar uralkodó politikai történelemszemléletből.

Visszatérve saját történelmünkhöz kedvenc példám a „kalandozások” – (meg)szépítő kifejezéssel körülírt, Bajorországtól Brüsszelen át Bizáncig több évtizeden át dúlt rablóhadjáratok – sora, aminek a 955-ben lezajlott augsburgi csata igazságszolgáltatása vetett véget.

Tóta W. Árpád írásait régóta szívesen olvasom. Most azonban megijedtem, mert a Kúria elítélte őt egy eszmefuttatásáért, amivel én – amint az előzőekből kiderül – messzemenően egyetértek. Ma egy interjúból megtudtam, hogy a megengedően szépítő kalandozásoknak nevezett rablótámadások a kúria fogalmazása szerint (egészen a mai Brüsszelig eljutó) „honbiztosító” hadjáratok voltak. Csakhogy: a honbiztosító, vagyis honvédő háborúk, mint tudjuk, úgy kezdődtek, hogy idegen hadak támadtak Oroszországra, miközben Napóleon sosem beszélt honbiztosító hadjáratról. A 10. századi magyar „kalandozások” honbiztosítása ennek pont a fordítottja volt.

Megvallom, ínamba szállt a bátorságom, mert ezek után akár engem is elmarasztalhatnak. Az ügy a dolgok mai állása szerint egyelőre még csak pénzbüntetést von maga után. Nem tudom, de visszaesőként esetleg le is ültethetik Tóta W.-t? Hovatovább velem együtt?

Kiderült az ítéletből továbbá, hogy a Kúria szerint a migráns negatív kifejezés. Nem tudom, hogy a társadalomtudósok hogyan fogadják ezt az érvényes, bár szociológiai szempontból a szakmaiságot messzemenően hiányoló ítéletet. Szóval ameddig én még egyelőre büntetlen vagyok és szabadlábon, úgy migráns ügyben felhívnám a figyelmet egy ellentétes példára a magyar történelemből: a törökök kiűzése után az elnéptelenedett vidékek benépesítésére a magyar földesurak munkaerőként inkább idegeneket, vagyis migránsokat, jelesen a katolikus svábokat és tótokatat hívtak be az országba, telepítették le őket a földjeiken, semmint a helyben rendelkezésre álló magyar reformátusokat, ugyanis saját magyar véreikben vallási okokból nem bíztak. Akkoriban ennek a betelepülő gazdasági jellegű migrációnak nem volt negatív járulékos értelme. Vajon tudja-e ezt a kúria?

Ne tessék hát nekünk egynemű népességről szónokolni és a tényeket a NEMZET nagyságát rontó hazaárulásnak, nemzetsértésnek titulálni!

Erről nem írt Tóta W., de van itt még valami. Ha magyar és netán nemzetközileg sikeres, akkor az a miénk, arra büszkék vagyunk. De tessék csak vigyázni, mert nem mind arany, ami fénylik: nemcsak a magyar Nobel-díjasok a mieink, hanem a holokausztot túlbuzgón kiszolgáló nyilasok is magyarok voltak – hogy messzebb ne menjek, mint a XII. kerületi turul-emlékmű körüli becstelen vitáig. Legközelebb két „magyar érzelmű hazafi” fel fogja jelenteni a mindenkori szerzőt, ha az a nyilasokat nevén meri nevezni – még ha csak rosszalló és hasonlati szinten is?