Kiemelkedően sikeres évet zár a Műcsarnok

Gulyás Gábor igazgató sajtótájékoztatón értékeli a kiállítóhely idei szakmai programját a budapesti Műcsarnokban. (MTI Fotó: Földi Imre)

Az igazgató kiemelte a „Mi a magyar?” címmel megrendezett, nagy sajtóvisszhangot kapott és 19 ezres, rekord látogatottságot hozó tárlatukat, amellyel – értékelése szerint –  sikerült egy társadalmi szempontból fontos témát találni: a nemzeti identitás kérdését.

„Nem baj, hogy voltak viták a kiállítás kapcsán” – tekintett vissza, hangsúlyozva: a Műcsarnok fontos feladata, hogy a művészeten keresztül tematizáljon fontos kérdéseket.

Gulyás Gábor emlékeztetett arra, hogy a kiállítások mellett a Műcsarnok kiemelkedően sok, mintegy 400 társművészeti programnak adott otthont. Teljesülni látszik a látogatószám növeléséről szóló ambiciózus terv is – közölte az igazgató, hozzátéve, hogy az intézmény kiállításaira tavaly 48 ezren váltottak jegyet, az idén pedig már több mint 70 ezren.

Mint megjegyezte, a finanszírozási nehézségek ellenére az épületben fontos fejlesztések is zajlottak. A könyvesboltot kényszerűségből kellett saját működtetésbe vonni, így azonban felszabadult a régi funkcióját visszakapó díszterem, és az alagsorban jött létre új múzeumshop.   

Mellette egy új kávézóklub létesült, amely a szakmai szempontból legnagyobb fejlesztés, a Mélycsarnok elnevezésű projektgaléria mellett kapott helyet. Értékes eredmény a Flash Art művészeti magazin magyar kiadása is; kategóriájában a lap egy év alatt piacvezető lett az eladott példányok tekintetében – sorolta az eredményeket az igazgató.

Gulyás Gábor igazgató sajtótájékoztatón értékeli a kiállítóhely idei szakmai programját a budapesti Műcsarnokban. (MTI Fotó: Földi Imre)Gulyás Gábor hozzáfűzte: mindezek ellenére mégis benyújtotta lemondását, mert nem tartja vállalhatónak, hogy egy novemberi kormányhatározat alapján a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) megkapja az épület tulajdonjogát, valamint egyetértési jogot a Műcsarnok Nonprofit Kft. működésének művészeti és tartalmi kérdéseiben.

„A nemzeti művészeti intézmények működtetése a mindenkori kormány joga, felelőssége és feladata, ezt átadni egy másik intézménynek nem demokratikus” – foglalt állást az átalakulással kapcsolatban.

Megjegyezte: így egy részleteiben nem túlságosan kidolgozott működési modell jön létre, amely egyedülálló lesz a nyugati világban. Hozzátette: ezt a helyzetet nem tartja vállalhatónak, és ilyen körülmények között nem lát esélyt programja megvalósítására sem.

Gulyás Gábor beszámolója szerint a Műcsarnok 2013-i programjának tervezetével elkészültek, szerződéseket azonban csak akkor tudnak kötni, ha a koncepciót elfogadja a kulturális tárca és a fenntartó Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. is.

Az igazgató szót ejtett a 2013-i Velencei Biennále pályázatáról is: a nyolcfős zsűri nagy többséggel Asztalos Zsolt munkáját választotta ki. Mint elárulta, ő maga Reigl Judit mellett érvelt, majd a nemzetközi hírű művész munkáját a Biennále központi kiállításába is beajánlotta.

A Szabad Művészek csoport tagjai demonstrálnak „Vigyázat, kultúrpuccs” feliratú transzparenssel a kezükben a Műcsarnokban Gulyás Gábor leköszönő igazgató sajtótájékoztatója alatt. (MTI Fotó: Földi Imre)

 

A sajtótájékoztató alatt a Szabad Művészek csoport – a többi között Kisspál Szabolcs, Nemes Csaba, Lakner Antal, Pacsika Rudolf képzőművészek és művészeti egyetemisták – a Műcsarnok „kisajátítása” ellen tartott tiltakozóakciót az épület előterében. Petíciójukban egyebek mellett azt követelték, hogy „a kormány ne játssza át az épület tulajdonjogát a magánegyesületből köztestületté emelt MMA-nak”, ehelyett a Műcsarnok maradjon meg kiemelten fontos, nemzeti vagyonban tartandó vagyonelemnek, és írjanak ki nyílt pályázatot az intézmény vezetésére.

A sajtótájékoztató után Vigyázat Műcsarnok 2.0 címmel tartanak konferenciát a kortárs kiállítóhely intézményi múltjáról, jelenéről és jövőjéről és a várható tulajdonosváltás következményeiről.

 

Konferencia a Műcsarnok jelenéről, jövőjéről, a tulajdonosváltás következményeiről

(15:48) A Műcsarnok épületének tulajdonjogát egy – eddig ki nem hirdetett – novemberi kormányhatározat alapján a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) kapja meg, az azt működtető Műcsarnok Nonprofit Kft. működésének művészeti és tartalmi kérdéseiben pedig az MMA elnöke, Fekete György egyetértési jogot gyakorolhat.

Rockenbauer Zoltán volt fideszes országgyűlési képviselő, volt kulturális miniszter (b), Keserü Katalin egykori főigazgató, Széchenyi- és Munkácsy-díjas művészettörténész, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) főtitkára (k) és Bozóki András politológus, volt kulturális miniszter, a Közép-európai Egyetem (CEU) tanára (j) beszélgetnek a budapesti Műcsarnokban megrendezett Vigyázat, Műcsarnok! című mai konferencián. MTI Fotó: Földi Imre

A probléma elsősorban az MMA köztestületté válásának módjában rejlik – hangsúlyozta előadásában Rockenbauer Zoltán művészettörténész, az első Orbán-kormány kulturális minisztere, felidézve: a jelenlegi helyzetet húszéves „kultúrharc” előzte meg, az MMA tavalyi köztestületté nyilvánítása azonban nem e folyamat megnyugtató lezárása, hanem vélhetően a küzdelem egy állomása lett csak.

Rockenbauer Zoltán kárhoztatta, hogy a hazai kultúrpolitika nem vállalja a döntési felelősséget, a Műcsarnok esetében azonban véleménye szerint a döntéshozó nem lehet az MMA elnöke, egyfelől mert nem széleskörű választás alapján nyeri el a pozíciót, másrészt mert nem célravezető valamely szakmai szervezetre bízni a kinevezéseket.

Fekete Györgyeddigi megnyilvánulásai is nagyban hozzájárultak a válság elmélyüléséhez – jegyezte meg a művészettörténész, hozzátéve: az elnök nem elégedett meg azzal, hogy az MMA-t köztestületté emelték, de kieszközölte, hogy, „az MMA kultúrstratégiai szerepét megerősítsék”, aminek része a Műcsarnok átadása is.

Gulyás Gábor igazgató (b) beszél a budapesti Műcsarnokban megrendezett Vigyázat, Műcsarnok! című konferencián. (MTI Fotó: Földi Imre)

Fekete Györgyszándékai szerint „a Műcsarnokot a magyar állam egy köztestületen keresztül visszaadja a művészetnek” – emlékeztetett Rockenbauer Zoltán. „E kijelentés nemcsak dehonesztáló az elmúlt két évtizedben a Műcsarnokban kiállító művészek számára, de baljósan hangzik a művészet fogalmának jövőbeli értelmezése szempontjából is” – fogalmazott.

Mint kiemelte: nem az a konzervativizmus, ha valaki nem érti azt a kort, amelyben él. „Egy felelős pozícióba került ember nem vindikálhatja magának a jogot, hogy eldöntse, mi számít művészetnek és mi nem. Nem bélyegezhet meg formanyelvet, művészi, kritikai hozzáállást, csak azért, mert nem egyezik az ő ízlésével. Nem nevezhet minden alap nélkül nemzetgyalázónak egy kiállítást” – szögezte le a művészettörténész aFekete Györgyáltal bírált, „Mi a magyar?” című kiállítást a legfontosabb tárlatok között említve.

Rockenbauer Zoltán úgy vélte, anakronizmus lenne a Műcsarnok programját a nemzeti szalonrendszer felélesztésére alapozni, hiszen a művészeti kánont hatalmi szóval nem lehet átírni, másrészt a nagy kiállítóhelyek ma átgondolt koncepcióra épülő, interaktív, tematikus tárlatokkal hívogatják a közönséget.

AFekete Györgyáltal vázolt „koncepció lehetne éppenséggel az MMA-nak mint magántestületnek a programja, de semmiképpen nem lehet egy nemzeti intézmény programja. Amennyiben mégis azzá teszik, a Műcsarnokot többet nem sok joggal nevezhetnénk nemzetinek” – összegzett.

Bozóki András politológus, aki 2005–06-ban volt kulturális miniszter, a nemzeti együttműködés rendszerének kultúrpolitikáját bírálta, kiemelve: annak lényege a centrális erőtér, amelyet az etnikai alapon definiált nemzeti közösség politikailag homogenizált kultúrája tölt ki. Jellemző rá az önkormányzatiság korlátozása, miközben a pénzt nem hozó feladatok kiszervezése zajlik a „politikai klientúrához”, azaz az MMA-hoz – fűzte hozzá. Úgy vélekedett, hogy a Műcsarnok történetének legjelentősebb korszaka az elmúlt 28 év volt, noha ez a periódus sem volt mindig mentes a politikai beavatkozásoktól.

„A mai magyar kultúrairányítás problémái messze túlmutatnak a Műcsarnok problémáján, az csak csepp a tengerben” – értékelte a jelenlegi helyzetet Bozóki András.

Gulyás Gábor, a Műcsarnok leköszönő igazgatója arról szólt, hogy minden ideológiai elvárás-rendszer korlátozza a művészet szabadságát, ez azonban nem járhat tartós sikerrel még diktatúrák esetében sem. Mint azonban hozzátette: az sem szerencsés, ha a kultúrpolitikának nincs semmilyen koncepciója a nemzeti kulturális intézmények szerepéről, ahogy az sem, ha a kulturális életben nem zajlik valódi diskurzus, nincs valódi műkritika.

Keserü Katalin, a Műcsarnok volt főigazgatója az intézmény történetének utóbbi évtizedeire kitekintést adva elismerően szólt Gulyás Gábor igazgatói működéséről. Kérdésre válaszolva az MMA-tagjai közé tartozó művészettörténész úgy vélte, a kortárs kiállítóhely átadása még nem „lezárt ügy”, és a tulajdonosváltás várhatóan nem is fog megtörténni.

„Magam is amellett érveltem, hogy a Műcsarnok jelen státuszában, működési rendjében tudja betölteni hivatását” – jegyezte meg Keserü Katalin, hozzátéve: az sem lenne logikus, ha csak az épület kerülne a Magyar Művészeti Akadémia tulajdonába.

A konferencia délutáni szekciójában Sturcz János művészettörténész, György Péter esztéta, Babarczy Eszter eszmetörténész, Tölg-Molnár Zoltán képzőművész, Szombathy Bálint multimédia-művész és drMáriás képzőművész, zenész, író tart előadást.