Kínai veszedelem: kiszorítja-e a Temu a hazai webáruházakat?

Bár a Temu kínai e-kereskedő csupán néhány hónapja jelent meg a hazai piacon, rendkívül agresszív hirdetési politikával kombinált árverseny révén máris a hazai e-kereskedelmi piac egyik domináns szereplőjévé vált. A hazai webáruházak 83 százaléka tekinti komoly versenytársnak az új, kínai versenytársat, aminek megjelenése miatt 52 százalékuk érzékel kisebb-nagyobb visszaesést a forgalmában – derül ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál felmérésében részt vevő mintegy 300 hazai internetes áruház válaszaiból.

Az utóbbi időben valószínűleg csaknem minden hazai közösségimédia-használó találkozhatott akár nem is egyszer a Temu cég által hirdetett termékekkel. A hazaihoz képest jóformán korlátlan marketing-költségvetéssel megtámogatott piacszerző stratégia rövid időn belül felforgatta a hazai e-kereskedelmi piacot, immár a fogyasztók egyre szélesebb köre költ a kínai webáruház rendkívül alacsony árréssel kínált termékeire. A digitális gazdaság számos területét lefedő, piackutatásra és stratégiai tanácsadásra szakosodott vállalat, a GKID januári felmérése szerint a külföldről is rendelő ügyfeleknek szeptemberben még csupán fél százaléka vette igénybe a Temu szolgáltatását, a múlt hónapban viszont ez az arány már elérte a 29 százalékot.

Az Olcsóbbat.hu felmérése is azt mutatja, hogy az új versenytárs megjelenését nagyon is megérezték a hazai e-kereskedők, akiknek 52 százaléka számolt be az új konkurens miatt bekövetkező árbevétel-csökkenésről, csaknem negyedük esetében a visszaesés mértéke meghaladta a 25 százalékot.

A kínai PDD Holdings által üzemeltetett Temu saját adatai szerint több mint 25 millió terméket kínál, így nem meglepő, hogy a magyar webáruházak 28 százaléka jelezte: termékkörének több mint fele esetében tekinthető a Temu közvetlen versenytársnak.

Az e-kereskedelmi cégek 83 százaléka tekint a Temura veszélyes ellenfélként. Az éles verseny időtartamára vonatkozóan azonban igen eltérőek a várakozások.

„A masszívan veszteséges kampányt hosszú távon ilyen intenzitással igen nehéz fenntartani, ezért a válaszadóknak 29 százaléka arra számít, hogy az első félév végére, további 54 százalékuk pedig arra, hogy az év végére érezhetően csökken majd a Temu agresszív jelenléte a hirdetési felületeken – mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. – Csupán 17 százalékuk érzi úgy, hogy ez az intenzív piaci nyomulás akár évekig is fenntartható marad. Kérdés azonban, hogy közben hány hazai webáruház szűnik meg az öldöklő verseny hatására.”