Kincsvadászat a budapesti utcákon – EU-s ismeretszerzés GPS-szel

Az egyre modernebb számítástechnikai készülékek, a folyamatosan növekvő szélessávú internethasználat miatt jócskán megváltoztak a diákok preferenciái. Ma már a téri padokon töltött beszélgetések helyét részben átvette a chatelés. A szociális tér egyre inkább az interneten keresztül fűzi össze az embereket.

Az Európai Unió felmérései szerint az unióban a 16–24 éves korosztály 90 százaléka legalább hetente egyszer használja az internetet, ugyanezen felmérés szerint a teljes magyar internethasználó lakosság fele naponta többször is szörföl a világhálón. Az információk az internet segítségével  jobban hozzáférhetőek ugyan, az emberek tudása azonban nem feltétlenül bővül ezzel együtt. A fiatalok körében ez elsősorban arra vezethető vissza, hogy inkább szórakozásra, játékra használják a gépeket, mint tanulásra.

A szórakozva tanulást kívánja az európai e-kiválósági díj 2011-i platinadíjasa és a leggyermekbarátabb honlapok 
versenyének idei szakmai és közönségdíjasa, az Egyszervolt.hu, illetve az Organic Communications 
kommunikációs ügynökség és a Brussels Consulting megvalósítani a fiatalok körében a ma kezdődött 
programsorozatban. Szakmai támogató az Európai Unió Bizottságának magyarországi képviselete, együttműködő partnere a Djuice, az Intel, a Műcsarnok és az Albacomp.

„Az év első fele az Európai Unió magyar elnökségéről szól, ez pedig megfelelő alapot ad ahhoz is, hogy a fiatalok 
tudását felfrissítsük, de még inkább kialakítsuk az unióval kapcsolatban. Ehhez pedig általuk főként szórakozásra használt olyan eszközöket hívunk segítségül, mint az internet, az okostelefonok” – mondta Belényesi 
Pál, az Egyszervolt.hu stratégiai igazgatója. Majd hozzátette: „Nem az a legfontosabb, hogy ebben a versenyben ki 
nyer, hanem az, hogy a kikutatott tudást hogyan tudják a versenyzők játékosan megszerezni és megtartani. Ha a 
kezdeményezés megfelelő fogadtatásban részesül, elindulunk egy országos méretű játékkal is – még idén.” 

A játék kincskereséshez hasonlít, csak itt nem egy nagy „X” jelöli a helyet, hanem egy GPS-koordináta, amellyel egy-egy betűt kell megkeresni. A 27 helyszínen begyűjtött betűk pedig megadják a végső megfejtést, egy európai uniós fogalmat. A játékosok május 9-től a www.budapestibarangolo.eu honlapon jelentkezhetnek két kategóriában: a 14 év alattiak, valamint a 15–18 évesek. A kategóriák között a különbség a megválaszolandó kérdések nehézségében rejlik. Minden egyes feladatkör egy-egy EU-tagországhoz kapcsolódik és három kérdésből áll. A kérdések tematikája a tagországok uniós szerepéhez és kulturális-természeti kincseihez kapcsolódik.

„A kérdések online megválaszolhatók. Ha a válaszok helyesek, akkor a játékosok kapnak egy GPS-koordinátát, 
amelyet az okostelefonok, vagy más, helymeghatározó rendszer segítségével fel kell keresniük. A koordinátán 
található épület falán lévő tábláról le kell olvasni az előre meghatározott számú betűt vagy karaktert” – mondta Paul 
Ágnes, az Organic Communications ügyvezetője.

Az első kérdéseket ma kiosztották kezdődik, ezt követően a játék három lépésben zajlik. Egyszerre kilenc 
feladatkört – azaz 9 tagországhoz tartozóan, országonként 3-3 európai kérdést – kapnak meg a versenyzők, 3 
héten keresztül. „Reményeink szerint a játékkal a fiatalok is bepillanthatnak Magyarország európai uniós ügyeibe, illetve közelebbi képet kaphatnak az unió működéséről, miközben a főváros olyan kulturálisan kiemelt részein is megfordulhatnak, ahová egyébként ritkán járnak” – tette hozzá Pintér Róbert, az Egyszervolt.hu ügyvezetője.

A verseny nyereményei: 

– digitális oktatási anyagok 1 000 000 Ft értékben, 

– ClassMate pc-k, 

– művészeti ajándékcsomagok 75 000 Ft értékben, 

– múzeumi belépőjegyek

– Djuice-ajándékok