Királyi koncertre is beülhetnek a mai fiatalok

Szamosi Szabolcsot, a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük, mint az ország legnagyobb komolyzenei koncertszervezőjét, amely a klasszikus és kortárs zenét kínálja a lehető legjobb előadásokon, behálózva csaknem az egész országot. A Filharmónia évadonként 220 helyszínen 1400 hangversenyt rendez.

Szamosi Szabolcs.

Szamosi a többi között elmondta: „Hazánk komolyzenei életének egyik motorjaként a mostani évadban előadó-művészek ezreinek, zenei együttesnek kínáltunk és adtunk lehetőséget a fellépésre az általunk szervezett koncerteken. A Filharmónia Magyarország a 2019–20. évadban 23 bérletet és sorozatot hirdetett az ország 15 városában.

  • Kik járnak a koncertjeikre, pontosabban mennyi idős a közönség?

A zene kortalan: egyaránt vannak gyermekeknek és a felnőtt korosztálynak szóló bérleteink. A hangversenyek csomagolása, programjának összeállítása természetesen a közönség életkora szerint történik. Mást hallgat már értő módon az általános, és mást a középiskolás, netán óvodás; a felnőtt-koncertek programját persze megint más követelmények szerint komponáljuk. A gyerekkoncerteken meghatározó például a műsorvezető is, aki hidat épít a zene és a gyerekek között: ő sarkallja őket arra, hogy figyeljenek, aktív részesei legyenek az előadásnak, válaszoljanak a kérdésekre. Lakner Tamás Liszt Ferenc-díjas karnagy, gitárművész, hegedűművész, zenetanár nagyon sok koncertünkön vállalja a házigazda-szerepet, a többi között a budapesti Erkel Színházban rendezett „Mesélő muzsika” sorozatban is. Lakner tanár úr utánozhatatlan, amint egy 1800 személyes színházteremben is képes megszólítani a gyerekeket, lekötni a figyelmüket.

  • Ha egy-egy alkalommal az Erkelben akár 1800-an is helyet foglalnak, akkor feltehetően országosan még látványosabb a statisztikájuk.
  • Remény szerint az idén legalább 280 ezer gyermeket, fiatalt ültetünk be hangversenyeinkre – országosan. De nem vagyunk elégedettek, ugyanis szeretnénk még több szülőt, pedagógust meggyőzni arról, hogy különösen fontos az élő zene élvezete már gyermekkortól. A hangversenyeinken részt vevő össz-létszáma a felnőtt hallgatókkal együtt jó 350 ezer.
  • Milyen érdeklődést tapasztalnak a fiatal korosztály részéről?
  • Hazánk különböző térségeit tekintve meglehetősen eltérő. Még mindig sokan élnek a hátrányos körülmények között, mindenekelőtt kis településeken, ahol kevés a gyerek, a megszokottnál jóval kevesebben jutnak el koncertjeinkre, még akkor is, ha alacsonyan tartjuk a bérletek árát – mondja a Filharmónia igazgatója. – Pályázatokkal igyekszünk megoldást találni, továbbá olyan programok összeállítására törekszünk, amelyekkel kielégíthetjük a 21. század fiataljainak impulzuséhségét, és kis településeken sem okoz nehézséget a megvalósításuk. Nem kis kihívás egy-egy hangszer, például orgona, versenyzongora hiánya, sőt a helyszínre szállítása is. Amikor pedig már ott vagyunk a koncerten, akkor jönnek azok a feladatok, amiket művészként kell megoldani. Művészeinket külön köszönet illeti azért, hogy a nem egyszer jó néhány órás utazás után szólaltatják meg például Bach d-moll toccatájá és fúgáját… Ha szerencsénk van, akkor az iskola fűtött aulájában, ha nincs, akkor a kevésbé jól temperált tornateremben. Ne vegye nagy szavaknak: vagy szívvel-lélekkel, odaadással végezzük küldetésünket, vagy sehogy. Mi az első változat hívei vagyunk, már csak azért is, mert a gyerekek, fiatalok az ország bármelyik szögletében örömmel fogadják a koncerteket.
  • Mi szerint állítják össze az ifjúsági bérletek programját?
  • Bár mindenki igényét nem lehet kielégíteni, fontos, hogy a sorozat a lehető legváltozatosabb legyen, hogy a gyerekek a klasszikus zenének minden ágával találkozzanak. Arra törekszünk, hogy egyaránt szerepeljen programjainkban a capella-együttes, jazztrió, népzenei formáció, operaénekes… Lehetőség szerint tesszük változatossá, interaktívvá az előadásainkat, táncbetéteket, vetítéseket is műsorunkba iktatunk. Az ilyen változatosság sok tekintetben egyedülállónak számít.
  • Mit kínál a Filharmónia az idei ifjúsági bérletekben?
  • Elöljáróban egy idézet a Jász-Nagykun-Szolnok megyében bemutatott „A zenegyűlölő” című koncert leírásából: „Milyen, amikor frakkos emberek belibegnek az antikolt kulisszák közé? Vagy amikor a hangverseny alatt a nénik zörgetik a cukrospapírokat, meg köhögnek, mint egy egész szanatórium? Eközben pedig a karmester mit csinál? Úgy tesz mindenki, mintha valami fontosat csinálna, mikor csak egy darab fát lenget a levegőben.” Egy szimfonikus zenei stand-up koncertet mutatunk be az idén a Szolnoki Szimfonikus Zenekarral, vezényel Hámori Máté. Ilyen még nem volt. Igyekszünk mindig valami meghökkentően újjal meglepni a gyerekeket, hangversenyeink reménybeli felnőtt részvevőit.
  • Máris adódik az újabb kérdés: mennyire hatásos a Filharmónia igyekezete az ifjú nemzedékek értő zeneélvezővé nevelésében?
  • Hangversenyeinken sokféleképpen vesz részt a tizenéves korosztály. Van, ahol az iskola teljes mértékben rábízza a szülőre a választást, és olyan is, ahol az intézmény megvesz két csoportos bérletet, és váltogatja az előadásokon részt vevő osztályokat az évad idején. Minden gyerek számára lehetőség az élmény, ám a kötődés kialakulásához szükséges a rendszeresség, így a Filharmónia ifjúsági koncertjei az évi három előadással szépen megvalósítják a célt: kiváló minőségű, élő zenei élményben lehessen része a gyerekeknek. A mi dolgunk, hogy a gyerekek jól érezzék magukat, élmény legyen a számukra a hangverseny – mindennemű kötelezettség nélkül. Folyamatosan kísérletezünk és fejlesztjük a programjainkat. Időként még előfordul, hogy fiatalok egy-egy csoportja unott képpel, okostelefonnal és fülhallgatóval felszerelkezve érkezik, aztán csodák csodájára: mégis inkább a műsort hallgatják, végül derűsen, élményekkel gazdagodva távoznak – mondta az ügyvezető.

Nem lehet elég korán kezdeni

Itt adunk hírt példaként egy következő eseményről, a Királyok zenéiről. Kit ne érdekelne ugyanis, hogy milyen zene szólt az uralkodók udvarában? A Duna Szimfonikus Zenekar előadásában Lakner Tamás tanár úr közreműködésével királyi zenékről, királyi zenészekről és más zenei érdekességekről kaphat képet a koncert közönsége – a barokktól a kortárs zenéig, a többi között Händel és Bach szerzeményei mellett Kodály Zoltán és Ránki György művei is felcsendülnek. A következő „királyi koncert” november 24-én délelőtt fél 11-kor kezdődik a budapesti Erkel Színházban.