Látványosan nőtt a garázsok iránti kereslet, miáltal a garázsárak hasonló ütemben emelkedtek – derül ki az Otthon Centrum adataiból. Tavaly a garázspiac föllendülése már a lakáspiacon történtekhez hasonlított.
A tavaly értékesített garázsok ára országos összevetésben 18 százalékkal nőtt egy év alatt, és átlagosan kicsivel már meghaladta az 5 millió forintot. A garázspiac – a lakáspiachoz hasonlóan – élénkült, és a tavalyi kereslet a két évvel azelőttihez képest már csaknem harmadával magasabb volt.
A budai kerületekben a legmagasabb, 5-6 millió forint közötti átlagár; a legdrágább a XII., a „legolcsóbb” a XI. kerület – írja tájékoztatójában az Otthon Centrum. A belvárosban jellemzően 5 millió forint körüli garázsárakkal szembesülhettek a vevők. A XIII. kerületben 4,7 a IX. kerületben 5,2 millió forintot fizettek átlagosan egy-egy gépkocsi-tárolóért. A külső pesti kerületekben kicsit kedvezőbb áron, már 4-5 millió forint között lehetett garázshoz jutni.
A garázsok ára a legtöbb kerületben nőtt 2020-hoz képest: a XIII. kerületben 22 százalékkal, a III. kerületben 32 százalékkal magasabb áron lehetett tavaly garázst venni. Ezzel szemben a XI. kerületben a növekedés mértéke csak 6 százalék volt.
Az ország nagy városaiban a kereslet valamivel mérsékeltebb, hiszen ma még több hely van a személygépkocsik tárolására. (A szerk. megj: e megállapítást cáfoló számos példát is sorolhatnánk; Győrött nem csupán garázshiány van: a járművek számára már az utcán sincs hely, ezért az autósok jó ideje ráállnak a közterületek szépítését szolgáló apró parkocskák, füves, növényekkel betelepített felületeire is. A város méregdrágán fenntartott rendészete pedig úgy tesz, mintha nem is látná a szabálytalanságokat, a KRESZ ellen vétőket.)
A garázsok a legtöbb megyei jogú városban 3-5 millió forint között keltek el tavaly. A városok között nem alakult ki számottevő különbség és a növekedés mértéke is 10 százalék alatt alakult.
Ugyanakkor a garázsok árazásában akár egy kerületen belül is látványos eltérések adódhatnak. Az árakat alapvetően meghatározza, hogy fedett tárolóról, mélygarázsról vagy különálló garázsról van-e szó. Jellemzően utóbbiak keltek el az átlagár felett, a fedett autóbeállók viszont akár harmadával olcsóbbak voltak. Az elhelyezkedésen túl a garázs mérete és jellege is jócskán meghatározza az árat. Az is döntő szempont, hogy az adott környéken mennyire sűrű a beépítés, és milyen a közterületi parkolási lehetőség.
Az új építésű negyedekben nemigen van lehetőség alkura, jobbára listaáron kelnek el a lakásokhoz épített garázsok (amikből bizony egyre kisebb a választék és kínálat, tekintettel a különösen élénk személyautó-kereskedelemre), miután egyre többen szeretnének egy vagy akár több beállóhelyes gépkocsitárolót.