Lámpással keresték az energiahatékonysági címkét

Napjainkban különös figyelmet kell fordítani az energiatakarékosságra és az energiafelhasználás hatékonyságának növelésére. Az energiamegtakarítás növelésének egyik lehetősége az, hogy az arra alkalmas termékeket energiahatékonysági címkével látják el, segítségével a tudatos vásárlók számára megkönnyíti a választást. A 2014. március 1. után forgalomba hozott általános világítási célú lámpatesteket egyedi „energiahatékonysági” címkének kell kísérnie. Szabályozott például az, hogy ez a címke csak színes lehet, és az alkalmazható színek is meghatározottak. A címkét jól láthatóan az üzletben kiállított lámpatest közelében kell elhelyezni úgy, hogy egyértelműen érzékelhető legyen, hogy melyik termékhez tartozik.

A fogyasztóvédelmi szakemberei 4661-féle (!) lámpatest „energiahatékonysági” címkézését, a jelölés meglétét, formai és tartalmi megfelelőségét, a termékkel kapcsolatos tájékoztatásokat vizsgálták. Ellenőrizték a beszállító nevének, védjegyének feltüntetését, annak jelölését, hogy a lámpatest milyen energiaosztályú égőkkel működik, és azt is, hogy megjelöltél-e a lehetséges energiahatékonysági osztályok összessége.

A vizsgált lámpatípusok: önálló, vagy bútorba beépített izzószálas lámpa, fénycső, nagy intenzitású kisülőlámpa (például fémhalogén-lámpa), LED-lámpa és -modul. A vizsgálati eredmény: 294 fajta terméket kifogásoltak, az arány 6 százalék.

A legnagyobb probléma az „energiahatékonysági” címkék megléte, illetve kihelyezése volt. Gyakori szabálytalanság, hogy a kereskedők – elsősorban a kiskereskedelmi egységekben – még a szállítók által mellékelt címkéket sem helyezték ki, illetve bizonyos, 2014. március 1. után forgalomba hozott termékekhez egyáltalán nem készült „energiahatékonysági” címke.

Bővebben a vizsgálatról itt, tessék kattintani!