Napjainkban különös figyelmet kell fordítani az energiatakarékosságra és az energiafelhasználás hatékonyságának növelésére. Az energiamegtakarítás növelésének egyik lehetősége az, hogy az arra alkalmas termékeket energiahatékonysági címkével látják el, segítségével a tudatos vásárlók számára megkönnyíti a választást. A 2014. március 1. után forgalomba hozott általános világítási célú lámpatesteket egyedi „energiahatékonysági” címkének kell kísérnie. Szabályozott például az, hogy ez a címke csak színes lehet, és az alkalmazható színek is meghatározottak. A címkét jól láthatóan az üzletben kiállított lámpatest közelében kell elhelyezni úgy, hogy egyértelműen érzékelhető legyen, hogy melyik termékhez tartozik.
A fogyasztóvédelmi szakemberei 4661-féle (!) lámpatest „energiahatékonysági” címkézését, a jelölés meglétét, formai és tartalmi megfelelőségét, a termékkel kapcsolatos tájékoztatásokat vizsgálták. Ellenőrizték a beszállító nevének, védjegyének feltüntetését, annak jelölését, hogy a lámpatest milyen energiaosztályú égőkkel működik, és azt is, hogy megjelöltél-e a lehetséges energiahatékonysági osztályok összessége.
A vizsgált lámpatípusok: önálló, vagy bútorba beépített izzószálas lámpa, fénycső, nagy intenzitású kisülőlámpa (például fémhalogén-lámpa), LED-lámpa és -modul. A vizsgálati eredmény: 294 fajta terméket kifogásoltak, az arány 6 százalék.
A legnagyobb probléma az „energiahatékonysági” címkék megléte, illetve kihelyezése volt. Gyakori szabálytalanság, hogy a kereskedők – elsősorban a kiskereskedelmi egységekben – még a szállítók által mellékelt címkéket sem helyezték ki, illetve bizonyos, 2014. március 1. után forgalomba hozott termékekhez egyáltalán nem készült „energiahatékonysági” címke.
Bővebben a vizsgálatról itt, tessék kattintani!