Ehhez jó mintalehet a több mint ötvenéves múltra visszatekintő Fair Trade mozgalom, mely a méltányos
kereskedelem alapelvét hirdette meg, és a harmadik világ jellegzetes exporttermékeit karolta fel, elsősorban a
kávét, a teát, a cukrot, a kakaót, a banánt, a kézműves termékeket. A minősített árucikkek forgalma az
ezredfordulóra már az évi 400 millió dollárt (80 milliárd forint) is elérte.
Polai Bernadett, a Szolidaritás Egyesület elnöke szerint Magyarország régen megérett a hasonló civil
kezdeményezésekre, a társadalom iránti felelősség tudatában való vásárlással nemcsak harmadik világbeli
embereket, hanem magyar honfitársainkat is segíteni kellene. A szociális és családtámogatás mellett a
munkahelyteremtés, átképzés a legfontosabb eszköz a szegénység elleni küzdelemben. Bár évek óta számos hazai
vagy EU-finanszírozású program létezik, a többi között vállalkozásösztönzések, képzések, vagy ideiglenes (tranzit)
foglalkoztatások, a tapasztalatok alapján az átképzésre és bérjárulékra költött pénzek tartósan nem növelték a
munkahelyek számát. Ezzel szemben a „méltányos kereskedelem” gyakorlati alkalmazása segít az új munkahelyek teremtésében, a meglévők megtartásában, a munkaerő-piacon hátrányos helyzetű emberek, gyermekeiket egyedül nevelő nők, veszélyeztetett fiatalok, megváltozott munkaképességűek egzisztenciateremtésében. „Ezért szorgalmaztuk a Fair Trade mozgalom mintájára egy olyan, egyedülálló webvásártér életre hívását, amely a társadalomtudatos vásárlást erősíti. Hosszú távon ennek a mozgalomnak pozitív hatása lehet a társadalmi feszültségek, az állami költségvetést terhelő kiadások, és ez által akár az adóterhek csökkenésére is” – mondta el a szociális kezdeményezés képviselője.
Holnap, október 17-én, a szegénység világnapján kezdődő kezdeményezés kizárólag a munkaerő-piacon hátrányos
helyzetűek (alacsony iskolai végzettségűek, kisgyermeket egyedül nevelő nők, megváltozott munkaképességűek,
egészségkárosodottak, fogyatékkal élők, romák, tartós munkanélküliek, hátrányos helyzetű térségek és települések
lakói, veszélyeztetett fiatalok) által előállított termékeket forgalmazza. A webvásártérre az eladó szervezetek,
személyek feltölthetik az áruikat, és a vevők közvetlenül tőlük vásárolhatnak. A program a „2010 – a szegénység és
a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem európai éve” programban valósul meg.
„A munkaerő-piacon hátrányos helyzetű személyeket foglalkoztató szervezeteket a nyarán Budapesten,
Nyíregyházán és Pécsett megszervezett rendezvényeinken már tájékoztattuk a webvásártéren való részvétel
lehetőségeiről, módjáról – mondta el Polai Bernadett. – Célunk, hogy a kezdeményezés részeként a szegénység világnapja, illetve karácsony alkalmával a sikeres vállalkozások vezetőit és felelősen gondolkodó honfitársainkat is megszólítsuk. Szeretnénk felhívni a figyelmet a társadalmi felelősségvállalás szükségességére, értékként
bemutatni a társadalomtudatos vásárlást, továbbá bővíteni a hátrányos helyzetű személyek termékeinek piaci
lehetőségeit.”