Lecsúszó családok, gyermekek százezrei elképesztő szegénységben

Ehhez jó mintalehet a több mint ötvenéves múltra visszatekintő Fair Trade mozgalom, mely a méltányos 
kereskedelem alapelvét hirdette meg, és a harmadik világ jellegzetes exporttermékeit karolta fel, elsősorban a 
kávét, a teát, a cukrot, a kakaót, a banánt, a kézműves termékeket. A minősített árucikkek forgalma az 
ezredfordulóra már az évi 400 millió dollárt (80 milliárd forint) is elérte.


Polai Bernadett, a Szolidaritás Egyesület elnöke szerint Magyarország régen megérett a hasonló civil 
kezdeményezésekre, a társadalom iránti felelősség tudatában való vásárlással nemcsak harmadik világbeli 
embereket, hanem magyar honfitársainkat is segíteni kellene. A szociális és családtámogatás mellett a 
munkahelyteremtés, átképzés a legfontosabb eszköz a szegénység elleni küzdelemben. Bár évek óta számos hazai 
vagy EU-finanszírozású program létezik, a többi között vállalkozásösztönzések, képzések, vagy ideiglenes (tranzit) 
foglalkoztatások, a tapasztalatok alapján az átképzésre és bérjárulékra költött pénzek tartósan nem növelték a 
munkahelyek számát.  Ezzel szemben a „méltányos kereskedelem” gyakorlati alkalmazása segít az új munkahelyek teremtésében, a meglévők megtartásában, a munkaerő-piacon hátrányos helyzetű emberek, gyermekeiket egyedül nevelő nők, veszélyeztetett fiatalok, megváltozott munkaképességűek egzisztenciateremtésében. „Ezért szorgalmaztuk a Fair Trade mozgalom mintájára egy olyan, egyedülálló webvásártér életre hívását, amely a társadalomtudatos vásárlást erősíti. Hosszú távon ennek a mozgalomnak pozitív hatása lehet a társadalmi feszültségek, az állami költségvetést terhelő kiadások, és ez által akár az adóterhek csökkenésére is” – mondta el a szociális kezdeményezés képviselője. 

Holnap, október 17-én, a szegénység világnapján kezdődő kezdeményezés kizárólag a munkaerő-piacon hátrányos 
helyzetűek (alacsony iskolai végzettségűek, kisgyermeket egyedül nevelő nők, megváltozott munkaképességűek, 
egészségkárosodottak, fogyatékkal élők, romák, tartós munkanélküliek, hátrányos helyzetű térségek és települések 
lakói, veszélyeztetett fiatalok) által előállított termékeket forgalmazza. A webvásártérre az eladó szervezetek, 
személyek feltölthetik az áruikat, és a vevők közvetlenül tőlük vásárolhatnak. A program a „2010 – a szegénység és 
a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem európai éve”  programban valósul meg.

„A munkaerő-piacon hátrányos helyzetű személyeket foglalkoztató szervezeteket a nyarán Budapesten, 
Nyíregyházán és Pécsett megszervezett rendezvényeinken már tájékoztattuk a webvásártéren való részvétel 
lehetőségeiről, módjáról – mondta el Polai Bernadett. – Célunk, hogy a kezdeményezés részeként a szegénység világnapja, illetve karácsony alkalmával a sikeres vállalkozások vezetőit és felelősen gondolkodó honfitársainkat is megszólítsuk. Szeretnénk felhívni a figyelmet a társadalmi felelősségvállalás szükségességére, értékként 
bemutatni a társadalomtudatos vásárlást, továbbá bővíteni a hátrányos helyzetű személyek termékeinek piaci 
lehetőségeit.”