Léghajtányok szédületes versenye

Tizedik alkalommal az egri Érsekkertben rendezték meg a léghajtányok nemzetközi versenyét, amelyre ötvenkét csapat – közte harmincnál is több külföldi – készítette el sikeresen tervdokumentációját, így összesen 46 jármű állhatott rajthoz. Huszonöt egyetemről jelentkeztek hallgatók, szép számmal külföldiek is: Romániából, Cseh-, Lengyel-, Észtországból, Litvániából.

A versenyt éppen évtizeddel ezelőtt, 2007-ben a Bosch Rexroth vállalatok hívták életre, és a megmérettetés akkor még házi, játékos összecsapásnak indult. Egy évvel később az első Pneumobil verseny tíz hazai egyetem tizenhat csapatának részvételével zajlott. A pneumobilok vetélkedője mára rangos európai versennyé vált, a résztvevő csapatok száma megháromszorozódott.

A mostani, jubileumi versenyt a Bosch és a Rexroth a szakmai támogatáson túl a pneumobil-járművek megépítéséhez szükséges csúcstechnológiás alkatrészekkel segítette; a két vállalat a 2017-i egri mérnökviadalnak is kiemelt támogatója.

A sűrített levegővel hajtott járművek (léghajtányok) a jubileumi évben is három számban küzdöttek: hosszú távú futamban, ügyességi és gyorsulási számban. A szakmai zsűri a mérnökhallgatók által tervezett és épített járművek között a legeredetibb konstrukciót és tervet is értékelte. A járműépítés és a versenyzés mellett az idén az eddigi legösszetettebb kezdeményezést kellett bemutatniuk és megvédeniük a jelentkezőknek.

Az alapkategóriákon kívül a Rexroth által kiemelten támogatott telemetria versenyszámban az idén hat csapat mérte össze erejét. A Rexroth szállította csúcstechnológiájú eszközök használatánál a csapatoknak kiegészítő vezérlési, adatgyűjtési, és megjelenítési feladatokat kellett megoldaniuk. A kategória nyertese a lengyelországi Gdansk műszaki egyetemének PG Power nevű formációja lett.

Az első futamok még az egri üzem udvarában zajlottak. A verseny akkori leggyorsabb pneumobilját debreceni hallgatók készítették, és 25 km/ó sebességet ért el, 2011-ben a legnagyobb megtett távolság pedig az akkor rekordnak számító 10 501 méter volt. Tíz év alatt a mérnökhallgatók megsokszorozták teljesítményüket, a lettországi Rigai Műszaki Egyetem diákjai által épített leggyorsabb jármű az idén már 51,92 km/ó sebességgel haladt át a célvonalon.

A jubileumi verseny talán legizgalmasabb és leglátványosabb gyorsulási kategóriájában a járműnek egy feltöltött palackkal egy 220 méteres pályaszakaszt kell a lehető legrövidebb idő alatt megtennie. Öt évvel ezelőtt erős mezőnyben egy szegedi csapat 28 másodperces eredménnyel tudott győztes lenni, az idei döntő futamban 23,32 másodperc alatt teljesítette a pályaszakaszt a győztes BEST Riga csapat Lettországból.