Lehet a termék-előfizetés az e-kereskedelem jövője?

Egyelőre a 18-79 éves magyar lakosság alig fele hallott a termék-előfizetéses e-kereskedelemről és mindössze 8 százalék próbálta már ki ennek valamilyen formáját – derült ki a Reacty Digital 2025. januári felméréséből. A megoldás gyerekcipőben jár még hazánkban, azonban az egyre többféle szolgáltató és elérhető termékkategóriák segíthetik a kipróbálók arányának a növekedését. A 30 év alattiak körében általánosságban is népszerűbbek az előfizetések, ami kedvező lehet a modell még szélesebb körű elterjedése szempontjából.

Online termék-előfizetésen mindenekelőtt az értendő, amikor a vásárló rendszeres időközönként (pl. negyedévente) kap egy csomagot, ami tartalmazhat általa összeválogatott dolgokat (pl. eledel a háziállatainak), vagy a webáruház által összeállított termékcsomagot (pl. tematikus könyvcsomag). A véleménykutatók azt a lehetőséget is a termék-előfizetések közé sorolták, ha az előfizetés egy fix összeg kifizetése állandó kedvezményeket szavatol (pl. ingyenes kiszállítás minden rendelésre vagy kedvezményes ár egyes termékekre).

Felmenő rendszerben gyűrűzhet be a termék-előfizetés a magyar piacra

A januári kutatás alapján egyelőre a 18–79 éves magyar lakosság kevesebb mint fele (45%) hallott arról, hogy termékekre is lehet online előfizetni, ami azt mutatja, hogy ez a koncepció még nem elterjedt hazánkban. Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy van tudomása ilyen lehetőségről: a 60 évesnél idősebbek közül tízből hárman (29%), a 30 évesnél fiatalabbak közül tízből már heten (73%) hallottak online termék-előfizetésekről. A fiatalabbak egyébként mindenféle előfizetés irányába nyitottabbak, legyen szó akár internetes tartalomszolgáltatásról vagy újság-előfizetésről. A körükben az ismertség a jövőben segítheti a termék-előfizetéses üzleti modellnek a szélesebb körű elterjedését is, hiszen hosszú távon a ma még fiatalok lesznek idősek, a későbbi fiatalok pedig már egy ilyen szempontból sokkal érettebb piacra lépnek be.

A modell terjedésére természetesen nem csupán a lakossági érdeklődés van hatással; kínálati oldalról is szükség van a lehetőség megadására, és a kereskedők nyitottnak mutatkoznak a modell iránt.

Az elköteleződéstől való félelem és az érzékelt haszon hiánya akadálya lehet a termék-előfizetésnek

A felnőtt magyarok 55 százaléka nem szívesen vállalna hosszú távú (pl. egyéves) elköteleződést termék-előfizetések esetén, ami nagy visszatartó erő lehet a modell terjedésével szemben. Ugyanakkor ellensúlyozható azzal, ha például havi vagy negyedéves fizetési konstrukciót kínál a webáruház, ezáltal lehetőséget ad arra, hogy a fogyasztó egyszerre csak kisebb összeget fektessen az előfizetésbe, illetve könnyen lemondhassa, ha mégsem felel meg az igényeinek.

Mindössze tízből hárman érzik azt, hogy az előfizetéses modell kényelmesebb lehet számukra, illetve időt takaríthat meg az egyedi rendelésekhez mérten, és csupán a felnőttek negyede (24%) jelezte, hogy szívesen előfizetne olyan termékre, amit amúgy is rendszeresen vásárol. A 18-79 évesek 45 százaléka viszont úgy érzi, hogy a termék-előfizetési modell inkább csak marketingfogás, nem pedig valódi előny a fogyasztók számára, 38 százaléknak még ennél rosszabb a véleménye. Tízből négy (43%) felnőtt magyar szerint felesleges vásárlásra ösztönzi az embereket egy-egy ilyen termék-előfizetési lehetőség.

A fiatalabb korosztályok minden szempontból pozitívabban fordulnak a termék-előfizetéses modellek irányába: minél fiatalabb valaki, annál nyitottabb arra, hogy kipróbáljon egy ilyen csomagot, annál inkább érez pozitív velejárókat (pl. kényelem, idő-megtakarítás), és annál kevésbé kétkedő az előfizetések vásárlói hasznával kapcsolatban (pl. csak marketingfogás).

A szolgáltatás-előfizetéseket már megszoktuk, a termékeké még újdonság

A 18–29 évesek háromnegyedének (74%) van, vagy volt valaha valamilyen előfizetése, a 60-79 évesek körében ez az arány csupán 23 százalék. A legnépszerűbbek egyértelműen a streaming szolgáltatások (pl. Netflix, Spotify), tízből hat (61%) szolgáltatás-előfizetőnek van vagy volt ilyen csomagja, minden negyedik (25%) pedig valamilyen közösségi médiának a prémium csomagjára fizet(ett) elő.

Bár a felnőtt lakosság kifejezetten kis hányada (8%) rendelkezik jelenleg termék-előfizetéssel, akiknek van ilyesmije, azok többnyire elégedettek vele. Az ok: elsősorban az időmegtakarítás, valamint a kényelmes használat és a kedvező ár–érték-arány. Bár a többség inkább a mérleg pozitív oldalára helyezi az ár–érték-arányt, az elégedetlenkedők elsődleges indoka a túl drága előfizetési csomag, ami a lakosság árérzékenységét tükrözi.

Az árérzékenység az előfizetéseknél is megjelenik

A legtöbben egészséghez kapcsolódó termékekre, illetve élelmiszerre vagy állateledelre fizetnének elő. Ezek a választások könnyen megérthetőek, hiszen az említett termékkategóriák gyorsan forgó fogyasztási cikknek minősülnek, vásárlásuk általában sokszor rendszeres, illetve jól előre jelezhető.

A termék-előfizetésre nyitottak közül tízből hatan (61%) csak akkor fizetnének elő a jövőben, ha ez anyagi kedvezménnyel (is) jár számukra, tízből hárman (28%) fizetnének ugyanannyit a termékért, mint egyedi vásárlás során és csupán tízből egy (11%) érzi úgy, hogy az előfizetés kényelmét tekintve akár 5-10 százalékkal többet is fizetne az adott termékért.