Ment az UBER, jön a Taxify – nemzetközi taxisvállalat Skype-háttérrel

A három éve Észtországból indult vállalkozás tavaly hárommilliónál is több fuvart bonyolított le. Befektetői között olyan gigacéget is találunk, mint a Skype, amelynek már az elején föltűnt, hogy a kezdő vállalkozás hónapról hónapra 15–20%-os növekedést produkál, és rendületlenül terjeszkedik. Prága, Amszterdam, Helsinki és megannyi európai nagyváros után napokon belül Budapesten is debütál a Taxify, amely úgy tartja meg az itteni taxisrendelet minden pontját, hogy közben technológiában és életérzésben mindazt kínálja, amit az UBER-ben szeretett a használó. A szolgáltatás eléréséhez szükséges mobilalkalmazás Android és iOS telefonokra is letölthető. 

Nemcsak az utasok, de az „überes” sofőrök is örülnek az új nemzetközi multi érkezésének, mert azoknak a közösségi fuvarozóknak továbbra is lesz munkája, akik időközben megszerezték a személyszállítói vizsgát, a pályaalkalmasságit és a taxiengedélyt. Az UBER megkedvelői sem maradnak az utasok érdekeit és kényelmét szem előtt tartó szolgáltató nélkül, és a kötelezően előírt, fix tarifáért cserébe mindent megkapnak, amit egy hagyományos taxis szolgáltató adhat.

Így például nem csupán kártyával, hanem készpénzzel lehet majd fizetni, és az e-számla mellett megjelenik a taxióra által kinyomott bizonylat is, ugyanis – miként minden más hivatalos taxiban – a Taxify kocsijaiban is hitelesített taxióra működik. Ez a kettős kontroll – vagyis hogy az utas és a társaság is össze tudja vetni az alkalmazás által, GPS alapon rögzített utat az óra által mért kilométerekkel – remény szerint minden szempontból megbízható személyfuvarozóvá teszi a Taxifyt. Emellett az autó mozgása követhető, miáltal azoknak is bizalmat és biztonságérzetet sugall, akik fiatalkorút, egyedül utazó hölgyet, idős utast bíznak a számukra ismeretlen sofőrre.

A Taxify inkább tech-startup cégnek tartja magát, és nem titkoltan azokat célozza meg, akik megszerették az UBER-t, és megszokták, hogy sosincs foglalt jelzés, sem fölösleges várakozás, hogy a szolgáltatás nem a sofőrökért, hanem az utasokért működik. A Taxify egyébként olyan mértékig írja elő a sofőrök helyes viselkedését, hogy még azt is rögzíti számukra, miként kell üdvözölni az autóba beszálló vendéget.

Az utas elégedettsége ugyanis mindennél fontosabb: ahogy a közösségi szállásfoglalás és használtcikk-kereskedelem esetében, itt is fontos szerepet játszik az értékelés, és az utasok fele él is az utazás végén felkínált digitális osztályzás lehetőségével. A szolgáltató a megfelelő magatartás mellett a jogkövető adófizetést is előírja alvállalkozóinak – tudhattuk meg Cseh Kingától, a Taxifí sajtószóvivőjétől.

Hatszázezer használójával a Taxify a leggyorsabban növekvő technológia alapú személyszállítási vállalat a Baltikumban és a kelet-európai régióban. A Taxify olyan okostelefon applikációt fejleszt, amely az utasokat köti össze a helyi taxikkal. A 2013 augusztusában, Észtországban alakult szolgáltatás a következő 12 országban működik: Magyarország, Észtország, Litvánia, Lettország, Finnország, Fehéroroszország, Csehország, Szerbia, Örményország, Mexikó, Hollandia és Dél-Afrika, és további európai terjeszkedés előtt áll még az idén. Skype, Pipedrive, Adcash, Rubylight, TMT Investments – néhány azon cégek közül, amelyek összesen másfél millió dollárt fektettek a startup vállalkozásba. 

Feltörekvő magyar startupok

(Hanyecz Imre, 09,28) Az Uber nemrégiben felfüggesztette ugyan magyarországi szolgáltatását, azonban a cég által képviselt megosztás alapú üzleti modell itthon is egyre terjed. Európa működőbb felében például a nyaralás idejére vállalt kutya-felügyelettől a saját bicikli vagy autó bérbe adásig számos közösségi megoldás létezik.

Hazánkban a kínálat egyelőre még elég szegényes, ám néhány magyar kezdő vállalkozás (startup) máris figyelmet keltő sikereket ért el.

A megosztás alapú gazdaság (sharing economy) kifejezés kezd beépülni a mindennapi szókészletbe, köszönhetően az olyan nagyoknak, mint az Uber, vagy az Airbnb, amelyek hazánkban is meghonosították az Nyugat-Európában és az USA-ban már dübörgő internet alapú üzleti modellt.

A megosztáson alapuló bizniszek lényege, hogy szakítva a hagyományos cégek hagyományos működési gyakorlatával, kisvállalkozókat szerveznek közösségbe, akiknek a szolgáltatását online közvetítik a használók, ügyfelek számára.

Az Uber használói oldalról hatalmas siker volt itthon, és hasonlóan népszerű az Airbnb is. Vannak azonban Magyarországról indult startupok is, amelyek szintén egyre nagyobb eredményeket érnek el. Az egyik legismertebb ilyen cég a Rendi, mely online közvetít takarítási szolgáltatást, egyelőre Budapesten, Szegeden, Győrött és Debrecenben. A társaság nemrég tőkeinjekciót kapott, a Conor Seed Capital Kockázati Tőkealap 50 millió forintot fektetett a cégbe. A havi több száz megbízást teljesítő Rendi az idén ősszel megkezdi a nemzetközi terjeszkedést is.

Szintén kapott már befektetést a Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást közvetít a neten keresztül – egyelőre a fővárosban. A Prosperitás Tőkealaptól kapott 50 millióval a startup ugyancsak a külföldi piacokra tart, a közeli jövőben jelenik meg az osztrák fővárosban.

Az EZ Expressz közösségi futárszolgáltatást kínál: tgagjai saját autóval, kisvállalkozóként, online megrendelésre fuvaroznak. A futárcég jövőre már szintén a nemzetközi piacra lépne.

Érdekes hazai kezdeményezés még a Yummber, mellyel akár a szomszéd nénihez is beugorhatunk ebédelni, illetve mi magunk is megoszthatjuk főztünket másokkal. A BeeRides platformjával pedig a repülőtér előtt parkoló autónkat adhatjuk bérbe arra az időre, amíg mi külföldön tartózkodunk.

Külföldön, tőlünk nyugatra igazán változatos a kínálat a sharing economy cégekből. Az Uber mellett ott a Lyft meg a Taxify, amely szintén fuvarmegosztásra szakosodott. A TaskRabbit-en olyan kisebb otthoni, vagy ház körüli munkákra lehet jelentkezőket találni, mint például költözés, bútorok mozgatása, összeszerelése, vagy bevásárlás. Nyaralni mennénk, de nem tudjuk elhelyezni kutyusunkat? A DogVacay erre kínál megoldást: az oldalon olyan „bébiszittert” kereshetünk, aki a vakáció idején otthonában gondoskodik kedvencünkről.

A saját gépkocsi bérbeadása is kezd divatossá válni, közvetítője a Turo. Van már megoldás arra is, hogy egymásnak adjunk ellenőrzött keretek között kölcsönt, ezt kínálja a Lendingclub, vagy eladjuk használt ruháinkat, erre fejlesztett platformot a Poshmark.

A megosztás alapú gazdaságon alapuló szolgáltatások hatalmas jövő előtt állnak – derül ki a PwC tanulmányából. A tavalyi 28,1 milliárd euróról több mint hússzorosára, 570 milliárd euróra emelkedhet 2025-re a megosztáson alapuló cégek forgalma. Az öt legfontosabb területet pedig a közösségi finanszírozás, a közösségi alapú szállásmegosztás, a személyszállítás, illetve az on-demand háztartási és szakmai szolgáltatások.