Minket csak a fék nem fékez le – mozibravúr

Az aszfalt királyai című (eredetiben Le Mans ’66; IMDb 8,1 pont) film önbeteljesítő poénja: a 340-nel száguldó versenyautó féktelen fékezése. E mozi láttán csúcsra jár az úrvezetői egó is. (Ráklépésben araszoló mezítlábasok vagyunk a film valódi hőseihez képest.)

Alig(ha) van ember, aki ne szeretne büszke lenni a verdájára és a vezetői képességeire. Magam is voltam így. Két régi mozzanat: 1. Portré-interjúban kaptam e kérdést: Tényleg extrém küzdősport Önnél a vezetés? 2. Gyorshajtáson ért a rendőr, felismert; ennyit kérdezett: Maga úgy vezet, ahogy beszél?

Út a pokolba?

Rendkívüli emlékeket és érzéseket kelt ez a 152 perces mozi. A tavasz óta megvásárolható cd-lemezen; érdemes. Egyes online-moziklub helyeken is elérhető. Megalapozottan írják róla: Az év egyik legfrissebb, legszórakoztatóbb élménye.

Erénye, hogy bár dramatizált megoldásokkal, mégis valódi emberek lényegileg igaz történetét elemi erővel meséli el. Látványos és hatásos módon; egyszersmind a fair play profizmusával. Annak is erőteljes, felejthetetlen alkotás, aki unja vagy utálja a száguldós mozikat, a Forma 1-et; az órákig tartó, szédítő körözések zaját vagy látványát; avagy iszonyodik, ha baleset képei érkeznek. Aki ellenben tetszéssel látta a pár évvel korábbi Niki Lauda-sztorit (Rush – Hajsza a győzelemért 2013), elragadtatása újfent garantálható. Talán másé is. Több ez, mint autóversenyzős mozivilág.

Az ajánlás ezt írja: „Az aszfalt királyai főszereplői a látnoki erővel bíró autótervező, Caroll Shelby (Matt Damon) és a vakmerő, brit születésű autóversenyző, Ken Miles (Christian Bale), akik együtt küzdenek meg a cég ármánykodó alelnökével, a fizika törvényeivel, és saját démonjaikkal, hogy megépíthessenek egy forradalmi versenyautót a Fordnak, amivel legyőzhetik a Ferrari autóit az 1966-i Le Mans-i 24 órás versenyen.”

Nem pusztán gyorsaságból áll a győzelem: kudarc esetében is eleven kreativitás, küzdeni tudás, morális és fizikai állóképesség, erős baráti szál, kockázatkezelés, vagányság, családi háttértámogatás, oltári mennyiségű pénz és kiváló vezetői szem (volt) szükséges a ’66-i nyerés eléréséhez. Ezek révén volt elérhető a Ford hármas győzelme.

Megmutatkozott ugyanakkor az engesztelhetetlen, romlott vezető manipulációjának a szégyen-bélyege is, mely az igazi hősből formálisan legyőzött menőt produkált.

Damon és Bale szerepjátéka, sőt az interakciójuk is, csúcskategóriát képvisel. (Erős hazai ellenpontok kínálkoznak.) Rájuk szakad sok baj, ám ebben a helyzetben sem veszítik el az elhivatottságukat és tehetségüket. Kézenfekvő ellenpéldaként víruskezelő honi bólogatójánosokra asszociálni. Antivírus hazai politika: egy óvatlan pillanatban isten oda nyújtotta a lábát. Az operatív törzs úgy véli: megfogta. Hasonlóképpen; a filmben eléri célját a rosszhiszemű versenyigazgató; ám pürrhoszi győzelme erkölcsi megsemmisülés. Már, ha ez egyáltalán érdekli. Ismerős?

Christian Bale

Rendezői realitás- és arányértékre vall, hogy a legyőzött Ferrari vezérkara sem pipogya fráterek gyülekezete a vásznon. Mindössze csatavesztők; akik okulni képesek a jövőre nézve, hogy később aszfalt-betyárkodások nyertesei legyenek. Megvan ez is?

Henry Ford II-ről érdemes szólni. Tracy Letts alakítja nagypapás sármmal és gógyival. Messze esett az alma a fájától; ámde a szülői példa lényegét mégis átvette.

A film 10. percében hátborzongató jelenet van a lejtmenetbe került Ford-gyártás felrázásáról. Utasítása: mindenki menjen haza, s csak annak lesz másnap munkája, aki előáll a rendszer, az előrejutás, a hírnév visszaszerzésének életképes ötletével.

Kirúgás, ha muszáj; de ösztönzéssel és közös gondolkodással – micsoda recept lehetne itthon ma is, ha a tehetség gyümölcsöznék odafent.

Matt Damon

Más epizód is nyújt tanulságot a korabeli történetből nekünk. A Ford autók eladásához, mint mindent felülíró célhoz Ford-ember-imázs kell: hasonló a hasonlónak örül?! 

Csakhogy, egy jólfésült Ford-arc képtelen győzni, versenyben helytállni. Rendkívüli helyzetben rendkívüli, alkotó, pozitív személyiség szükséges; még ha ő szabadszájú, tehetséges lázadó is.

Ott igen; itthon ellenben egyenszabású szövegfelolvasókat látni. Aki 30-cal tud menni, nem való 200 feletti kihívásra. A film egyik bizarr jelenetében a fagyi a főmenü. Amerikából jött szólásmondás illik ide: a fagyit az ízéért nyalják, a feneket a hatalomért.

Kabaré-bonmot: süllyed a hajó? Akkor legalább gyújtogatástól nem kell tartani! Nincsen mozi-hepiend a történet végén. Elégikus a zárókép. Pedig?!

Az aszfalt királyai (Le Mans ’66, illetve Ford v Ferrari), 2019-ben készült, 152 perces, szinkronizált sporttörténeti, életrajzi dráma. Rendező: James Mangold. Írta: Jez Butterworth és John-Henry Butterworth. A szereposztás csúcsán: Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Tracy Letts, Josh Lucas és Caitriona Balfe.