Nagy hasznot húznak az ukrán hamisítók a foci EB-ből

Európa legnagyobb feketepiacáról közöl riportot a Spiegel Online. Az ukrán kikötőváros, Odessza területén található „7 km” piac, ahogy már a neve is mutatja, elképesztő méretű: 110 futballpályányi területén ezrével sorakoznak a konténerek, amelyek blokkonként eltérő színű festése segít a napi 200 ezer vásárlónak, hogy ne tévedjenek el a labirintusban. A piac mintegy 60 ezer embernek ad munkát, akik napi 20 millió euró értékű árucikket értékesítenek vevőiknek. Bár a piacvezetés állítja, a kínálat teljesen legális, a valóságban ez nem így van.

 
A konténerekben hamis Adidas és Lacoste cipők, hamisított Louis Vuitton táskák, és újabban hamis EB szuvenírek sorakoznak. Ez utóbbiak között minden megtalálható, ami a futball EB-t Lengyelországgal együtt szervező Ukrajna vásárlói számára csak érdekes lehet: nemzeti csapatok mezeinek replikái, hamis Euro 2012 felirattal ellátott papucsok, törülközők, a sportesemény kabalafiguráinak képével díszített bögrék, tálkák, labdák és ruhaneműk. A hamis termékek miatt jelentős bevételkiesés éri az UEFA-t.
 
A sportesemény előtt Ukrajna ugyan törvénybe iktatta az UEFA védjegyeinek védelmét, de a jogszabály önmagában keveset jelent. Az olyan feketepiacoknak ugyanis, mint a 7 km, megvannak a befolyásos támogatói a hatósági szervek körében, amelyek megvédik ezeket az ellenőrzéstől: a piac vezetője például korábban magas beosztású katonatiszt volt, egyik befektetője pedig tagja a városi tanácsnak. A Spiegel szerint nyílt titok, hogy az odesszai vámszervek vizsgálat nélkül továbbengedik a Kínából és Törökországból származó, a piacra szánt hamisítványokat, hiszen ezek megkapják a maguk részesedését a csempészett áruból.
 
A piac ráadásul nem csak kiskereskedelmi tételben szolgálja ki a vevőket. Az Odesszába érkező csempészáru egy részét a Dnyeszter Menti Moldáv Köztársaság felé szállítják tovább. Mivel a földsávnyi területen elhelyezkedő államot a világ egyetlen országa sem ismeri el hivatalosan, a terület a hamisítók bástyájául szolgál. A régióból a szomszédos Moldova, majd Románia, és így az Európai Unió felé szállítják tovább a cikkeket.