Örökifjú a Gyermekvasút

A keskeny nyomtávú vasút számára eredetileg több más helyszín is szóba került: így például alkalmasnak találták a gödöllői kastély környezetét, a Margit-szigetet és a Népligetet is. Végül a negyvenes évek végén a kormányzat a MÁV-val egyetértésben a Széchenyi-hegyet a Hűvösvölggyel összekötő pálya megépítése mellett döntött.

A Gyermekvasút több mint ötvenéves történetének felidézésével kezdődött az a mai tájékoztatató, amelyen a létesítmény korszerűsítéséről számoltak be az illetékesek. A Data-Press jóvoltából ugyanis az eddigieknél sokkal korszerűbb pénztárgépekkel látják el az állomásokat, ami egyszerűsíti és átláthatóvá teszi a jegykiadást. Mint elhangzott, a számítógépes cég ingyen végezte el a szoftverfejlesztést, amelynek értéke mintegy tízmillió forint.

Évente csaknem 300 ezer utast szállít a Gyermekvasút, és az egész forgalom fele a májustól szeptember végéig tartó hónapokra jut. Az utasok körülbelül hatvan százaléka vált teljes árú jegyet, a kedvezménnyel utazóknak pedig több mint a fele gyerek. Négyéves kor alatt mintegy 15 ezren utaznak ingyen. Évi hat-hatezerhétszáz vonatot indítanak el a gyerekvasutasok, s a szerelvények kétmillió utaskilométert tesznek meg. Sokan kedvezményes családi napijeggyel utaznak, és igencsak kedveltek a nosztalgiavonatok is, igaz, ezekre felárat kell fizetni. Az idei hosszantartó szárazság miatt azonban a gőzmozdony nyújtotta látványosságról egyelőre le kell mondani, mert indításukat nem engedélyezi az erdőgazdaság.

A folyamatos karbantartásnak és a műszaki fejlesztéseknek köszönhetően a Gyermekvasút meg tud felelni a kiemelt környezetvédelmi szempontoknak: az óránként induló szerelvényeket a legkorszerűbb hidrosztatikus hajtásrendszerű dízelmozdonyok húzzák. A felújított motorok egyenként 500 lóerősek, és kívánságra „szalonkocsikból” álló szerelvényt is közlekedtetnek, amelyen gyerekzsúr, születésnap is rendezhető.

A kilencvenes évektől sok minden megváltozott a Gyermekvasút környékén, például átkereszteltek néhány állomást, ám az üzemeltetés lényege változatlan. A gyerekek munkára nevelése, felelősségvállalása szellemében ma is évente szervez a MÁV gyermekvasutas tanfolyamokat, s jelentkezőkben nincs is hiány. Azok jelentkezhetnek, akiknek a tanulmányi átlaga legalább négyes, egészségesek, és a szolgálatok miatti iskolai hiányzásokat be tudják pótolni. Aki sikeresen elvégzi a tanfolyamot, 15 naponként, tehát havonta kétszer teljesít szolgálatot. A gyerekek jegyvizsgálóként, értékcikkárusként, peronügyeletesként és pénztárosként dolgoznak; megtanulják, hogyan bánjanak az utasokkal, a pénzzel, hogyan nyújtsanak felvilágosítást. A legkülönfélébb feladatokat kell ellátniuk, ezért a szolgálatban mindig más-más helyre osztják be őket. Nyáron a gyerekek kéthetes turnusban nyaralnak a hűvösvölgyi táborban, de úgy, hogy idejük egy harmadában ők látják el a szolgálatot.