Összehasonlító oldalak – fogyasztói döntések

A Gazdasági Versenyhivatal közzétette a digitális összehasonlító eszközöket érintő, fogyasztóvédelmi szempontból fontos megállapításokat tartalmazó piacelemzését, és javaslatokat is megfogalmaz.

Hazánkban is népszerűek a termékek és a szolgáltatások összehasonlítását szolgáló weboldalak, alkalmazások. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ezért fontosnak tartotta annak áttekintését, hogy vajon megbízhatnak-e a fogyasztók az ilyen oldalakon kapott információkban, azok mennyire objektívek és használóbarátok.

A GVH fogyasztóvédelmi területen először élt a piacelemzés adta lehetőséggel: megállapításait és javaslatait nyilvánosan elérhető fogyasztói kutatásokra, a piaci szereplőktől kapott információkra, számos honlap áttekintésére és az AC Nielsen Piackutató Kft. által folytatott célzott piackutatás eredményeire alapozta.

Vásárlási döntéseik meghozatala előtt a fogyasztók egy sor információt gyűjtenek a keresett termékekről és alternatíváikról, valamint a vásárlási lehetőségekről. Az információgyűjtés és tájékozódás azonban időbe telik, akár pénzbe is kerülhet. A digitális összehasonlító eszközök (DÖE-k) könnyen elérhető információkkal szolgálnak a fogyasztók számára, ezáltal jócskán csökkenthetik is a keresési költségeket, segítik a fogyasztókat a számukra legjobbnak ítélt termékek és kereskedők kiválasztásában.

A fogyasztók egyre több és változatosabb, digitálisan elérhető összehasonlító eszközzel találkozhatnak, amelyek a versenyt támogató, növelő, és a fogyasztók számára a legjobbnak vélt termékek felkutatására szolgáló, többségében kedvező lehetőségek, azonban kockázatokkal is járhatnak.

Az üzleti alapon működő DÖE-k érdekeltek lehetnek a sorrend érdek szerinti megváltoztatásában, ha a termékek eladói erre pénzügyileg ösztönzik őket. Ronthatja az összehasonlíthatóságot például a többletjuttatás ellenében történő kiemelés vagy összetett termékek kizárólag egy szempont szerinti összehasonlítása. A DÖE-k a termékek komplexitásából adódóan, részletes információk hiányában bemutathatnak akár a ténylegestől eltérő ajánlatot is.

Ugyanakkor maguk az eladók is reagálhatnak a DÖE-k megjelenésére, szándékosan „ködösítve”, így megnehezítve ajánlataik ár vagy egyéb jellemzők alapján történő összehasonlítását. Ezzel növelhetik a keresési költségeket, gyengíthetik az árversenyt és az árátláthatóságot, éppen ellentétes hatást keltve a DÖE-k elméletben létező kedvező céljaival.

A fogyasztói bizalom fenntartása végett az összehasonlító oldalaknak átlátható üzleti modellel kell rendelkezniük.

A GVH a most publikált piackutatási tanulmányában

a) fel kívánja hívni a figyelmet az összehasonlító eszközök működésével összefüggő, a fogyasztók megfelelő tájékoztatása ellen ható jelenségekre;

b) javaslatokkal kívánja ösztönözni a fogyasztók transzparens tájékoztatásának megvalósítását, amely nélkül az összehasonlító eszközök működése akár versenytorzító hatással is járhat.

A tanulmány elérhető itt.