Ötletgyár és alkotóműhely: kreatív média-innovációs klaszter

Az (egyelőre) négyek frigyéből alakult meg a kreatív média-innovációs klaszter», amely a hazai kreatív gazdaság 
fejlesztését tűzte ki célul – a vállalkozói és kutatói közösségek együttműködésének erősítésével. Egy mai 
sajtóeseményen Kovács Máté György, a StrateGO Hungary kutatásvezetője elmondta: a klasztert, azaz a gazdasági 
szereplők közötti együttműködést alkotó vállalkozások, kutatóhelyek és szakmai partnerek teremtik meg a hátteret 
olyan eredeti üzleti elképzelések, életképes innovációs kezdeményezések megvalósításához, melyek célja 
nemzetközileg is versenyképes digitális megoldások, termékek és szolgáltatások gyors kifejlesztése. Az európai 
uniós pályázati pénzt, továbbá saját tőkét, valamint támogatók felajánlásait egyaránt hasznosító klaszter tagjai a 
közös értékek és érdekek mentén együttműködnek (meg)újító gondolatok, ötletek kidolgozásában és 
megvalósításában, rendszeresen konzultálnak az együttműködési lehetőségekről, törekednek kutatási és fejlesztési 
kapacitásaik megosztására, továbbá a finanszírozási és képzési lehetőségek bővítésére.

A klaszterbemutatón felsorolták a tagok számára kínált előnyöket: iparági technológiai és szervezési tapasztalatok 
(learning by doing) megismerése; közös kutatások és fejlesztések megkezdésével az innovációs költségek és 
kockázatok megosztása; a kutatási és fejlesztési eredmények hasznosítási lehetőségeinek bővítése.

Az Infovilág tudósítójának érdeklődésére Kovács Máté elmondta, hogy a jelenleg mintegy harminctagú klaszter 
nyitott az érdeklődők számára, a tagok várják maguk közé mindazokat az ötletgazdákat, partnereket, akik egyetértenek a közösség céljaival, szellemi és anyagi értékeikkel hozzájárulnak az alapítók eredeti elképzeléseinek a megvalósításához. Tájékoztatásul elhangzott, hogy a klaszter tavaly elnyerte a Kreativitás és Innováció Európai Éve alkalmából alapított díjat, valamint 25 millió forint európai uniós támogatásban is részesült a „Kutatási, fejlesztési együttműködés a tagok versenyképességéért” című elképzeléséért a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség klaszterfejlesztési pályázatán. A múlt másfél évben kereken 5000 óra kutatási megbízást teljesített a köz- és a magánszféra kutatóhelyeivel együttműködésben, elkészítette technológiai előrejelzését, stratégiai kutatási tervét a 2009–13 közötti időszakra, továbbá feltárt tucatnyi innovációs ötletet a digitális szórakozás, tudomány és üzlet témakörben. Egyik kezdeményezése már megvalósítási szakaszba jutott, rövidesen termék lesz belőle.