Sorsdöntő szavazás előtt az országgyűlés

Kim Lane Scheppele: Orbán a rendeleti kormányzással minden hatalmat egy kézben összpontosíthat – állapítja meg fogalmazott Kim Lane Scheppele, a Princeton Egyetem alkotmányjogásza a Balogh Éva szerkesztette Hungarian Spectrum portál számára írt véleménycikkében.

Ami igazán aggaszt, először is, hogy a koronavírus miatt bezárnak a törvényszékek, és a parlament is hamarosan bizonytalan időre felfüggeszti tevékenységét – fogalmazott a magyar körülményeket kiválóan ismerő amerikai alkotmányjogász. Írásának apropója: a magyar törvényhozás mai napirendje a rendeleti kormányzás határidő nélküli fenntartásáról szóló szavazás.

Tekintettel a téma fontosságára, a lapszemle készítője megkereste a szerzőt, hogy személyesen érdeklődjék nála: melyek azok a pontok az országgyűlés elé terjesztett kormányrendelet-tervezetben, amelyek aggodalomra, súlyos aggodalomra adnak okot?

A jeles jogász válaszából kiderül: az elfogadásra szánt törvény elrettentő, mert semmi oka Orbánnak, hogy akkora hatalomra tartson igényt a koronavírus kapcsán, mint amekkorát ez a törvénytervezet tartalmaz. Nagyon sok országban a rendkívüli helyzetre való tekintettel hoznak az elnökök és kormányfők rendkívüli rendelkezéseket, de egyik se olyan durva, mint Orbáné. A legnagyobb probléma az, hogy ha ebben a formában megszavazzák a képviselők, akkor minden eddigi törvény, rendelkezés, bármilyen jogi intézkedés akadálytalanul felülírható általa. Szó szerint értem, hogy bármit megtehet, amit csak akar – mondta Scheppele. Nem csak Orbán, ha más lenne a helyében, akkor X, Y vagy Z is bármit megtehet. Orbán lesz egy személyben az összes lehetséges jogszabály és törvénykezés alfája és ómegája.

Kim Lane Scheppele.

Mi a teendő? Először is a rendkívül vészhelyzet és arra vonatkozó törvény hatályának határidőt kellene szabni – mondjuk, 30 napban. Egy 200 fős parlamentben, mint a magyarban, ez alapján fel kellene állítani egy 25 személyes ellenőrző bizottságot – legalább a parlamenti részvételi pártarányoknak megfelelően, amely folyamatosan az események ütőerén tartja a kezét és köteles beszámolni a törvényhozásnak, majd annak alapján, a határidő lejártával dönteni az új helyzetről.

Attól tartok, hogy sokan vannak Magyarországon is olyanok, akik szükségesnek tartják az ilyen típusú törvénykezést épp a válságra és biztonságukra való tekintettel. Mert nekik ez jelentené a megnyugvást. Akkor nekik nincs igazuk most? – kérdeztem a jogtudóst.

Értem, igen, ám sok országban vezetnek be hasonló intézkedést, és ott mégis tudják, érzékelik, és nem lépik túl a politikai hatalom és a helyzet követelte szükségesség egészséges arányát – mondta. Nem akarok Trump védelmére kelni, de itt nincs meg az az aránytalanság, amit most Orbán magának megkövetel, miközben az egészségügyi helyzeten semmit sem tud javítani, emellett nem is arra irányulnak ezek a rendelkezések. A félrevezető hírek veszélyesek, és az is elismerendő, hogy meg kell tartatni a karantén szabályait. Csak vegyük észre, hogy Orbán túlmegy minden határon a követelményeket illetően.

Tehát azt gondolja, hogy a várható törvény alapján önkényesen bezárhatja a neki nem tetsző sajtóorgánumokat? – kérdeztem Scheppele asszonyt.

Igen, ez a szörnyű benne – válaszolt. – Márpedig azt is megtapasztalták, hogy a médiatanács miként tudja korlátozni a sajtót. És a büntetés-végrehajtást is az ismert Polt Péter fogja felügyelni. Csak megemlítem, mi várható… – érződik hangjában az abszurditás hangsúlya.

A következő kérdésem így hangzott: Az ismertté vált vélemények alapján feltételezhető, hogy az ellenzék nem fogja megszavazni a rendeleti kormányzás meghosszabbítását. Azonban nyolc nap elteltével a fideszes kétharmad megszavazza akadálytalanul. Tehetetlen az ellenzék?

– Amit a kormány véleményem szerint tenni fog, az a négyötödös sürgősségi eljárás elkerülésével a házszabály módosítása; ezt megteheti a kétharmad birtokában, s így keresztülviszi a rendelet határozatlan idejű meghosszabbítását. A második opciója, hogy kivárják a nyolc napot és akkor a képviselői megszavazzák sürgősség nélkül. A harmadik pedig az a módszer, amit Orbánéknak a migrációs válságra hivatkozással hozott rendkívüli rendelkezése volt. Abban az esetben sem tudott alkotmányt módosítani. Mit tett Orbán? Egyszerű törvényt hozott a rendkívüli helyett és abban szabályozta a rendkívüli helyzetet. Ami alkotmányellenes volt ugyan, de ez az alkotmánybíróságot nem zavarta. És most is olyan precedenst teremthet, hogy bárkit letartóztathat. S mivel nem működnek a törvényszékek, bármeddig fogva tarthatnak bárkit, hiszen nem lesz mód semmilyen jogorvoslatra. Orbán így mindenki és minden jogintézmény felett is átveszi az ellenőrzést. Nem beszélve arról, hogy nem lesznek választások, a parlament teljesen béna kacsa lesz. Hacsak a parlament negyede nem viszi az alkotmánybíróság elé az ügyet, amihez a Jobbikra is szükség van.

Persze megint felvetődik a kérdés, mire lehet számítani az alkotmánybíróságtól. De az biztos, hogy a késleltetés Orbán kezére játszik. Addig ugyanis olyan törvényeket lapátolhat be, amelyek az eddig esetlegesen fellelhető alkotmányossági kontrollt végleg felszámolják. Ezért a Magyar Közlönyt az ellenzéknek alaposan figyelnie kell, mert fennáll a veszélye annak, hogy amíg Áder alá nem írja a törvényt a jelenlegi rendeleti kormányzás alatt is alapos változásokat tud végrehajtani Orbán az egész jogrendszeren úgy, hogy azontúl minden csak az ő akaratától függjön – nyilatkozta a Klubrádiónak Kim Lane Scheppele, a Princeton Egyetem alkotmányjogásza, aki a magyar alkotmánymódosítást és egész jogrendszerünket több mint egy évtizede folyamatosan követi és elemzi.