Az Ukrajna ellen indított orosz agresszióról most, az év végén már hosszú angol nyelvű Wikipédia-bejegyzés szól: tizennégy pontban a betöréstől a délkeleti fronton, a tengeri blokádon, a nyugati támogatáson át egészen a nukleáris fegyverrel való orosz fenyegetésig, az Oroszországba deportált ukrán felnőttek és gyerekek százezres seregéig, és tovább, az Európai Unióba menekültek millióiig, Bucsáig, ahol összekötözött kezű civilek tömegsírjait tárták fel, és a sor végtelenül folytatható. (A nyitó képen: Kirill pátriárka, aki megáldotta a Sátánt.)
Tíz hónap elmondhatatlan szenvedése abban az Európában, ahol generációk voltak meggyőződve arról, hogy 1945 a háborúk végét hozta el. Meg a civilizáció visszatérését. A szobrok, képek, könyvek, filmek, versek világát is persze csak azután, hogy a hosszú hallgatás után újra megszólalhattak a múzsák.
Ukrajnában most hallgatnak a múzsák, a szobrok, képek, templomok, múzeumok pedig lemondóan, csöndesen pusztulnak, de hát erről a gyilkosságok völgyében nem illik sokat beszélni. Mit ér a világ minden szobra egyetlen gyerek halálához képest?
Azért vegyünk sorra néhány dolgot. Mariupolban az oroszok megsemmisítették az Arhip Kuindzsi múzeumot kétezer képpel. Marija Primacsenkónak, a neves ukrán festőnek a leghíresebb alkotásai égtek el. Harkivban ötszáz védett építészeti emlék van, ezeket rakétákkal pusztították, és igen, tudták, mit csinálnak a támadók. Az orosz csapatok középkori kolostorokat is szétlőttek, ha úgy vesszük – és vegyük csak úgy! – a saját identitásuk tárgyi bizonyítékait is, hiszen a Kijevi Rusz állítólag az orosz nemzet szülőanyja lett volna. Százhatvan templomot lőttek, vagy lőttek szét, ortodoxot persze, és sok olyat, amely a támadás idején a Moszkvai Patriarchátushoz tartozott.
Igaz, miért is ne tették volna?! Kirill pátriárka egyetlen árva szót sem emelt az értük, viszont szentséggel áldotta meg Putyin „Sátán” nevű interkontinentális rakétáját. Ha ő ennyire keresztény, a katonák miért ne lennének az Antikrisztus követői?
Persze, ezek csak szavak. A lényeg, a politikai és katonai lényeg az, hogy a háború végén, bárhogy és bármikor jöjjön is el, ne csak a szinte teljes energetikai rendszer, a lakóépületek, és a gyárak, a kikötők, a falvak és a kormányzati központok romjai emlékeztessenek arra, hogy mibe kerül, ha valaki a Nagy Orosz Testvérrel próbál ellenkezni, de maradjon üresen az is, ami a lélek helye, amitől kicsit más lehet a világ, ami kicsit segít élni, amikor más már nem teszi, szóval a kultúra, vagy mi, tudják, amitől a jobbfajta nácik zsebében újratöltődik a revolver.
De tudjuk: kézirat, kép nem ég el. Illetve elég, de mindig lesz újabb. Ukrajnában is. Igaz, az új kultúra jórészt a háborúról, a bosszúról, a fájdalomról szól majd, miről is szólhatna addig, amíg a lélek valami békét nem lel.