A háromévente végzett PISA-vizsgálat az iskolarendszerek minőségét, méltányosságát és hatékonyságát, továbbá a tanulók ismereteit értékeli. 2015 volt az első év, hogy az összes uniós tagország részt vett a felmérésben, ami lehetővé teszi összehasonlításukat.
A legtöbb uniós tagállamra jellemző, hogy a tesztbe bevont három területen (természettudományok, olvasás, matematika) a vizsgált diákok több mint 15%-a képtelen olyan feladatokkal megbirkózni, melyek minimális önálló gondolkodást igényelnek. Uniós átlagban 12,3% (Magyarországon 18,5%) azok aránya, akik mindhárom területen gyengén teljesítettek. Az EU tagállamai között Észtország érte el a legjobb eredményt a mindhárom területen gyengén teljesítők 4,7%-os arányával. (A teljes, angol nyelvű közlemény itt olvasható.)
- A felmérés magyarországi eredményei
- A PISA-felmérés eredményei az EU tagállamaiban
- A 2015-i PISA-jelentés, elemzések, összefoglalók