Szombathely július 14–22. között ismét pezsgő zenei élet központja lesz: a mesterkurzusok, koncertek, előadások és táncház mellett a rendezvénysorozat, a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál egyik különlegessége a családi nap: július 21-én a Gayer parkban színes programokkal várnak kicsiket és nagyokat egyaránt, a Fő téren pedig már július 5-től „Ki mered nyitni az ajtót?” címmel a Kékszakállú ihlette installáció hívja fel a figyelmet – hangzott el ma újságírók előtt a vasi megyeszékhelyen. (Nyitó kép: Bartók Béla és a Kékszakállú szereplői a MEK archív felvételén.)
A 34. alkalommal az idén meghirdetett Bartók-fesztivál szervezője a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. Ügyvezetője, Szamosi Szabolcs orgonaművész a szeminárium fő céljaként határozta meg, hogy még közelebb hozzák a világ minden tájáról érkező hallgatókhoz a kortárs zenét, Bartók Béla művészetét, műveit, sajátos zenei világát, így járulva hozzá világszerte a bartóki örökség megőrzéséhez. Kiemelkedő szerepet kap a fesztivál teljes programjában Bartók Béla egyetlen operája, a Kékszakállú herceg vára, amelyet az idén 100 éve mutattak be.
A komolyzenét kedvelő és értő közönség ezúttal is láthatja-hallhatja a neves kurzusvezető professzorok szólókoncertjeit, amelyekre a művészek különleges zenei csemegékkel készülnek. Július 17-én este Ittzés Gergely fuvolaművész ad hangversenyt a zeneiskola Tibold-termében, saját szerzeményeit is műsorra tűzi. Balog József, nemzedékének kiemelkedően tehetséges zongoristája, aki (miként elhangzott) „hihetetlen munkabírással és alázattal dolgozik”, július 18-án Vidovszky László „Schroeder halála” című zongoradarabját szólaltatja meg: a preparált zongorára készült kompozícióhoz rajta kívül még három – virtuóz módon játszó – asszisztens is szükséges; az előadás igazán különleges zenei eseménynek ígérkezik.
Hamar Zsolt (jobb oldali kép) Liszt Ferenc-díjas karmester, érdemes művész, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar zeneigazgatója vezeti a karmesterkurzust, amelynek záró koncertjén a kiválasztott ifjú karmesterek a Savaria Szimfonikus Zenekart dirigálják. Három Bartók-művel mutatkoznak be a közönségnek, „egymásnak adják a pálcát.” Hamar szerint a karmesterség – nyelv, és ha azt akarjuk, hogy megértsenek, akkor meg kell tanulni ennek a nyelvnek a mélyebb rétegeit is, hogy anyanyelvi szinten tudjuk. A karmesterkurzus célja, hogy az idelátogató és rendkívül tehetséges ifjú dirigensek, akikben sok közlendő, mondandó van, segítséget kapjanak ahhoz, hogy a lehető legjobban elsajátítsák a hivatás, a művészet finomságait, és mesteri módon tudjanak majd karmesterként kommunikálni a zenekar, és a zenekarral együtt a hallgatóság felé.
A zenét szerető közönségnek érdemes lesz még ellátogatni a fuvola-, a dal- és opera-, valamint a zongora-mesterkurzus ingyenes záró koncertjeire is, ahol felcsendülnek az egyhetes kurzusok legjobb produkciói.
Kiss Barna (bal oldali kép) kürtművész, zenepedagógus, a Savaria Szimfonikus Zenekar igazgatója bízik abban, hogy a kurzuson részt vevő ifjú karmesterek megtanulják a legújabb technikát, és az itt szerzett tapasztalatok segítenek jövőjük építésében. Elmondta, hogy az idén a Nemzetközi Bartók-fesztivál záróhangversenye rendhagyó módon az Iseumi Játékok nyitóhangversenye is lesz. Az előadás különlegessége, hogy Bartók Béla operáját „A kékszakállú herceg várát” (ezen a pompás archív felvételen Juditot Sass Szilvia, a Herceget Kovács Kolos alakítja; a Londoni Filharmonikusokat Sir George Solti vezényli) Hamar Zsolt rendezi és a Savaria Szimfonikus Zenekart is ő vezényli. Az opera főszerepeit Cser Krisztián és Komlósi Ildikó énekli, a művésznőt a zenei világ a Bartók-opera legnagyszerűbb Juditjának tartja. A záró hangverseny második felében a közönség különleges zenei csemegében részesül: bemuatják Poulenc „La Voix Humaine” című operáját; a mű hazai színpadon nagyon ritkán látható, hallható.