Személyiségrajz internetes lábnyomokból

Az interneten található információk értékét hazánkban is egyre több munkáltató ismeri fel –tudatosan használva őket az álláskeresők is újabb értékes eszközt kapnak a kezükbe.

A munkavállalók kiválasztása közben számos nagyvállalat rájött, hogy a hagyományos feltételek –az elvégzett iskola minősége, érdemjegyek, szakmai tapasztalat – helyett sokkal hatékonyabb mérőszámokat is be tudnak venni a keresési folyamatban.

A legújabb megközelítés alapján az alkalmazkodóképesség, a tanulási hajlam, a rugalmasság és az érzelmi intelligencia kerültek előtérbe. Ezeket a tulajdonságokat egy önéletrajzban, vagy egy állásinterjúban nehéz elemezni, a jelentkezők internetezési szokásaiból azonban pontosan modellezhetőek.

Bár önéletrajzunk és referenciáink a szakmai munkásságunkról, a felvételi beszélgetéseink az adott pozíció iránti érdeklődésünkről pontos képet adnak, a személyiségünket leghatékonyabban a közösségi médiában való aktivitásunk, internetes érdeklődési körünk, keresési szokásaink és fogyasztásunk (Magyarországon szigorúan csak a jelentkező beleegyezésével ellenőrizhető tartalmak!) tükrözi. Már az idén számolnunk kell azzal, hogy minden lábnyom, amit online hagyunk magunkról pozitív vagy negatív módon alakíthatja a rólunk kialakult képet.

Zsédely Krisztián, a Profession.hu értékesítési vezetője mondja: „Minden cég arra törekszik, hogy megtalálja a legideálisabb jelöltet, és minden álláskereső szeretné megtalálni a számára legmegfelelőbb pozíciót. A klasszikus eszközök mellett ezt a folyamatot számos eszközzel segíthetjük. Életünk egyre nagyobb részét töltjük az interneten, kapcsolati hálónkat is a közösségi média segítségével ápoljuk. A Profession.hu ezt a jelenséget kihasználva teszi még hatékonyabbá a munkakeresés folyamatát. A rendszerünkön keresztül a munkakeresők megnézhetik, dolgozik-e ismerősük egy adott cégnél, referenciákat kérhetnek előző munkaadóiktól és kollégáiktól”.

A 60-as években elterjedt állásbörzéket a 90-es évek végén a nagyvállalatok saját honlapjain megjelent álláshirdetések váltották, amiket a 2000-es évek elejétől, az állásportálok tettek elavulttá. A következő lépés ezen oldalak és a közösségi felületek lehetőségeinek egyesítése. A közös ismerős megtalálása, az ajánlatok, vélemények begyűjtése és ellenőrzése, valamint a személyiségi jegyek feltérképezése eleve segíti az álláskeresést, illetve a munkatárstoborzást, az új lehetőségek csupán lépésről-lépésre gyorsabbá és biztonságosabbá tették ezeket a folyamatokat.

A hagyományosnak számító eszközök, mint az önéletrajz és a motivációs levél mellett most már az online szakmai tevékenység is szóba jön a munkára jelentkezésnél. Számítástechnikai cégnél, például, előny, ha a jelentkező aktív résztvevő a szakmai fórumokon; autókereskedőként számít, ha véleményt nyilvánít a téma cikkeiről, élelmiszeripari vállalat pedig értékelheti, ha reménybeli munkatársa gasztro mini-blogot vezet.