Miért kapcsol le a laptop, ha lehajtjuk a fedelét? Miért nem jó a kép a vadonatúj monitoron? Miért nincs hang a Skype-ban? – A Neumann Társaság a Microsoft Magyarországgal közösen összegyűjtötte a Windows 10-zel kapcsolatban az otthoni távmunka közben leggyakrabban felvetődő kérdéseket – és persze a válaszokat is.
A Neumann Társaság a koronavírus-járvány kitörésének kezdetén felajánlotta, hogy munkatársai az interneten keresztül bárkinek segítenek informatikai problémák orvoslásában.
Az utóbbi hónapokban a Microsoft szoftverei is vizsgáztak, hiszen a korlátozások miatt sokak számára a számítógép lépett elő a kapcsolattartás legfontosabb eszközévé. A szoftvereknek anélkül kell kiszolgálniuk az intenzív felhasználóvá frissen előlépetteket, hogy hosszas tanulásra kényszerítenék őket. Számukra a legfontosabb, hogy egy alkalmazással könnyen megtalálják a közös hangot: a Microsoft azt tapasztalta, hogy a szoftvereit és a szolgáltatásait hirtelen sokkal többen kezdték használni, és ez az állapot azóta is tartós.
A vészhelyzet elmúltával a Neumann Társaság összegyűjtötte a Windows 10 operációs rendszer használatával kapcsolatban érkezett leggyakoribb, ugyanakkor egyszerűen megoldható beállítási kérdéseket, illetve a megoldásaikat. Együttműködő partnere, a Microsoft Magyarország szakértői által is lektorált válaszok alapján a nem rutinos használók is könnyen elvégezhetik az otthoni munkához nélkülözhetetlen beállításokat.
Online értekezleten kell részt vennem, de nincs hang a gépen, miért?
A legtöbb esetben csupán le van némítva a hang: ezt könnyen ellenőrizhető, ha a sarokban lévő óra melletti hangszóróikonra kattintunk a jobb egérgombbal, és a felnyíló ablakban megnyitjuk a hangerőkeverőt, és megszüntetjük a némítást.
Egy mai számítógépen már több eszközön keresztül is szólhat a hang: például egy laptop belső hangszóróján, egy hozzá kapcsolt fejhallgatón, akár tévén, monitoron keresztül, amelyet hozzá csatlakoztatunk. Tehát lehetséges, hogy szól a hang, csak éppen nem azon az eszközön, amelyen szeretnénk. A használt hangeszközöket a Gépházon (Start menü, fogaskerék ikon) belül a Rendszer pont alatt lehet megtalálni: itt a bal oldali menüsor második pontja a Hang.
Ha a mikrofon vagy a hangszóró azután sem működik, hogy több hangeszközt is megpróbáltunk, érdemes a Hibaelhárító gombra kattintani, az erre megnyíló varázsló segít elhárítani a problémákat, és tesztelni a hang működését. Ezt egyébként közvetlenül a Tálcán lévő óra melletti hangszóró ikonra jobb klikkel kattintva is megnyithatjuk a felnyíló menüben.
Vettem egy monitort a laptopomhoz, de hiába csatlakoztatom, nem jelenik meg a kép rajta. Miért?
Valószínűleg azért, mert nincs bekapcsolva a külső képernyő használata a laptopon. Ezt többnyire valamilyen billentyűkombinációval lehet aktiválni, sok esetben az Fn-t és az F8 gombot kell megnyomni, amin egy számítógép és egy monitor piktogramja látható.
Ha ez a mód aktív, a Gépház Kijelző pontjának alján a Több képernyő részhez kell görgetni, ahol több üzemmód közül lehet választani: itt megadhatjuk, hogy csak a külső, vagy csak a laptop monitorján legyen kép, esetleg mindkét kijelző ugyanazt a tartalmat mutassa, vagy a képernyő kiterjesztése legyen aktív. Ez utóbbi nagyon hasznos, mert például az egyikre berakhatjuk a levelezőszoftvert vagy a vállalati chatet, a másikra pedig a böngészőt vagy a szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt.
Hogyan lehet elérni, hogy ne kapcsoljon ki a laptop, ha lehajtjuk a fedelét?
Ezt a lehetőséget akkor célszerű választani, ha sokat használjuk külső monitorra kapcsolva, asztalra helyezve a notebookot. Ehhez Windows 10 Start menüben elérhető keresőjébe írja be (idézőjelek nélkül) azt, hogy: „fedél”. Kattintson a Fedél végrehajtásakor végrehajtandó művelet megadása pontra!
A felnyíló felületen A képernyőfedél lecsukásakor pont mellett mindenhol adja meg, hogy Nincs művelet. Ha később mégis szeretne visszaváltani az eredeti üzemmódra, ugyanitt adja meg az Alvó állapot opciót, ilyenkor az összecsukott laptop nem fogyaszt energiát.
Üres pendrive-ra másolnék fájlt, de azt írja a Windows, hogy túl nagy a fájlrendszerhez. Mit csináljak?
Egy pendrive-ra vagy más digitális adattároló egységre különféle módokon lehet adatokat rögzíteni, de a felhasználás egyszerűsítése végett csak néhány fajta fájlrendszert használnak az ilyen eszközök. Ha újonnan veszünk egy pendrive-ot, az általában FAT32 típusú fájlrendszerrel van megformázva, hogy bármilyen régi eszközzel (például médialejátszóval) azonnal használni lehessen. Ez a rendszer azonban még olyan régi, hogy nem lehet rajta 4 gigabájtnál nagyobb fájlokat tárolni (megalkotásakor ez még nem volt elvárás).
Szerencsére a probléma megoldható, azonban ehhez formázni kell a pendrive-ot, tehát előbb le kell menteni az adatokat róla például a számítógép belső tárjába. Ezután a Fájlkezelőben jobb kattintás az USB-meghajtón, a felnyíló ablakban kiválasztani a Formázás menüpontot. A felnyíló felületen a fájlrendszernél az NTFS-opciót kell kiválasztani. Így már a 4 gigabájtnál nagyobb fájlokat is gond nélkül másolhatjuk a pendrive-ra.
Hogyan tudok .pdf-fájlba menteni egy dokumentumot? És hogyan lehet .pdf-et szerkeszteni?
A Microsoft Office már 2007 óta támogatja a .pdf-formátumba mentést, így például a Word, Excel, Powerpoint programokból is lehet .pdf-be menteni. Ha bármilyen más alkalmazásból (például valamelyik böngészőből) kellene .pdf-be menteni, a Windows 10 alapból lehetővé teszi azt. Ha az adott dokumentum esetében kiválasztjuk a nyomtatást, és nyomtatónak a rendszerbe épített Microsoft Print to PDF eszközt választjuk ki, majd rányomunk a Nyomtatás gombra, egy .pdf-kiterjesztésű dokumentum mentését ajánlja fel a Windows az általunk megadott mappába. Ezt a fájlt pedig egyszerűen tovább lehet küldeni. A .pdf-fájlok szerkesztése is lehetséges mind a Microsoft Office online, mind a Microsoft 365 programcsomagokban elérhető Word szövegszerkesztővel.
Hogyan tudunk közösen szerkeszteni egy dokumentumot?
A távmunka hatékonysága javítható, ha egy dokumentumon egyszerre többen is dolgozhatnak, legyen szó akár egy szövegről, akár táblázatról, vagy épp prezentációról. E módszer legfontosabb előnye, hogy nem szükséges különböző állapotú verziókat küldözgetni egymásnak, mindig mindenki az aktuális dokumentumban dolgozik, és azonnal láthatja a többiek módosításait. Kisvállalati és magánhasználói környezetben a Microsoft böngészőben működő Office Online, illetve az ugyancsak böngészőből elérhető Google Drive használata ajánlott közös munkára, mivel mindkét szolgáltatás ingyen használható feladatok elég széles körére.
A Neumann Társaság honlapján továbbra is elérhetők ingyenesen letölthető, digitális tananyagok: a többi között nem gyakorlott internetezőknek interaktív gyakorlófelület, pedagógusoknak a digitális tanórák megtartását bemutató segédlet, illetve egy közösségimédia-használati tankönyv is.
A közleményben szereplő tippekhez nagyfelbontású illusztrációt az alábbi linkről tölthet le.