Tisztelgés az újságírói bátorság előtt

Az idén is lehet pályázni a világ egyik legrangosabb újságírói díjára, a Lorenzo Natali-médiadíjra. Az Európai Bizottság támogatásával létrehozott díj olyan újságírókat tüntet ki, akiknek volt bátorságuk tudósítani a tényekről, és – gyakran nagy személyes kockázat vállalásával – rávilágítottak olyan komoly problémákra, mint az igazságtalanság, az egyenlőtlenség vagy a környezetkárosodás.

A díjazott újságírók emberekről és a természeti környezetről szóló beszámolóikkal felhívják a figyelmet korunk legnagyobb kihívásaira és az ezek megoldását célzó inspiráló kezdeményezésekre
 
A 1992-ben létrehozott Lorenzo Natali-médiadíj a fenntartható fejlődés témájában nyújtott kiemelkedő újságírói teljesítményt hivatott elismerésben részesíteni. Neve Lorenzo Natali emléke előtt tiszteleg: a fejlesztésért felelős egykori uniós biztos határozottan kiállt a véleménynyilvánítás szabadsága, a demokrácia, az emberi jogok és a fejlődés előmozdítása mellett.

A Lorenzo Natali-díj azokat az újságírókat jutalmazza, akik nívós és bátor írásaikban súlyos és fontos kérdéseket boncolgatnak egyebek között a következő témákban: az egyenlőtlenség és a szegénység elleni küzdelem, az embereket és a természeti környezetet tiszteletben tartó fejlődés előmozdítása, a természet, a biológiai sokféleség és az éghajlat védelme, az internet-hozzáférés elősegítése és online üzleti tevékenységek támogatása, az oktatás, képzés és egészségügyi ellátás hozzáférhetőségének javítása, valamint a béke, a demokrácia és az emberi jogok megszilárdítása.

A Bizottság a médiadíjat három kategóriában ítéli oda:

  • Fődíj: ebben a kategóriában azok a tudósítók pályázhatnak, akiknek beszámolóját az EU-n kívüli partnerországokban székhellyel rendelkező médiaorgánumok valamelyike jelentette meg.
  • Európa-díj: ebben a kategóriában azok az újságírók indulhatnak, akiknek tudósítását az Európai Unió területén működő médiaorgánumok valamelyike tette közzé.
  • Legjobb Feltörekvő Újságíró díj: ez a kategória azoknak a 30 évesnél fiatalabb újságíróknak a munkáját hivatott elismerni, akiknek tudósítását az Európai Unióban vagy a partnerországokban működő sajtóorgánumok valamelyike közölte.

A ma meghirdetett 2021. évi díjpályázatra április 19-ig lehet jelentkezni. Írásban megjelent és audiovizuális alkotásokkal egyaránt lehet pályázni. A győztesek 10 000 eurós díjban fognak részesülni.
 
A Lorenzo Natali-médiadíj weboldala 

Mától új energiacímkék az Európai Unióban

Azért, hogy az uniós fogyasztók csökkenteni tudják energiafogyasztásukat és ebből adódó kiadásaikat, valamint a karbonlábnyomukat, az EU teljesen megújította a közismert uniós energiacímkét. Mától minden üzletnek és online kiskereskedőnek ezt az új változatot kell alkalmaznia.

Első körben négy termékkategóriát jelölnek az új címkék: a hűtőszekrényeket és fagyasztókat, a mosogatógépeket, a mosógépeket és a televízió-készülékeket (és más külső monitorokat).

Szeptember 1-jétől a villanykörtékkel és a rögzített fényforrással szerelt lámpákkal, a következő években pedig további termékekkel bővül majd az új energiacímkével jelölt termékek köre.

Mivel egyre több termék éri el a jelenlegi skála szerinti A+, A++ vagy A+++ minősítést, a ma bejelentett változások közül az a legfontosabb, hogy ezentúl egyszerűbb A–G skálát kell majd alkalmazni. Ez a skála szigorúbb, így eleinte csak nagyon kevés termék lesz képes elérni az „A” minősítést. A piacon jelenleg leginkább energiahatékonynak minősülő termékek az új skála szerint jellemzően „B”, „C” vagy „D” minősítést fognak kapni. Az energiahatékonysági osztályok újra kalibrálása mellett a címke is megváltozik: egyértelműbb és modernebb ikonokat fog feltüntetni. Az eddig használt címkékhez hasonlóan az újak sem csak az energiahatékonysági osztályt jelzik. Mosógépek esetében például a mosási ciklusonként felhasznált víz mennyisége, a ciklus időtartama és a program lefuttatása közben mért energiafogyasztás is leolvasható róluk. A címkéken több új elem is szerepel, egyebek között egy uniós adatbázisra mutató QR-link a címke jobb felső sarkában. A QR-kód beolvasásával a fogyasztók további információkat tudhatnak meg az adott termékmodellről, például a méretekre, sajátos jellemzőkre és a teszteredményekre vonatkozóan.

Az új energiacímkézési szabályok mellett – és ezekkel összhangban – március 1-jén új rendeletek is hatályba lépnek a környezettudatos tervezésre vonatkozóan. Ezek elő fogják segíteni, hogy a termékek javíthatók legyenek, a gyártóknak, illetve az importőröknek ugyanis mostantól egy sor alapvető alkatrészt a professzionális szervizek rendelkezésére kell bocsátaniuk legalább 7–10 évig azt követően, hogy a modell utolsó darabja forgalomba kerül az uniós piacon. A gyártóknak ezenfelül azt is biztosítaniuk kell, hogy azok a fogyasztók, akik saját maguk szeretnék megjavítani háztartási készülékeiket, a termék piacról való kivonását követően több évig hozzájuthassanak bizonyos pótalkatrészekhez.

Az energiacímkét és a környezettudatos terméktervezést ismertető bizottsági webhely