Tíz csapat versenyezhet az elsőségért az Estöri történelmi versenyben

Huszonegy középiskolai diákcsapat versenyzett ma az Estöri – Kreatív Történelmi Verseny döntőjébe jutásért Budapesten, az Esterházy Magyarország Alapítvány és az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája közös szervezésében megrendezett középdöntőben. A továbbjutott tíz csapat között dőlhet el május közepén, hogy melyik nyeri az idei vetélkedőt. Az Esterházy Magyarország Alapítvány által évek óta megszervezett verseny témája ezúttal az Európai Unió kelet-közép-európai országainak története 2004-től, Magyarország uniós csatlakozásától kezdődően. A döntőbe 4–4 fővárosi, vidéki és két, határon túli csapat jutott be.

Március 1-jén nyolc magyarországi – győri, szigetszentmiklósi, miskolci, tamási, jászberényi, szentendrei, váci, egri), három határon túli (dunaszerdahelyi, révkomáromi, kolozsvári), valamint hat budapesti középiskola kilencedik és tizedik osztályos diákjainak összesen 21 csapata mérte össze a tudását az Estöri – Kreatív Történelmi Verseny középdöntőjében az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodájában.

A diákok Kelet-Közép-Európa uniós történelmét dolgozták fel tetszőlegesen választott témában a 2004-től – Magyarország uniós csatlakozásától – kezdődő időszaktól. Az októberben elstartolt idei versenyre száznál több csapat nevezett be. Az első fordulóban az online fejtörő kérdéseinek helyes megválaszolása, valamint egy csapatfotónak és egy fiktív közép-európai uniós online magazin címlapjának, illetve vezércikkének elkészítése várt a csapatokra.Az a 21 csapat, amelyik sikerrel megoldotta az első forduló feladatait, a középdöntőre már egy-egy bemutatóval és rövid videóval készült, melyhez – a digitalizáció vívmányaira hangsúlyosan építő verseny szellemiségéhez híven – digitális technológiát és mobileszközöket is használhattak.

A háromfős csapatok az elődöntőben egy-egy közép-kelet-európai országhoz vagy országcsoporthoz köthető uniós vonatkozású témát dolgoztak fel, de feltétel volt a tematika magyarországi kapcsolódása is. A diákok ezúttal is témafelvetésekkel érkeztek: olyan kérdéseket vizsgáltak – mint például – milyen hatása volt az uniós csatlakozásnak a migrációra a V4-ek országaiban, mit gondoltak az EU-n belüli szabad mozgásról az észtek, hogyan boldogult a szlovák gazdaság az euróval, mit jelentett a régiós országok gyakorlatában az agyelszívás jelensége, vagy milyen hatást gyakorolt egy magyar gyökerű szlovén családra az ország EU-csatlakozása. Akadt olyan csapat is, amely az Európai Unió Humanitárius Segélyek és Polgári Védelem programjának működését elemezte a 2020-i horvátországi földrengés kapcsán.
A középdöntőben a csapatok a személyes jelenlétet kívánó, offline feladatokban szoros versenyben bizonyították a témában való jártasságukat és felkészültségüket. A döntőbe jutottak:

ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium 10_a (Budapest); Újpesti Babits Mihály Gimnázium 9 (Budapest); Deák Téri Evangélikus Gimnázium10_a (Budapest); Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium 9 c; Magyar Tanítási Nyelvű Magángimnázium 10 (Duanszerdahely); Andrássy György Katolikus Gimnázium 10 (Eger); János Zsigmond Unitárius Kollégium 10_2 (Kolozsvár); Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium 9b csapat; Béri Balogh Ádám Katolikus Gimnázium 10_1 (Tamási); Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium 9 (Vác)

A döntőbe jutókra továbbra is izgalmas kihívások várnak. A helyszíni megmérettetést megelőzően egy előre megadott közép-európai uniós jelenséghez, folyamathoz kapcsolódó Instagram-profil elkészítése lesz a feladatuk, majd a személyes részvétellel zajló döntőben az ábrázolt jelenséghez kapcsolódó gyakorlati feladatok megoldásában mérik össze tudásukat és kreativitásukat. Az idén is érdemes küzdeni a dobogós helyezésekért, mert a szervezők értékes informatikai és audiovizuális eszközökkel jutalmazzák a legkiválóbbakat. Emellett a teljes mezőny részt vehet egy szeptemberre tervezett brüsszeli tanulmányúton. (Bővebb információ a verseny honlapján érhető el.)

A középdöntő az Esterházy Magyarország Alapítvány YouTube csatornáján megtekinthető. A program megvalósítására az EMA Nonprofit Kft. NKA pályázat keretében vissza nem térítendő támogatást nyert.