Tízezrek követelnek a tiszta levegőt Budapesten

A Greenpeace Magyarország ma átadta Karácsony Gergely főpolgármesternek Tiszta levegőt! petícióját, amelyben kereken 45 ezren követelik, hogy a városvezetés kezdje el fokozatosan kitiltani a szennyező járműveket Budapestről, és segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlesztését a fővárosban. A levegő tisztaságáért nem elég településen cselekedni: kormányzati szándékra is szükség van ahhoz, hogy a magyarok a mostaninál egészségesebb levegőt szívhassanak. A Greenpeace ezért mind városi, mind kormányzati szinten konkrét és érdemi levegőtisztasági intézkedéseket vár. (A nyitó képet Dörgő Zsuzsi készítette.

Napjainkra már mintegy 45 ezren emelték fel a szavukat a mostaninál tisztább, egészségesebb levegőért Budapesten. A Greenpeace Tiszta levegőt! petícióját aláíró tízezrek azt várják a budapesti városvezetéstől, hogy

  • fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről, 
  • vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat a fővárosból,
  • fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban. 

A petícióban szereplő céldátum a szennyező járművek kitiltására 2026. szeptember 1., de a fokozatos kitiltás ütemtervének meghatározását a Greenpeace és az aláírók a fővárosi vezetéstől várják.

„A szennyezett levegő miatt évente több mint 13 000 magyar hal meg idő előtt, mert hazánk az egyik legszennyezettebb levegőjű tagállam az Európai Unióban. Nincs mire várnunk a szennyező járművek kitiltásával, emberéletekkel játszunk. Ezt sem a fővárosi vezetés, sem a kormány nem nézheti tovább tétlenül” – jelentette ki Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország levegőtisztasági szakértője.

Az Európai Közegészségügyi Szövetség friss tanulmánya szerint a légszennyezés elleni városi fellépés leghatékonyabb eszköze a szennyező járművek kiszorítása, azaz az alacsony kibocsátású zónák vagy útdíjak bevezetése. Ezzel szemben a jelenlegi magyar kormány nem teszi lehetővé, hogy a városok saját hatáskörben útdíjat vezethessenek be a szennyező járművek korlátozására.

Budapest főpolgármesterének azonban még így is súlyos felelőssége, egyben mozgástere van arra, hogy fellépjen a főváros légszennyezettsége ellen. Elsőként Karácsony Gergely a választások előtt tett ígéretéhez híven Budapest bizonyos részeiről tudná kitiltani a szennyező járműveket. Ezt a fővárosi lakosok is várhatóan támogatnák. Egy 2018-i reprezentatív közvélemény-kutatás szerint a budapestiek leginkább a légszennyezés miatt aggódnak a környezeti ártalmak közül. 

A Greenpeace az év elején nyílt levélben fordult a főpolgármesterhez és a kormányfőhöz is, hogy mindketten lépjenek fel a magyarok millióinak életminőségét megkeserítő környezeti ártalom, a légszennyezettség ellen.

A megkeresésre egyik fél sem reagált.

A kormányzat továbbra is adós 2020-i ígéretével, mely szerint korlátozza a szennyező járművek importját. A kormányzat nem jeleskedik továbbá a városi tömegközlekedés fejlesztésének támogatásában sem. Sőt az önkormányzatoktól oly mértékben vont el pénzt, hogy szinte ellehetetlenítette a közösségi közlekedés színvonalas működtetését.

A Greenpeace Magyarország azt várja Karácsony Gergely főpolgármestertől, hogy mihamarabb hozza nyilvánosságra a szennyező járművek kitiltására vonatkozó ütemtervét, és ismertesse terveit: mikor és milyen lépéseket kíván tenni a fenntartható mobilitás fejlődéséért és terjedéséért Budapesten. A zöldszervezet továbbá azt várja Karácsonytól, mint a választáson induló miniszterelnök-jelölttől, hogy ismertesse levegőtisztasági terveit kormányra kerülése esetére is.

A városvezetők és a kormány elégtelen intézkedései miatt minden nappal tovább romlik a magyar emberek egészsége. A koronavírus-járvány is súlyosabban érintette azokat, akik rossz levegőben élnek. Az egészségtelen levegő miatt saját, valamint gyermekeink jövője van veszélyben. 

Karácsony Gergely főpolgármester reakciója és a Greenpeace értékelése az elhangzottakról itt.