Nagyszabású, elegáns sajtmustrát és -kóstolót élvezhetett a közönség ma a budai Hiltonban: jóformán egész délután sorban álltak az érdeklődők a szálloda bejáratnál. Harminchét ország többféle sajtját lehetett megízlelni, mint ahány nap van egy évben.
A Sajtmesterek Nemzetközi Céhe megalapította a magyar páholyt, melynek segítségével a magyar sajtok egyre látványosabb szerepet kaphatnak a nemzetközi színtéren is. Kihirdették a magyar sajtok versenyének győztesét, a baracskai félkemény sajtot, mely ezzel az aranyéremmel belépőt kapott a 2019-i Mondial du Fromage-ra, a világ egyik legrangosabb nemzetközi sajtversenyére, ahol az idén a magyarok már otthagyták névjegyüket: a három benevezett sajt arany-, ezüst- és bronzérmet nyert.
Ez volt a Szega Foods eddigi legnagyobb vállalkozása, és kiválóan sikerült. Talán még a rendezők sem számítottak ennyi emberre. A legnagyobb sikert a különleges ízesítésű termékek aratták: a sárgabarackos, a whiskys, a zsemlemorzsába hempergetett, az almás pités. A penészes kéksajtok és a kemény fajták is külön asztaloknál kaptak helyet, akárcsak a camembert típusúak meg a kecskesajtok.
Franciaország első helyét természetesen nem lehet elvitatni, de az olaszok, a spanyolok és a hollandok is sok érdekességgel álltak elő. A budai rendezvényt Roland Barthelémy, a híres francia sajtlovag nyitotta meg, aki nem először jár Magyarországon, és ismét megállapította: a magyar sajtok sokkal jobb minőségűek, mint amilyen rangjuk van a világpiacon. De ezen a jó marketinggel és a külhoni versenyeken szereplésekkel lehet és kell javítani, ha egyhamar lesz Magyarország nem lesz is sajtnagyhatalom.
A folyamat egyébként már elkezdődött: júniusban nagy sikert ért el Magyarország egy rangos francia sajtversenyen. A Párizs melletti Torus-ban lezajlott Mondial du Fromage-on – ahol 600 sajt versenyzett – egy-egy aranyat, ezüstöt és bronzot hoztak el a magyarok, ami rendkívül dicséretes teljesítmény.
A sajtkiállítás mellett az idén 2. alkalommal mérettetnek meg a legfinomabb hazai sajtok a magyar sajtok versenyén, valamint ünnepélyes külsőségek között megalapították a Sajtmesterek Nemzetközi Céhének magyar páholyát. A fesztiválon részt vettek a Mondial du Fromage Supergold-nyertesei, és több mint 100-féle termék képviseli a „sajt nagyhatalmat”, Franciaországot.
Évekkel ezelőtt zászlónkra tűztük azt a célt, hogy formáljuk az emberek sajtízlését, hiszen egy nemrégiben készült felmérés szerint a trappista sajt a teljes piacnak csaknem a felét uralja, miközben rajta kívül megannyi finomabbnál-finomabb sajt létezik. Éppen ezért megalapítjuk a Sajtmesterek Nemzetközi Céhének magyar páholyát, mely arra hivatott, hogy szakmailag támogassa a sajtgyártókat, valamint a fogyasztókkal is egyre több hazai és külföldi terméket ismertessen meg – mondta el még az esemény előtt Gábossy Ádám, az I. Nemzetek Sajtfesztiválját rendező SZEGA Camembert Kft. ügyvezetője.
A szombati Nemzetek Sajtfesztiváljáról a sajtokhoz való borok sem hiányoztak a kínálatból, különösen a csopaki St. Donát pincészet nedűi arattak sikert; a tokajikat kínáló borászok is élénk forgalomnak örülhettek.