Új szolgáltatás az autósoknak: parkolóhely-keresés könnyedén

Dr. Dirk Hoheisel.A Statista online-portál szerint az autóvezetők 87 százaléka különös érdeklődést tanúsít a parkolóhelyek felkutatását egyszerűsítő megoldások iránt. „A parkolóhelyek hosszas és körülményes keresgélése időigényes és idegesítő feladat” – véli dr. Dirk Hoheisel, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. A közösségi alapú parkolás (Community-based Parking) formájában a Bosch nyitott szolgáltatás-platformot fejlesztett ki a stresszt nem sokozó parkolóhely-keresés céljából. Különlegessége, hogy az autók önállóan találják meg, illetve jelentik az út mentén szabadon álló helyeket. Az információk ezt követően egy digitális parkolási térképen jelennek meg, s a szolgáltatásban részt vevő minden jármű számára – például a navigációs rendszeren keresztül – rendelkezésre állnak. Az autósok így kerülőutak nélkül juthatnak el a szabad helyekhez, ami látványosan rövidíti a keresgélést, illetve mérsékli a környezetterhelést.

„A közösségi alapú parkolással az autók tulajdonképpen érzékelővé válnak a tárgyak internetének (IoT) hálózatában, városaink pedig még okosabbak lehetnek” – magyarázta Hoheisel. Az út menti szabad parkolóhelyek felismeréséhez a Bosch az immár csaknem minden harmadik új gépkocsiban rendelkezésre álló parkolósegéd ultrahangos érzékelőit használja. Segítségükkel az autók egyszerűen mellettük – akár 50 kilométer/órás sebességgel is elhaladva – érzékelik, hol található az út szélén álló járművek között kellő nagyságú szabad hely.

Egy olyan kommunikációs interfész révén, mint például a Bosch Connectivity Control Unit (CCU) technikája, az információkat először az adott járműgyártó kapja meg, amely névtelen formában irányítja át őket a Bosch IoT Cloud (BIC) adatbázisába. A Bosch az összes jármű adatait intelligens digitális parkolási térképpé konvertálja, amely a hagyományos navigációs térképeken alapul, és minden járműgyártó számára elérhető. Ezek azután az összes, szerverkapcsolattal ellátott autóval megoszthatják a térképet.

A Bosch szerint 2020-ra az Európában és Észak-Amerikában forgalomba helyezett valamennyi új járműnek lesz ilyen hálózati kapcsolata.

A közösségi alapú parkolás „titka” az adatok helyes feldolgozása. Korántsem minden szabad hely tekinthető mindjárt parkolóhelynek, amelyet egy-egy autó érzékel az út mentén. Lehet ugyanis szó éppen kapukijáróról, buszmegállóról vagy a parkolás számára tiltott területről. A Bosch a Data Mining módszerét alkalmazza, hogy minden kétséget kizáróan alkalmas parkolóhelyként azonosíthassa az útszéli megfelelő szabad helyeket.

„Az adathalászat segítségével adatok nagy tömegéből szűrhetjük ki gyorsan és célzottan a szükséges információkat” – magyarázta Hoheisel. Ha például egyszerre több jármű is felismer és jelent egy adott szabad helyet az út mentén, nagy valószínűséggel nem parkolóhelyről van szó, s a digitális parkolási térképen ennek megfelelően nem parkolóhelyként jelenik meg. Minél több jármű vesz részt a közösségi alapú parkolásban, annál pontosabb és szélesebb körű lehet a Bosch szolgáltatása. A jövőben akár az is elképzelhető, hogy a Bosch minden egyes parkolóhelyhez hosszúsági és szélességi adatokat is mellékelhet, így a jármű méretét figyelembe vevő legalkalmasabb parkolóhely-keresésre is lehetőség nyílik, például lakóautók vagy kisautók számára.

A közösségi alapú parkolás (Community-based Parking) feltétele bizonyos fokú alapvető adatmennyiség az út menti szabad helyekről. A Bosch a Müncheni Műszaki Egyetemmel együttműködve készített tanulmányt, amelynek központi kérdése, hogy hány autónak kell egy adott szakaszon áthaladni és a szabad helyekről információt szolgáltatni ahhoz, hogy digitális parkolási térkép készülhessen. Az eredmény az adott út kategóriájától – főútvonal, mellékutca vagy hasonló – függően az áthaladó járművek már valamivel több mint egy százaléka is elegendő. Avégett, hogy a szolgáltatás Németország-szerte elérhető legyen a városokban, célszerű több járműgyártóval is együttműködni. „Tudatosan készítettük el nyílt szolgáltatási platformként közösségi parkolási rendszerünket” – mondta el Hoheisel, mivel így egyidejűleg több járműgyártó is részt vehet benne.