Utazáskor is haladjon a korral!

Akadtak, akik pár évvel ezelőtt azt jósolták, hogy az internetes repülőjegy és szállásfoglalások tönkretehetik az utazási irodákat. Nos, a múlt hetek katalógus-bemutatói bizonyították: tévedtek a jövőbe látók. (A nyitó képen: lombardiai táj.)

A Proko Travel például – évtizedek óta családi vállalkozásban működő utazási iroda – egyenletes forgalomnövekedésről számolt be. Mindez persze nem mondható el valamennyi utazási irodáról, csak azokról, amelyek mögött biztos vagyoni háttér áll.

Az apró részletekre is figyelő szakemberek által szervezett utak iránt élénk a kereslet. Olyannyira, hogy van, amelyik 322 perc alatt lett teltházas – hangzott a Proko Travel programismertető sajtóeseményén.

Nem egészen hat és fél óra alatt foglalta le az egyik útját egy busznyi reménybeli utas – az interneten. Ezrek arra vágynak – nemcsak az ezüstkorú, nyelveket kevésbé beszélő korosztály, hanem az szokásosnál hosszabb, bonyolultabb utazásra vágyó fiatalok is – arra, hogy izgalmas, látnivalók sokaságát kínáló programok és jó minőségű szállások várják őket úgy, hogy nem nekik kell a szervezéssel foglalkozni.

Dél-Amerika kincses országai sem maradhatnak ki az ajánlatból.

Tavaly 2150 millió forint bevételt ért el a szegedi Prónay család vállalkozásaként alapított, napjainkban huszonöt munkatársat foglalkoztató Proko Travel. A cég idei katalógusa 130 programot tartalmaz 76 célországba; természetesen Európa valamennyi országa szerepel az úti célok között. Amerikai, afrikai és ázsiai programok is találhatók a kínálatban; közül néhány út nem a Proko sajátja, hanem az adott terület szakértőitől vette át az ajánlatot. Ez ma már természetes: az irodák olykor egymás útjait kínálják, léteznek ugyanis bizonyos országoknak, témáknak szakértői, akik mindenkinél jobban ismerik az adott területet.

A meghirdetett programokra az idén is élénk a kereslet. Az egyik svájci út (miként tudósításunk elején már említtetett) például 322 perc alatt telt be. A turistákat vonzzák a világörökségek, miként például a spanyol királyi városokat bemutató út, amelyen öt nap alatt hat világörökség ismerhető meg. Az újdonságok mindig hamar elfogynak: bejárhatók az idén például a

tirrén-tengeri Lipari-szigetek és Szicília is. Szlovénia egyre följebb „kapaszkodik” a népszerűségi listán.

Szintén kelendők a több országot érintő körutak. Újdonságként kínálja a szegedi utazási iroda a Hanza-városokat és Dániát, a lengyel–szlovák mozaikot is összeállított, elzászi romantikát ajánl svájci és német kitekintővel. Igazi csemege a Duna-deltát és Moldáviát bejáró program; ebbe a térségbe viszonylag kevesen szerveznek társas utat.

Egy-egy út esetében az is számít, mennyire talál ki izgalmas, sokat sejtető, vagy éppen divatos, az újdonságokra, aktualitásokra utaló címet az iroda ötletgazdája. Ilyen a többi között „A hegyi doktor újra rendel”; az ilyenekre „harapnak” a katalógusokat lapozgatók. Jellemzően a nők ízlését célozzák meg, elvégre a családokban többnyire az asszonyok döntik el, hol nyaraljon a család.

Minden iroda esetében léteznek évek óta népszerű utak, ezeket általában nem veszik ki a kínálatból, legfeljebb frissítik őket. Ilyen a több évtizede kínált nyugat-európai körút spanyolországi nyaralással. Az idei dubaji világkiállításra csoportos és egyedi igényekhez egyaránt illeszkedő szakmai programot is szerveznek.

A Proko Travel azon utazási irodák egyike, amelyek a teljes árat tüntetik fel befizetendő összegként. (Ez, sajnos, ma még nem természetes. Előfordul, hogy a vastag betűvel nyomtatott összeg alatt még – kis betűvel – jókora summák sorakoznak, mint például az illetékek, jutalékok, kötelező borravalók, ilyen-olyan felárak.

Éppen ezért tűzte zászlajára nemrég a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ), hogy tagjai térjenek át a teljes árazásra.

Egy-egy út esetében nagyon sok dolog befolyásolhatja az utas kényelmét és védheti ki a bosszúságokat. Az egyedül utazókat – akiknek többet kellene fizetniük – ezért kérésre megpróbálják társítani, ha ez nem sikerül, az egyágyas felár felét nagyvonalúan az iroda fizeti. Ez fontos, hiszen nagyon sok az egyedülálló, özvegy utas.

Repülős út eseték a több között ingyenes, a reptérhez közeli parkolást kínálnak, a gépen pedig előre lefoglalják a helyeket, hogy az együtt utazók egymás mellett ülhessenek. (Ez ma nagy dolog: léteznek olyan fapados légitársaságok, amelyek felárat követelnek azért, ha valaki a férje vagy a gyereke mellett akar ülni!)

Kedvelt úti célok a spanyol királyi városok.

A programokon fülhallgatós rádiót adnak, hogy az utas távolról is jól hallja az idegenvezető tájékoztatóját.

Manapság fontos szempont, mennyibe kerül, ha valaki lemondja a megrendelt utat? Ez persze attól is függ, mikor történik a lemondás. Esetünkben az iroda új szolgáltatása az önrészt nem tartalmazó lemondás, aminek feltétele, hogy az utas a szerződéskötéssel egy időben betegség-, baleset- és poggyászbiztosítást kössön a szóban forgó utazási irodán keresztül.

Végezetül még egy apróság: érdemes figyelni a programokhoz tartozó jelekre. Rajzocskák figyelmeztetnek arra, ha például sokat kell gyalogolni. Jelzik, ha valami újdonság, és az is jó marketingötlet, ha az iroda egyik tulajdonosa, Prónay Ildikó – aki elnyerte „a 2016. év idegenvezetője” díjat – ajánl személyesen egy-egy utat.