(Berlini tudósítónktól.) A pandémia-kényszerszünet után tavaly nyílt meg újra Berlinben a nagy múltú (szórakoztató)elektronikai vásár, az Internationale Funkausstellung (IFA), ami az idén ünnepli 99 éves fennállását. A tavalyi 160 000 látogatóval szemben az idén legalább 180 ezer érdeklődőre számítanak a szervezők. Újdonság, hogy kizárólag online előreváltott jeggyel lehet bejutni, a bejáratnál a készpénzfizetés megszűnt.
Az egy híján százesztendős IFA-n (eredetileg, 1924-ben rádiókiállításként nyílt meg) a hangsúly az egyre több területen alkalmazható robotokon és a mesterséges intelligencián van; súlyponti téma még a fentarthatóság. A kiállításon körbesétáló, négylábú, ezüst színű robot erőteljesen kutyára emlékeztet. Az egyik standon a látogatókat üdvözlő automata pedig már nagyon is emberalkatú, ami (vagy inkább: aki?) egy sor nyelven válaszol a látogatók kérdéseire. Tavaly 1100 standot építettek az IFA-n, az idén már kétezer kiállító van jelen: mindenekelőtt az ázsiai, a japán, a dél-koreai, a kínai, tajvani, szingapúri cégek száma nőtt.
A kezdeti fellendülés után viszont az idén a fogyasztás visszafogottabb; az ú.n. fogyasztási klímaindex az ezt kutatók szerint mostantól a bútor- és az elektronikai iparban egyaránt lefelé tendál: kevesebb a (lakás)építkezés – és értelemszerűen kevesebb jut/kell a felszerelésekre is. Akinek van, az inkább visszatartja a pénzét, és ha már, akkor inkább jellemezően a home office berendezéseire, otthoni munkahelye felszerelésére költ.
Megváltozott az IFA jellege: a szórakoztató elektronika mellett nő a háztartási készülékek iránti igény, és előre tör a robottechnika, a mesterséges intelligencia. Egyre népszerűbb az „okos otthonokra” hangszerelt technológia. A gyűjtőfogalom összefoglalja mindazt a távvezérléses módszert, aminek segítségével a háztartás a legsokoldalúbban szabályozható, távolból irányítható: legyen szó az otthon fűtéséről, a klímakészülék beállításáról a fürdőkád kívánt vízhőmérsékletén át a távollétünkben történő porszívózásig, a kert locsolásáig – hogy csak néhány alkalmazási lehetőséget említsünk. A háztartásban előforduló napról napra több folyamat automatizálható, miáltal a jómódú ember kényelmesebbé teheti az életét.
Az IFA persze nemcsak a szakmai újdonságokról informál, hanem egyben gazdasági barométer is: a szakemberek fokmérőnek tartják abból a célból, hogy egyértelműen kiderítsék: van-e még egyáltalán jövője az ilyen, a berlinihez hasonló vásároknak, kiállításoknak. A folytonosság jegyében ez évtől új a vásár és kiállítás vezetősége, ami a számomra klisészerűnek tetsző jelszóval sulykolja, hogy igenis, van folytatás: „Die IFA gehört zu Berlin, genau wie der Funkturm zum Messegelände gehört“, azaz: „Az IFA ugyanúgy Berlinhez tartozik, mint a vásár területéhez a rádiótorony”, aminek a tövében immár évszázad óta elhelyezkedik a vásárterület.