Miközben minden kutatás azt mutatja, hogy a kereskedelem egyre nagyobb része zajlik az interneten, és az emberek egyre inkább a neten tájékozódnak, mielőtt vásárolnak, mesterembert hívnak, vagy épp igénybe vesznek valamilyen szolgáltatást, a hazai vállalkozók nagy része csak magánemberként tekint az internetre, munkaeszközt egyáltalán nem lát benne. Noha, honlappal sikeresebbek lennének, a legkisebb magyar cégek a jelek szerint nem fektetnek be vállalkozóként az internetes megjelenésbe.
A Bell Research legutóbbi adatai szerint[1] a hazai cégek kétharmadának nincs weboldala. Erre a következtetésre jutott a Magyar Telekom is. Szembetűnő a különbség a mikrovállalkozások és a 10-nél több alkalmazottat foglalkoztató cégek között. Jelenleg mintegy 150 ezer olyan kkv működik, amelyik egyelőre nincs a neten. Az ő bevételeik is egyszerűen és gyorsan növelhetők lehetnének egy jó weboldallal.
Minél kisebb egy vállalkozás, annál biztosabb, hogy internetes jelenlét nélkül működik – olvasható ki a Bell Research adataiból is. A vállalkozó magánemberként rendszeresen használja az internetet, amikor szakembert vagy szolgáltatót keres, vagy gyorsan, olcsón szeretne vásárolni. Bár a vállalkozók nagy része okostelefonon intézi céges ügyeit és rendszeresen használ mobilnetet, többségük nem ad arra, hogy cége az interneten is megjelenjék. Az adatok szerint 4800 közepes vállalkozásnak még az ötöde sem található meg a világhálón. A 211 ezer kisvállalkozást tekintve viszont hetven százaléknál is magasabb ez az arány. Összességében a magyar vállalkozások éppen csak harmada rendelkezik honlappal, miközben az Európai Unióban ez az arány majdnem kétszeres.
„Nem tudom, mennyibe kerülne, ezért nem vágok bele” – magyarázza az elutasítást a megkérdezett vállalkozók többsége. Kevesebben vannak, akik azért nem nyitnak az internet felé, mert nem biztosak abban, hogy létre tudják hozni a szükséges felületeket. Pedig a mai megoldásokkal már nagyon egyszerűen létrehozható egy-egy jó honlap, sőt, akár webshop is.
Webáruházat a kutatásban vizsgált vállalkozások kevesebb, mint tizede üzemeltet. A webáruházak népszerűtlenségének oka, hogy a többség a fejlesztést drágának és túl bonyolultnak tartja. Pedig az internetes jelenlét ma már nem a nagyvállalatok kiváltsága, megkerülhetetlen a kisvállalkozások életében. Ezt bizonyítják a magyarországi kiskereskedelmi statisztikák is. Tavaly öt százalékkal nőtt az összforgalom, az online vásárlások értéke jó ötödével emelkedett. A vevők jó része a hagyományos vásárlás előtt az interneten néz utána a keresett termékeknek és szolgáltatásoknak, ott hasonlítja össze az árakat.
Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek tervezik az internetes megjelenést, a Magyar Telekom most egyszerűen használható szolgáltatást kínál. Mindössze néhány kattintással megjelenhet az interneten az a vállalkozás, amelyik a Telekom minap bevezetett Webkönnyen alkalmazását. A magyar nyelvű útmutatások követésével gyorsan és egyszerűen készítheti el bármely vállalkozás saját profi weboldalát. A divatos, iparáganként jellemző sablonok ízlés szerint választhatók, rendezhetők és átalakíthatók – később is –, grafikusi vagy programozói tudás nélkül.
A Webkönnyenről részletek itt, tessék kattintani!
[1] Forrás: A Bell Research magyar ICT kutatás, 2014.