A járvány hatására a meglett nemzedékek újra vállalkozni kezdtek

Az elmúlt évek gazdaságának hatása a vállalkozók nemzedéki összetételén is érezteti hatását: újra növekedőben az X-generációs, de még a náluk idősebb vállalkozók száma is. A koronavírus-járványt megelőző néhány évben a hazai vállalkozók nemzedéki cserélődése lassan, természetes módon, lényegében egyenletesen zajlott. Évről évre jöttek léptek elő a fiatalabb korosztályok.

A teljes vállalkozói körben is egyre nagyobb szerep jutott az 1980–95 között született Y-nemzedéknek, a cégalapítók körében is ő van az élen. Ezt a folyamatot némileg megbolygatták a koronavírus-járvány és a vele járó gazdasági változások.

Az idő múlásával természetes módon fiatalodnak a cégvezetők és tulajdonosok, igaz, a változás nem egyenletes. Nagy általánosságban: a fiatal nemzedékek először a cégalapítók körében kapnak nagyobb szerepet, majd később a teljes vállalati szféra menedzserei, cégjegyzésre jogosultjai körében „törnek előre”, legvégül pedig a tulajdonosok, különösen a nagyvállalatok tulajdonosai között jelennek meg. Ezt a folyamatot zavarta meg a koronavírus-járvány. Az idén megállt az X nemzedék szerepének csökkenése, de még a baby boom generáció visszaesése is mérséklődött a cégtulajdonosok eloszlását vizsgálva.

A cégtulajdonosok körében az X generációs vállalkozók száma már hét éve csökken, ám az idén újra növekedni látszik. Jelenleg a vállalkozások tulajdonosainak csaknem a fele – mintegy 335 ezer cégtulajdonos – az X generáció képviselője. Az ok: a gazdasági hullámvölgyeket kísérő kényszervállalkozások alapítása. Rendkívüli helyzetben általában több leány- és testvérvállalkozás jön létre – a meglévő vállalkozások fő profilja mellett.

Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a fiatal nemzedékek előretörése megakadt volna. Az Y generációs vállalkozók száma még jóval elmarad az X nemzedékű társaiktól, bár számbeli gyarapodásuk látványos. Az X nemzedék idei előretörése ellenére a cégtulajdonosok körében tavaly is növekedett az Y generációs vállalkozók aránya. Jelenleg a társas vállalkozások tulajdonosainak jó ötödét adják az Y korcsoport tagjai. A cégjegyzésre jogosultak körében a szerepük még fontosabb, mint a baby boom generációé. A nagyvállalatok tulajdonosi körét vizsgálva kiderül: az idős nemzedék szerepe erősebb volt, és még az X generáció is növekedőben volt; a baby boom (mindenekelőtt a 2. világháború után születettek, a Ratkó-korszak gyermekei) generáció szerepe nagyon lassan, de csökkent.

Az idei adatok alapján azonban az X és az Y generáció lendülete némileg megtört, ellenben a baby boom tagjainak számossága újra növekedőben van. A nagyvállalatok körében ugyanakkor ezt a hatást kevéssé lehet a kényszervállalkozókra fogni. Az idősebb nemzedékek előretörésének oka ebben a kategóriában, hogy sok régi vállalkozás lépett be árbevétel-növekedés révén ebbe a kategóriába, illetve a befektetéseket, beruházásokat követő tulajdonoscserék is erősíthették ezt a hatást. Szerepet kapott benne a nagymúltú vállalkozások túlélőképessége, tőkeerejének a hatása is. Jellemzően a nagymúltú vállalkozások körében az idősek többségben vannak, a tőkeerő pedig életmentő is lehet gazdasági bajok esetén.

A cégalapításokat illetően a fiatalok előretörése tapasztalható. Az Y nemzedék képviselői cégalapításban már megelőzték az X tagjait is, másrészt a Z generáció tagjai már az idén nyár végéig csaknem annyi céget alapítottak, mint tavaly egész évben. Az Y és Z nemzedékből mintegy 15 ezren álltak társas vállalkozás élére az idén, tehát fiatal vállalkozóból nincs hiány. Szerepük idővel csak erősödik.