A jövő jármű-elektronikája: számítógépes nagyhatalommá lép elő a Bosch

A Bosch fedélzeti számítógépei a jármű-elektronika mindeneseként a szabályozó egységek egyre több funkcióját gyűjtik össze a nagy teljesítményű központi elektronikai modulokban. Ezek az eszközök már jó egy éve segítik a vezetéstámogató és jármű-dinamikai rendszereket, hamarosan pedig elérhetők lesznek a vezetőtér funkcióit és a karosszéria-elektronikát vezérlő központi számítógépek is. Így a Bosch minden más vállalatnál szélesebb kínálattal rendelkezik majd a fedélzeti számítógépek fejlesztésében.

A Bosch csoport tavaly nyár óta 2500 millió euró értékben kapott megrendeléseket fedélzeti számítógépek fejlesztésére. Ezek a készülékek fontos szerepet játszanak abban, hogy a Bosch tovább erősítse meghatározó szerepét a szoftverigényes elektronikai rendszerek területén. Húszezer millió eurós piacról van szó, amely 2030-ig akár évente 15 százalékkal bővülhet is. Ezekben a napokban 17 ezer munkatárssal (!) kezdi meg működését a vállalat új Cross-Domain Computing Solutions üzletága, így a Bosch az összes járműhöz kapcsolódó szakterület számítógépeinek, érzékelőinek és szabályozóegységeinek hardver- és szoftverfejlesztését egy szervezeti egységben fogja össze.

Egyetlen gépkocsi sem nélkülözheti a jövőben a nagy teljesítményű szabályozóegységeket, hiszen ezekben a központi csomópontokban fut össze az autó minden „idegszála”. Számítási kapacitásuknak köszönhetően a központi számítógépek nagymennyiségű adatot dolgozhatnak fel, amelyek az automatizált vezetéshez, az adatalapú szolgáltatásokhoz és az állandó szoftverfrissítésekhez szükségesek. Jelenleg a járművek értékének mindössze tíz százaléka áll szoftverekből, a jövőben ez megháromszorozódhat – a McKinsey tanácsadócég szerint. A fedélzeti számítógépek képesek ezt a szoftver- és adatmennyiséget kezelni, így e technológiát hamarosan minden gépkocsiba beépítik majd a gyártók.

Ezzel párhuzamosan a Bosch fejleszt számítógépeket a fedélzeti és a hálózatba kapcsolás funkcióihoz, továbbá a vezetéstámogató berendezések, az automatizált vezetés, valamint a hajtásrendszer és a karosszériaelektronikák számára is. Minden központi járműfunkció egy tenyérnyi, nagy teljesítményű központi számítógépben érhető el.

Jó példa erre a Bosch központi fedélzeti számítógépe, amely a járművek következő generációjában már akár tíz szabályozóegység feladatát is átveheti.

A következő években a fedélzeti számítógépek a járművek különböző egységeiből vagy doménjeiből származó feladatok elvégzéséért lesznek felelősek. Csak egy központi számítógép szabályozza majd a jármű mozgása mellett a karosszéria-elektronikát is. Ennek megfelelően a teljesítmény növekszik: egy eredetileg navigációra használt szabályozóegység számítási teljesítménye háromezerszeresére nőtt a múlt két évtizedben. Ez kétévente megduplázódó számítási teljesítményt feltételező Moore-törvényhez képest is háromszoros növekedés. Egy korszerű fedélzeti számítógép így a kijelzők, az infotainment-berendezések és a hangvezérlés mellett a jármű más doménből származó feladatokat is elláthat, például a vezetéstámogató rendszereket segíti.

A Bosch skálázható modulrendszerben működteti fedélzeti számítógépeit. A cél olyan szoftver- és rendszer-architektúra kialakítása a teljes jármű számára, amelyben minden központi számítógép, érzékelő és szabályozóegység tökéletesen illeszkedik egymáshoz.

Mindez nagy előnyöket kínál az autógyártók számára, mivel a moduláris logika különösen rugalmassá teszi a fedélzeti számítógépek fejlesztését a különböző gépkocsimodellek számára. Egy-egy alapvető hardver- és szoftver-architektúra kialakítását követően az ügyfél igényeire szabható a fedélzeti számítógép fejlesztése.