Mesterséges intelligencia a felhők fölött: szemünk láttára alakítja át a légi közlekedést

Jelenleg is számos mesterséges intelligencia-alapú megoldást használnak a légitársaságok és a repterek az üzemanyag-optimalizálásban, a légiirányításban, a fedélzeti kiszolgálásban vagy éppen a jármű-karbantartásban. A határ azonban a csillagos ég, hiszen a légi közlekedés folyamatosan óriási mennyiségű adatot termel, ami további lehetőséget ad az AI-megoldások fejlesztésére a hatékonyságnövelésben, az utasélmény javításában és a fenntarthatósági célok elérésében – hívja fel a figyelmet Berecz Dániel, a Lufthansa Systems műszaki vezetője.

Berecz Dániel.

Lendületesen nő a kereslet a légi személy- és áruszállítás iránt, az előrejelzések szerint 2040-re várhatóan megduplázódik ez az igény, és éves átlagban 3,4%-os bővüléssel lehet majd számolni. Az ágazatban tehát óriási a lehetőség, miközben azonban a légitársaságok a hatékonyságnövelésre, az ügyfelek magas szintű kiszolgálására, az iparági előírások maximális megtartására és a fenntarthatósági szempontokra koncentrálnak, számos aktuális környezeti kihívásnak is meg kell felelniük, elég csak a szélsőséges időjárásra vagy a szorító szakemberhiányra gondolni.

Ebben a helyzetben egyre több fejlesztés támaszkodik a mesterséges intelligenciára és a gépi tanulásra, mégpedig a mindennapi üzemeltetés közben összegyűlő óriási mennyiségű adat felhasználásával. Egyre nagyobb az igény az adatvezérelt megoldások iránt, amik az utasélményt és az eddiginél hatásosabb beavatkozást helyezik előtérbe. Emellett az AI bevonásával előre jelezhetők és előrelátó módon kezelhetők olyan kihívások, mint például a karbantartási teendők vagy éppen az utasforgalom aránytalanságai. Ez a megközelítés nemcsak a hatékonyságot javítja, hanem a működés megbízhatóságát is növeli, így a mesterséges intelligencia a stratégiai tervezés és a zavarok kezelésének kulcsfontosságú eszközévé válik”mondja Berecz Dániel, a Lufthansa Systems műszaki vezetője.

A világméretű légiközlekedési szoftverpiac értékét már tavaly 10,68 milliárd dollárra becsülték, a következő évekre pedig markáns bővülést jósolnak. Ezt bizonyítja, hogy a légitársaságok 86%-a együttműködik innovációs partnerekkel a mesterséges intelligencián és a gépi tanuláson alapuló fejlesztések kapcsán, sőt, a repülőterek hatoda is alkalmazza a technológiákat, főként a döntéshozatali folyamatok támogatására.

Az aviatikai szoftverek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozó Lufthansa Systems Hungária szakértője szerint a következő konkrét megoldásokkal segíti a mesterséges intelligencia a légiközlekedést:

# Fenntarthatóság és gazdaságosság

A mesterséges intelligencia kulcsszerepet játszik az üzemanyag-hatékonyság növelésében, főként az előrejelzések alapuló elemzési megoldások révén. Az olyan tényezők, mint az időjárás, a repülési útvonalak, a repülőgépek teljesítménye és az utasforgalom elemzésén keresztül az AI-algoritmusok tökéletesítik az üzemanyag-fogyasztást és költségeit is – ráadásul ez teljes összhangban áll az iparág környezetvédelmi törekvéseivel. Emellett érdemes megemlíteni az étel- és italkiszolgálással kapcsolatos igények pontos előrejelzését is, amivel megelőzhető a pazarlás.

# A mesterséges légiirányító

A légiirányítás a repülés egyik kulcstényezője, nagyfokú koncentrációt és teherbírást kíván, miközben jó ideje szakemberhiány is sújtja a területet. A megerősítéses tanuláson alapuló, már most is használt AI-modellek a rendelkezésükre álló információkból készítenek forgatókönyveket, majd ezekből a legjobbat kiválasztva tesznek javaslatot „kollégáiknak”. Ha a mesterséges légiirányító jól végezte a dolgát, arról mindig jelzést kap, és legközelebb már ezekkel az új adatokkal gazdagodva vághat neki a feladatnak, vagyis folyamatosan, megerősítés útján tanul. Automatizált működésről tehát egyelőre nincs szó, bár a jövő minden bizonnyal ide vezet.

# Több (gépi) szem többet lát

Az AI-alapú képfelismerés lehetővé teszi a kapunál vagy a kiszolgálópultnál adódó problémák pontos és gyors azonosítását, ezáltal a társaságok számára megbízható adatokat nyújt a teljesítmény a döntéshozatal javításához. Ez nemcsak a bosszantó járatkésések számát csökkenti, de a szükséges beavatkozások hatékonyságát is növeli. A jövőre nézve az AI magában rejti azt a lehetőséget, hogy további működési kihívásokat is kezeljen, mint például az ütemezés optimalizálását vagy a soron következő karbantartást.

# Repülési élmény felsőfokon

Ahogy fejlődik, az AI egyre inkább hozzá fog járulni a személyre szabott élményekhez az egész légiközlekedési ágazatban, a repülés első pillanatától az utolsóig. Az olyan utasbarát megoldások, mint például az ügyfélszolgálati csevegőrobotok, a digitális utasfelvétel, a hírlevél-készítő eszközök vagy az egyénre szabott utazási ajánlások, hatékonyan támogatják a repülési élményt.

A dinamikus fejlődés és a bíztató jövőbeli kilátások ellenére számos kihívásnak kell megfelelni a mesterségesintelligencia-alapú légiközlekedési szoftverek esetében; meglehetősen összetett szabályozási környezetben kell eligazodni, beleértve az Európai Unió mesterséges intelligenciát szabályozó rendeletét, valamint a megfelelést a légitársaságok és országok egyedi előírásainak. Továbbá: mindig szem előtt kell tartani az etikus AI-irányelvek megtartását is – ez rövid és hosszú távon is erősíti a bizalmat és az átláthatóságot. Mindez magas szintű szakértelmet, tapasztalatot és naprakész tudást követel.

A Lufthansa Systems jó néhány kezdeményezést folytat az olyan megoldások feltárására, mint például az élelmiszer-pazarlás előrejelzése a fedélzeten és a száraz tömeg becslése. Ezekben óriási szerep jut a magyar adattudósoknak és mérnököknek, akiknek a képességeit az iparági fejlődési irányokkal és elvárásokkal összhangban fejlesztjük – mondta Berecz Dániel, a Lufthansa Systems műszaki vezetője.

­