A nagy többség egyelőre csak kóstolgatja a mesterséges intelligencia kifejezést, holott az AI és a gépi tanulás észrevétlenül máris mindennapi életünk egyik főszereplője.
Chatbotokkal beszélgetünk az ügyfélszolgálatokon, érdeklődésünk alapján kapunk termékajánlatot a webáruházakban, a streaming szolgáltatók pedig azonnal kitalálják, milyen tartalmakat érdemes nekünk kínálni. Tavaly újabb területeket hódított meg az AI, és rádöbbenhettünk, hogy a járványkezelés, vagy éppen a klímaváltozás elleni harcban is fontos szövetségesünk lehet.
Óriási üzleti lehetőség rejlik a mesterséges intelligenciában, de milyen trendekre érdemes odafigyelniük a cégeknek napjainkban? A magyar Stylers cégcsoport szakértői előrejelzése egyenesen az amerikai piacról érkezik.
Röpködnek az elképesztő jóslatok a mesterséges intelligencia elképesztő gyorsaságú fejlődése kapcsán: becslések szerint 2025-re a világ AI-piacénak értéke eléri a 60 000 millió dollárt, a világ GDP-je pedig közel 16 ezermilliárd dollárral emelkedik majd az AI-fejlesztéseknek köszönhetően. Ha elszakadunk a számoktól, elég csupán körülnéznünk, hogy észrevegyük: életünk csaknem valamennyi területén hasznát vesszük a gépek „tudásának”. A technológia segíti a rendvédelmi szerveket a bűnmegelőzésben, a vezető járműgyártók gőzerővel dolgoznak az okosszoftverekkel működő önjáró autók tervezésén, a gépi modellezés pedig a klímaváltozás hatásainak elemzésében nyújt segítséget.
A tavaly ránk szakadt koronavírus-világjárvány pedig azt is bebizonyította, hogy az egészségügyben is helye van a mesterséges intelligenciának: a gépi adatfeldolgozás a vírus megismerésében és a vakcinafejlesztésben is szerepet játszik. Az AI segít a járványgörbék alakulásának előrejelzésében, vagy éppen a kórtermek megfelelő fertőtlenítésében is.
„Azok a vállalkozások, melyek kiaknázzák a mesterséges intelligencia kínálta lehetőségeket, csaknem 40 százalékos emelkedést tapasztalnak az üzleti termelékenységükben. A modern technológiai megoldások egyre csak szaporodnak, és mindenhol körülvesznek bennünket. Éppen ezért érdekes, hogy mindeközben a használóknak csupán harmada gondolja úgy, hogy AI-megoldásokkal találkozik a hétköznapok során” – mondja Gönczy Gábor, a magyar tulajdonú, amerikai piacon is aktív Stylers Group vezérigazgatója.
A mindennapokban leggyakrabban a távközlésben, a szórakoztatóiparban és a kereskedelemben alkalmazott mesterségesintelligencia-alapú fejlesztésekkel találkozhatunk. Az olyan nagy streaming-szolgáltatók, mint a Netflix a korábbi választásaink alapján ajánlanak nekünk bizonyos típusú tartalmakat, a közösségi oldalak pedig gyorsan feltérképezik érdeklődési körünket, hogy ahhoz illő posztokat jelenítsenek meg a hírfolyamunkban – ezt mind a használói szokásainkat elemző gépeknek köszönhetjük.
A járványhelyzetben az internetes vásárlás is új erőre kapott, számos terméket az online térben szerzünk be, miközben egyre több szolgáltatás is a digitális világba települ. Kulcsfontosságú lett tehát a cégek számára, hogy a megfelelő terméket a megfelelő vásárlóknak kínálja.
Számos kutatás rámutatott már, hogy a legtöbb használó azért hagyja el vásárlás nélkül a webboltokat, mert nem találja meg elég gyorsan a számára érdekes terméket. Erre kiváló megoldásokkal szolgál a mesterséges intelligencia, ráadásul sikeresen kínálhat kiegészítő termékeket is a látogatóknak, például jógaszőnyeget az edzőnadrág mellé. Hasonlóan támogatják a vásárlói elégedettséget és segítik a használók visszatérését a különféle ajánlórendszerek, amikkel olyan termékek is gazdára találhatnak, melyeket eredetileg nem is keresett a használó. Az üzenet ugyanaz: „Itt tudják, mire vágyom, és gyorsan hozzá is juthatok”.
A vállalati digitalizációval foglalkozó Stylers Group amerikai sikerei közé tartoztak a Deepak Chopra és Oprah Winfrey cégei számára fejlesztett e-kereskedelmi megoldások: a médiaóriások a digitális termékeik feliratkozás alapú értékesítésében kértek segítséget a magyar szakemberektől.
Ahogy a hétköznapok mind több területére szivárognak be a mesterségesintelligencia alapú megoldások, egyre több az aggálya használói adatvédelem, valamint a magánélet megóvása kapcsán. Fontos, hogy az AI-szakemberek és a vállalati oldal is kiemelten kezelje az őszinteséget és a felelősségvállalást, és nagy súlyt fektessen az ügyfelek, vásárlók átlátható tájékoztatására. Hosszú távon akkor aknázhatják ki leghatékonyabban a cégek a mesterséges intelligenciában rejlő korlátlan üzleti lehetőségeket, ha felvállalják és világosan kommunikálják, milyen fontos előnyökkel jár számukra az AI alkalmazása – így manipulatív eszköz helyett a modern technológia hasznos vívmányát látják meg benne.
A Stylers Group információ-technológiai szolgáltató cégcsoportot 2004-ben alapították Budapesten. A vállalat komplex üzleti informatikai megoldásokat kínál a tervezéstől a legösszetettebb fejlesztéseken át az üzemeltetésig. A cégcsoport 2010 óta jelen van az amerikai piacon is, helyi irodája a kaliforniai San Diegóban található, ahol többek között Oprah Winfrey és Deepak Chopra cégei számára készítenek is üzemeltetnek informatikai megoldásokat. Itthon a többi között ügyfele a MOL, a Raiffeisen Bank, az ELMÜ, a Cofidis, a Fundamenta, az Extreme Digital. A Stylers Group cégcsoport 2016-ban alapította meg a Braining Hub IT-oktatási intézményt.