Ha bármi pozitív hozama lesz 2020-nak, akkor az biztosan az online oktatási megoldások környékén kereshető. Az előrejelzések szerint 2022-re a világ e-learning iparának a mérete meghaladja majd a 243 milliárd dollárt. Hazánk egyelőre nem tartozik az európai piac élvonalába (bár akár tartozhatna is!), radikális átalakulásnak lehetünk a szemlélői…
Új generációs, gyorsan bevethető megoldások jelennek meg, a nagy volumenű tartalomkezelés elsődleges szemponttá lép elő, miközben az osztálytermet virtualizáló, robosztus keretrendszerek háttérbe szorulnak – összegzi bevezetésképpen a folyamatot Kulcsár Zsolt, az online oktatási megoldásokat is fejlesztő Integral Vision szakértője.
A tavasszal beköszöntött járvány következtében a személyes, élő képzések iránti igény kényszerűségből megszűnt. A nemrég még jól működött vegyes képzési modellek nem alkalmazhatóak a pandémia ideje alatt, helyette teljes körű online megoldásokra van szükség. Hazánkban az e-learning szolgáltatói ágazat a 2008-i válság óta kritikus helyzetben van. Néhány jól sikerült, széles körben elterjedt megoldástól eltekintve a cégek nagyrésze saját erőforrásból próbálta megoldani az online képzéseit. Csakhogy ez a korszak is lezárulni látszik.
A sugárzott szolgáltatások népszerűsége alapjaiban alakította át a használói szokásokat. Ma már nem kelt ellenérzést, ha az értékes online tartalmakért fizetni kell. Az online megoldásokban rejlő üzleti előny a cégek és az oktatási intézmények számára is vonzó lehetőség. A vállalatok százmilliókat takaríthatnak meg online képzésekkel (nincs utazási költség, kevésbé esnek ki a dolgozók a napi munkából), az oktatási intézmények költségvetésük akár negyedét megtakaríthatják, ha például nem kell külön helyszín az oktatásnak. Persze mindehhez működőképes felület is kell, ami képes haladni a rohamosan fejlődő felhasználói igényekkel.
Régen az oktató diktált, ma a diák dönti el, hogy mit és milyen formában kíván tanulni (ez alól persze az iskolai oktatás kivétel). Felértékelődnek az egyéni tanulási útvonalak. A tanulói aktivitás növekedésével egyre nagyobb az igény és követelmény a személyre szabott oktatási-tanulási megoldások iránt.
Kulcsár Zsolt szerint tananyagot saját célra gyártani drága, azonban a tanulók aktív részvétele meg tudja növelni a tartalom mennyiségét. A külső források bevonása, újrafeldolgozása
komplex tudásbázist építenek a szervezeten belül. Ebben rejlik az új generációs megoldások lényege. Az online tartalomkezelés bevezetésével folyamatosan fejlődő tudásbázis jön létre, amely megnöveli a cég alkalmazkodóképességét és versenyelőnyét.
Gyakori kritika az online oktatást illetően, hogy a kényelem a hatékonyság kárára megy. Ezzel szemben számos olyan eszköz áll rendelkezésre, amellyel – a hagyományos tanulási modellhez képest – eredményesebben rögzülnek az új ismeretek.
Észtországban az óvodák háromötöde kínál IT-jellegű játékos foglalkozásokat a gyerekeknek. Az eredmény magáért beszél: a legutóbbi PISA-teszten Észtország végzett a legjobb helyen.
Az interaktív webinárium (előadás közben kérdezni is lehet), amellett, hogy segíti a tananyag megértését, közösségformáló eszközként is szolgál. A blogírás és a kommentelés lehetősége az értelmezést és az új információ rögzülését szolgálja. A címkézés a tartalom kereshetőségét teszi lehetővé.
A videós tartalmak korosztálytól függetlenül nagyon népszerűek. Az olvasmányos szöveggel ellentétben egy jó videós tartalom hatékonyan tartja fenn a figyelmet, lehetőséget ad vizuális ábrák alkalmazására, és ezek együttesen olyan használói élményt kínálnak, aminek köszönhetően a tudás elsajátítása a hagyományos oktatásnál jóval eredményesebb.
Ahhoz, hogy ezek az eszközök hatékonyan működjenek és az oldal tartalma növekedjék, érdemes már az ötletelés idején fejlesztői segítséget kérni. A sikeres bevezetéshez arra van szükség, hogy a beszállító átlássa a megbízó üzleti és informatikai környezetét. Ehhez kell hozzáigazítani a megoldásokat. Olyan megoldásban kell gondolkodni, amelyik hatékonyan belesimul a már meglévő rendszerekbe, és képes nagy hatalmas mennyiségű tartalom jól kereshető kezelésére.
Az egyik ajánlott keretrendszer erre a célra a Drupal. Olyan piacvezető megoldások épülnek erre a rendszerre, mint például a Zanza.tv, mely az utóbbi egy évben tizenhatmillió oldalletöltés produkált.


