A DataHouse adatai szerint tavaly külföldről behozott 132 205 használt személyautót helyeztek forgalomba itthon, 1,4 százalékkal többet, mint esztendővel azelőtt. A használtató-behozatal különösen a második félévben élénkült meg: 2020 második feléhez képest jó hat százalékkal több használt autóval gyarapodott a kereskedelme. A behozatal növekedése összefügg a világméretű chiphián miatt csökkenő újautó-eladásokkal.
Az autógyártásban egyre súlyosabb mértékű félvezetőhiány az újautópiac teljes második félévére rányomta bélyegét. A hazai eladás az év közepe óta folyamatosan zsugorodik: júniusban még mintegy 11 400 új személyautót regisztráltak, decemberben pedig már csak mintegy 8700-at, az egy évvel azelőttinél csaknem harmadával kevesebbet.
„Az ellátási zavarok miatt az újautó-kereskedők a második félévben már képtelenek voltak kielégíteni az időközben megerősödő keresletet, melynek egy része így kényszerűen a használtautó-piacon jelent meg – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ennek eredményeképpen a tavalyi második félévben az újaknál 21,5 százalékkal több használt autót helyeztek forgalomba.”
A behozott használt autók között a legnépszerűbb márka a Volkswagen volt 11 százalékos részesedéssel, a második helyezett az Opel (10 százalék), a Ford pedig a harmadik (9%).
A sorban következő Toyota tavaly már csaknem elérte a 7 százalékot. Az ötödik a Hyundai: egy év alatt a nyolcadik pozícióból előzte meg az Audit, a BMW-t és Mercedest is, ami jól mutatja a presztízsmárkák fokozatos visszaszorulását (feltehetően anyagi okból – a szerk.) a használtautó-import összetételében.
Az elemzők nagy többsége egyelőre nem derűlátó az újautópiac idei forgalmát illetően. A chiphiány – jó esetben – az év közepéig tart, sokak szerint pedig egész évben. Ekként a használtautó-behozatal várhatóan az idén sem csökken, sőt… Ha közben nem hoznak a környezetet terhelő öreg és korszerűtlen autók behozatalát szigorító további intézkedéseket (és erre most kicsi az esély!), akkor a használtautó-import tovább nőhet, és az idén akár a 140 ezret is meghaladhatja.
A tartósan nagy használtautó-kereslet, valamint a kedvezőtlen forintárfolyam együttesen ugyanis további kétszámjegyű átlagos áremelkedéssel járhat ebben a kereskedelmi ágazatban.