Az Orbán-kormány lehet a legnagyobb akadály az EU-ban az orosz olajembargó szavazásakor

Magyarország ismét ellenállását fejezte ki az Oroszország ellen tervezett uniós szankciók bevezetése miatt, mert az orosz olajimport tilalma a magyar kormány álláspontja szerint jobban sújtaná az európai közösséget, mint magát a büntetendő országot – számol be a fejleményekről az amerikai Bloomberg hírügynökség.

Az EU az év végével szeretné teljesen felszámolni üzleti kapcsolatát közvetve a Kreml urával az Ukrajna ellen indított háborúja elleni tiltakozásként. Egyelőre azonban még Gulyás Gergely legutóbbi nyilatkozata sem tette egyértelművé, hogy vajon megvétózza-e Magyarország az erre vonatkozó döntést a várható uniós szavazás alkalmával. Gulyás a hétvégi interjúban azzal érvelt, hogy új piac után kellene nézni, szerinte onnan csak sokkal drágábban tudná a magyar kormány beszerezni a gázt és az olajat is, márpedig a rezsicsökkentésből nem engedhet a kormány, s ez épp elég indok arra, hogy nemet mondjon az Orbán-kormány a felterjesztendő szankciókra. Magyarország ismételten kilóg az uniós országok sorából, mert elsőként fizetett az orosz kérésnek megfelelően rubelban az oroszoknak, mintegy tesztelve az Európai Unió tűrőképességét. Szerdán Moszkva bejelentette, elzárja a gázcsapokat Lengyelországba és Bulgáriába. Ugyanerről írt a többi között a kanadai Financial Post.

Az orosz nyelvű Moszkva24 portál és számos egyéb orosz portál is nyomon követte Gulyás Gergelynek a Kossuth Rádióban elhangzott interjúját, és arról számol be, hogy már 9 ország követte Magyarország példáját, és áttért a gáz rubelban történő kifizetésére, de erről hallgatnak, mert ma az jó Európa számára, ha vezetői nem beszélnek őszintén, nem fogalmaznak egyenesen nemcsak a saját népük előtt, de a nemzetközi porondon sem.

Az ukrán Novoje Vrémja pedig arról ír, hogy Zelenszkij ukrán elnök lengyel újságírókkal találkozván ismét bírálta a magyar kormányt, amelyik szerinte próbál balanszírozni Ukrajna és Oroszország között, és emiatt a többi között nem fogja támogatni az orosz gáz és olaj behozatali tilalmát az EU-ba. Ha majd Magyarországnak meg kell védeni magát esetleg az orosz agresszortól, akkor engem igencsak érdekelne, mit fog elvárni Ukrajnától? – mondta Zelenszkij.  

A dpa és az ARD értesülései szerint Németország mégiscsak az olajembargó mellé áll – olvashatjuk az Offenbach Post portálon, illetve az Irish Times is az első között közölte a hírt meg nem nevezett uniós diplomáciai forrásokra hivatkozva. A német energiaügyi miniszter ugyanis bejelentette, hogy az orosz olajtól való, háború előtti 35%-os függőségüket a múlt 8 hétben sikerült 12%-ra csökkenteni. Ez az Európai Uniónak az Oroszország elleni hatodik körös szankciós csomagja lenne, és Olaf Scholz német kancellár hajlik a részleges embargó bevezetésére. Magyarország, Ausztria, Szlovákia, Spanyol-, Olasz- és Görögország nem csatlakozott eddig az embargót támogatók közé – írja a ARD. Várhatóan szerdán kerül sor Brüsszelben a már szövegezés alatt álló szankció szavazására, ami elé legnagyobb akadályt Magyarország gördíthet. A cikk ugyanis Orbán Viktornak a választások után tartott sajtótájékoztatóján elhangzott kijelentésére alapozza ezt, amikor kijelentette, ha ez a kérdés felvetődik, akkor a magyar kormány megvétózza.

Az Ukrainszkaja Pravda is beszámolt a Budapesten szombaton egyidőben tartott két tüntetésről, megjegyezve, hogy soha ennyi magyar nem vett részt az Oroszország elleni tiltakozáson. Nyolcszáz-ezer résztvevőről szóltak a híradások, az oroszpárti tüntetésen alig kétszázan lehettek. Utóbbiak az Egyesült Államokat vonták felelősségre az Ukrajnában dúló háború miatt, illetve az általuk kivetett szankciók miatt is, hisz’ Washington az egész világban élelmiszer- és energiaválságot idézett elő.

A cikk megjegyzi: a magyarok befogadják az ukrán menekülteket, ellenben Kijevnek vannak követelései Magyarországgal szemben. A magyar kormány az orosz propagandát felhasználva indokolja, miért nem hajlandó fegyvereket szállítani Ukrajnának – írja az Ukrainszkaja pravda.

Igazi szenzációként hirdeti a BMW saját posztjában, amit átvett például a Green Car Congress, de még a Hindustan Times is, hogy a német autógyár Debrecenben építi meg első olyan autógyárát, amelyik teljes mértékben széndixod-mentes üzemmódban dolgozik majd. Egyben a Neue Klasse modell gyártásnak a központi telephelye is lesz.

A magyarországi IFactory azonban nemcsak üdítő kivétel lesz a Münchenben 100 éve kezdett BMW-gyártás történetében, hanem fokozatosan állnak a teljesen digitalizált, a fenntartható fejlődést szem előtt tartó autógyártásra világszerte. A BMW Neue Klasse gyártását 2025-re ígérik, és egy évre rá már Münchenben is várható a gyártása.