Bécs zenei kínálata: nyáréji koncertek, popfesztivál

Az ingyenes szabadtéri koncertet idén a venezuelai karmester, Gustavo Dudamel vezényli, aki többek között a Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar zenei vezetője. A szabadtéri koncertek a 29. Duna-szigeti Fesztiválon is ingyenesek, a zenei kínálatban azonban jelentős eltérést mutat. június 22-től 24-ig a Duna-szigeten kialakított, mintegy 4,5 kilométer hosszú fesztiválterületen egyedülállóan változatos zenei program várja a látogatókat: a kínálat a hagyományőrző sramlizenétől az aktuális slágerlisták éllovasaiig terjed. A bécsiek kedvenc szigetén rendezett hatalmas parti évről-évre mintegy hárommillió látogatót vonz.

A világzenétől, a jazzen át a rockig számos stílusirányzat képviselteti magát a Bécsi Jazzfesztiválon, amelyet június 25. és július 9. között rendeznek a város legszebb színpadain, amelyek között olyan rendkívüli helyszínek is találhatóak, mint a Bécsi Állami Operaház, a Múzeumi Negyed és a Városháza árkádos udvara. A programkínálatban olyan fénypontok találhatóak mint a Rufus Wainwright & Band (július 6.) és az Eric Burdon & The Animals fellépése. Aki a fiatal bécsi popgeneráció munkásságát szeretné megismerni, annak a Popfesztiválra kell kilátogatnia. 2012. július 26-tól 29-ig a Karlsplatzon várják az érdeklődőket ingyenes belépés mellett.

 

A bécsi dal

egy különleges és igen sokrétű fenomén. Ha úgy értelmezzük, mint egy Bécsből eredő zenei irányzatot, akkor Anton Karas citeramuzsikája „A harmadik férfi” című filmből ugyanúgy hozzá tartozik, mint a fiatal zenészek újdonsült zenei interpretációi vagy a borozókból ismert dallamok. A tavasszal megrendezésre kerülő „wean hean” fesztivál alkalmával a bécsi dal valamennyi variációjával megismerkedhetnek az érdeklődők.

A bécsi dal nemcsak egy zenei különlegesség, hanem ezzel egyidejűleg egy szociokulturális fenomén, meséli Susanne Schedtler, a bécsi népdal tudományos kutatásával foglalkozó Bécsi Népdalközpont igazgatója. Harry Zohn irodalmár szerint a bécsi dal, amely immár 150 éve külön zenei irányzatnak tekinthető, a bécsiek „zenei és irodalmi öndicsőítésének” számít. A bécsi dal kromatikus és harmonikus váltások egyedülálló sokszínűségét vonultatja fel, valamint számtalan tempóváltást is magában rejt. Számos darab esetében fedezhető fel hasonlóság a 19. századi alpesi dalokkal. Örök témái a szerelem, a bor, a halál és természetesen az összehasonlíthatatlan Bécs.

A népdalközpont becslése szerint összesen mintegy 70 ezer (!) bécsi dal létezik. A ma tevékeny bécsi zenészek repertoárjában is egészen biztosan szerepel néhány száz. Az intézmény archívumában több ezer szórólap található bécsi dalokkal, dalos könyvek és zenekari darabok, valamint hang és videofelvételek egész sora. A bécsi, osztrák és nemzetközi népzenei koncertek mellett a népdalközpont 2000 óta szervezi a wean hean (= „Bécset hallani”) elnevezésű fesztivált, amelynek középpontjában a régi és új bécsi dal áll. A bécsi dal az 1970-es évektől újra reneszánszát éli. Aktív fiatal zenészekből jelenleg nincs hiány: az elmúlt években számtalan formáció jött létre, amelyek egyrészt szorosan kötődnek a hagyományokhoz, másrészt pedig a bécsi dalt használják fel, hogy saját zenei kifejezésformát fejlesszenek ki.